Auteur Topic: iphone fotografie  (gelezen 1002 keer)

Offline mocca

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: iphone fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2014, 15:26:24 »
Nee, een dslr of systeemcamera is er juist op gericht om de kwaliteit van de foto en de opgeslagen informatie zo hoog mogelijk en zo puur mogelijk te houden. Wat je ziet in deze foto's is dus veel effect en het toevoegen van effect doet een beetje serieuze fotograaf liever gecontroleerd zelf op een groot scherm dan dan hij overgeleverd is aan de standaard instellingen van een app en een klein schermpje van een smartphone. Beetje gechargeerd, maar ik bedoel vooral te zeggen dat je een dslr en qua bewerking juist op gericht is dat je dat later op een pc doet. Denk bijv. aan de mogelijkheid om in RAW formaat te schieten, pure, ruwe data, die je vervolgens geheel naar eigen inzicht kunt gebruiken voor verdere bewerking. Dat vind je bij mijn weten op geen enkele smartphone, maar juist wel op dslr's.
Neemt niet weg dat sommige spiegelreflex- of systeemcamera's wel wat ingebouwde effecten hebben, maar dat is niet de basis van zo'n apparaat. Mijn ervaring is dat je dat meer aantreft in compacts, maar die zijn dan ook meer bedoeld voor de point-and-shoot fotografie zoals je dat ook met een mobiel doet.

Groeten,
J@@P

Eigenlijk is er maar 1 camera die echt pure RAW foto's schiet. EN dat is de Leica monochrome, . Alle andere hebben een interporlatie van de kleuren filter nodig, ook de sigmas al komen die wel een stuk dichterbij echte RAW(daarom zie je ook de verschillen tussen RAW foto's in kleur etc.)

Maar even over de Iphonegraphy. Ik heb er persoonlijk een hekel aan. En dan niet aan de resultaten, want er zitten echt juweeltjes tussen. Maar meer de houding ervan. Het lijkt vaak meer te gaan om te bewijzen dat je Iphone "net zo goed" is als je DSLR, dan dat het gaat om het resultaat.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2014, 15:26:24 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2014, 15:07:56 »
Ik hou wel van die vierkante retrolook foto's jaren 70 ! Kan je dit eigenlijk ook met een dslr of systeemcamera zo recht uit het toestel ?
 Mvg
 Oli

Nee, een dslr of systeemcamera is er juist op gericht om de kwaliteit van de foto en de opgeslagen informatie zo hoog mogelijk en zo puur mogelijk te houden. Wat je ziet in deze foto's is dus veel effect en het toevoegen van effect doet een beetje serieuze fotograaf liever gecontroleerd zelf op een groot scherm dan dan hij overgeleverd is aan de standaard instellingen van een app en een klein schermpje van een smartphone. Beetje gechargeerd, maar ik bedoel vooral te zeggen dat je een dslr en qua bewerking juist op gericht is dat je dat later op een pc doet. Denk bijv. aan de mogelijkheid om in RAW formaat te schieten, pure, ruwe data, die je vervolgens geheel naar eigen inzicht kunt gebruiken voor verdere bewerking. Dat vind je bij mijn weten op geen enkele smartphone, maar juist wel op dslr's.
Neemt niet weg dat sommige spiegelreflex- of systeemcamera's wel wat ingebouwde effecten hebben, maar dat is niet de basis van zo'n apparaat. Mijn ervaring is dat je dat meer aantreft in compacts, maar die zijn dan ook meer bedoeld voor de point-and-shoot fotografie zoals je dat ook met een mobiel doet.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline fantasy

• Newbie
iphone fotografie
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2014, 14:47:16 »
Als je hier naar kijkt http://www.ippawards.com/2014-winners/  Prachtige foto's toch !
 Ik vind toch ook dat veel vrienden van mij prachtige foto's nemen met hun iphone zonder nabewerking ! Ik hou wel van die vierkante retrolook foto's jaren 70 ! Kan je dit eigenlijk ook met een dslr of systeemcamera zo recht uit het toestel ?
 Mvg
 Oli