Auteur Topic: Luchtfoto's Sluiscomplex Empel  (gelezen 1787 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Luchtfoto's Sluiscomplex Empel
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2014, 21:30:07 »
Geen dank, graag gedaan.
Het meest komt hier van grondwater, ja, maar dat is grotendeels ooit ook regenwater geweest. Een deel is kwel (bij de dijken) maar verder landinwaarts is het vooral gewoon regenwater dat de grond in is gezakt. Als je dan begint te graven stroomt je put vanzelf vol tot op het grondwaterpeil. Als er vervolgens nog watergangen op gaan afwateren (bijv. via gemalen) dan krijg je een nog hoger peil. En als straks de verbinding definitief is krijg je ook nog de afwatering van het bovenstroomse gedeelte erbij en kun je je waterpeil echt beheersen. Als je bedenkt dat over de 9km nieuw kanaal die nu gegraven wordt het verval (hoogteverschil) enkele meters bedraagt dan kun je je wellicht voorstellen dat het graven van zo'n kanaal zonder de juiste beheersmaatregelen grote impact heeft op de grondwaterstand (en dus begroeiing en bebouwing) van de omgeving. Maar dat is een heel verhaal apart. Wil ik best uitleggen maar daar ontbreekt me nu de tijd voor.

Als het weer goed is, gaan we 2-10 weer nieuwe luchtfoto's maken... :D

Groeten,
J@@P

Als je een keer tijd hebt J@@P. Is op zicht erg interessant.
Afgelopen jaren aantal maal met een boot in Frankrijk op kanalen gevaren met behoorlijk wat sluizen. Sta je zo niet bij stil hoe en wat.
En zeker in Nederland hou je al geen rekening met enig "verval", zeker niet over een afstand van een luttele 9 km in de voor mijn gevoel erg platte omgeving van Den Bosch..........

Ben ook erg benieuwd naar jouw rol in dit hele project.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2014, 21:30:07 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2014, 11:56:30 »
Leerzaam. Staan we zo niet bij stil......
Bedankt voor de uitleg.

Bijzonder als je ziet hoeveel water er nu in staat en dat dat alleen verticale verplaatsing is geweest. Neem aan meer grondwater dan regenwater?
Geen dank, graag gedaan.
Het meest komt hier van grondwater, ja, maar dat is grotendeels ooit ook regenwater geweest. Een deel is kwel (bij de dijken) maar verder landinwaarts is het vooral gewoon regenwater dat de grond in is gezakt. Als je dan begint te graven stroomt je put vanzelf vol tot op het grondwaterpeil. Als er vervolgens nog watergangen op gaan afwateren (bijv. via gemalen) dan krijg je een nog hoger peil. En als straks de verbinding definitief is krijg je ook nog de afwatering van het bovenstroomse gedeelte erbij en kun je je waterpeil echt beheersen. Als je bedenkt dat over de 9km nieuw kanaal die nu gegraven wordt het verval (hoogteverschil) enkele meters bedraagt dan kun je je wellicht voorstellen dat het graven van zo'n kanaal zonder de juiste beheersmaatregelen grote impact heeft op de grondwaterstand (en dus begroeiing en bebouwing) van de omgeving. Maar dat is een heel verhaal apart. Wil ik best uitleggen maar daar ontbreekt me nu de tijd voor.

Als het weer goed is, gaan we 2-10 weer nieuwe luchtfoto's maken... :D

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2014, 14:10:06 »
@bernardn: de sluizen worden ontworpen op een bepaalde klasse vrachtschepen. Daarin heb je verschillende groottes die weer op verschillende plekken kunnen varen. Het nieuwe kanaal is ontworpen voor grotere schepen dan dat er tot nu tot door de Zuid-Willemsvaart gaan. Het hele kanaal is hier verder ook op aangepast. Alle bestaande sluizen zijn ook vergroot. Het kanaal is ooit aangelegd ten tijde van koning Willem I, toen waren de schepen nog veel kleiner. Om deze sluizen nog groter te maken heeft weinig zin, verderop zijn er dus ook sluizen die niet groter zijn. En het is ook een kwestie van vraag en aanbod. Om hier nog grotere schepen te laten varen is ook niet zo heel zinvol. Daar is simpelweg de vraag niet voor. Het de nu uitgevoerde capaciteitsvergroting kunnen al schepen met een vier keer grotere lading richting Veghel varen, dat is voor de komende decennia naar verwachting ruim voldoende. En zo'n sluis is inderdaad niet breder omdat het ook niet hoeft. Er kan één schip, of twee kleine schepen, tegelijk in. Omdat de sluizen verderop ook net zo groot zijn heeft het dus ook geen zin om deze geschikt te maken voor het schutten van meerdere schepen. Dat kost alleen veel meer omdat je een grotere sluis, zwaardere deuren etc. moet maken en levert niets extra's op.

Leerzaam. Staan we zo niet bij stil......
Bedankt voor de uitleg.

@Edzo: de enige waterverplaatsing die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden is verticaal geweest: regenval. Je graaft zo'n kanaal en het vult zich vanzelf met grond- en regenwater.
Het was voor mij de vijfde keer dat ik meevloog en als je zo al je series achter elkaar ziet, zie je mooi wat je zoal gedaan hebt. Dat is best veel...

Groeten,
J@@P

Bijzonder als je ziet hoeveel water er nu in staat en dat dat alleen verticale verplaatsing is geweest. Neem aan meer grondwater dan regenwater?

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2014, 18:16:54 »
Mooie foto's....en vanuit een heel mooie POV  :D

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2014, 13:58:27 »
@bernardn: de sluizen worden ontworpen op een bepaalde klasse vrachtschepen. Daarin heb je verschillende groottes die weer op verschillende plekken kunnen varen. Het nieuwe kanaal is ontworpen voor grotere schepen dan dat er tot nu tot door de Zuid-Willemsvaart gaan. Het hele kanaal is hier verder ook op aangepast. Alle bestaande sluizen zijn ook vergroot. Het kanaal is ooit aangelegd ten tijde van koning Willem I, toen waren de schepen nog veel kleiner. Om deze sluizen nog groter te maken heeft weinig zin, verderop zijn er dus ook sluizen die niet groter zijn. En het is ook een kwestie van vraag en aanbod. Om hier nog grotere schepen te laten varen is ook niet zo heel zinvol. Daar is simpelweg de vraag niet voor. Het de nu uitgevoerde capaciteitsvergroting kunnen al schepen met een vier keer grotere lading richting Veghel varen, dat is voor de komende decennia naar verwachting ruim voldoende. En zo'n sluis is inderdaad niet breder omdat het ook niet hoeft. Er kan één schip, of twee kleine schepen, tegelijk in. Omdat de sluizen verderop ook net zo groot zijn heeft het dus ook geen zin om deze geschikt te maken voor het schutten van meerdere schepen. Dat kost alleen veel meer omdat je een grotere sluis, zwaardere deuren etc. moet maken en levert niets extra's op.

@Edzo: de enige waterverplaatsing die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden is verticaal geweest: regenval. Je graaft zo'n kanaal en het vult zich vanzelf met grond- en regenwater.
Het was voor mij de vijfde keer dat ik meevloog en als je zo al je series achter elkaar ziet, zie je mooi wat je zoal gedaan hebt. Dat is best veel...

Groeten,
J@@P

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2014, 20:58:00 »
Mooi J@@P. Het gaart nu wel heel erg snel als je dit zo ziet.
In een jaar of twee tijd is eer heel wat water verplaatst  8)
Leuk om dit project, zo bij ons "om de hoek" eens vanuit vogelperspectief te zien. Thanx!

Offline bernhardn

• Pentaxian
  • **
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2014, 20:25:29 »
Netjes en mooi detail!
Ik vind die sluizen altijd zo smal, is het niet te doen om het breder te maken kunnen schepen ook breder worden is meer vracht.

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2014, 19:33:37 »
Mooie luchtbeelden zijn dit. :good:

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
Luchtfoto's Sluiscomplex Empel
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2014, 11:08:00 »
Voor de vakantie nog een keer luchtfoto's gemaakt van het project waarbij ik al ruim 3,5  jaar betrokken ben: de omlegging van de Zuid-Willemsvaart c.q. de aanleg van het Maximakanaal.
Eén van de belangsrijkste onderdelen hiervan is de bouw van een sluiscomplex bij Empel. Dit sluiscomplex heeft allereerst een schutfunctie voor de scheepvaart, maar daarnaast ook een waterkerende functie en een spuifunctie. Vooral de positie van het sluiscomplex in de waterkering maakt het tot een bijzonder object, zoals (hopelijk) in de volgende foto's goed te zien is.

1.

2.

3.

4.

5.

Groeten,
J@@P