Grote aantallen zijn geen teken van kwaliteit, er zijn in het verleden meer Lada's geproduceerd dan Mercedes.... 
Het gaat erom dat je een aantal lenzen in je tas hebt waar je je volledige behoefte mee kunt afdekken. Meer is overbodig en staat alleen maar stof te happen.
Pentax, Tamron en Sigma kunnen in mijn behoefte voorzien.
Helemaal mee eens! Dit is een non-argument die Canikonisten altijd gebruiken om Pentax af te kraken. Maar mij ontgaat het nut van bijvoorbeeld het kunnen kiezen uit 15 of meer verschillende lenzen rond de 35mm, als je voor Pentax kan kiezen uit (zo even uit de vuist weg, er zal zeker meer te koop zijn) 6 kwalitatief hoogwaardige lenzen in alle prijsklasses:
Voorbeeld: Sigma 30mm F1.4 DG HSM ART, Pentax SMC DA 31mm f/1.8 AL Limited, Pentax SMC DA 35mm F2.4, Pentax HD DA 35mm f/2.8 Macro Limited , Sigma 35mm F1.4 DG HSM ART, Pentax SMC DA 40mm f/2.8 AL Limited.
Voor mij is de verkrijgbaarheid nooit een probleem geweest. Binnen 20 kilometer van mijn huis (niet in de randstad) zijn al twee pentaxdealers waar ik een lens of camera kan uitproberen en dan is er nog internet. Ik weet het, in veel fotozaken en mega-stores (mediamarkt) is het voornamelijk Canikon wat de klok slaat. Sowhat! Hoe vaak koop je een lens? Wekelijks, maandelijks? Meestal nog niet eens jaarlijks. Als je voorzien bent in je lenskeuzes ben je klaar en komen er sporadisch lenzen bij. Vaak is daar dan al lang over nagedacht en is eventueel bestellen en een weekje wachten toch geen probleem van grote omvang.
Maar we gaan een beetje off-topic, sorry David! Heel veel plezier met je K5, en die sportfoto ziet er niet verkeerd uit.
Groet, Carel