@bernardn: de sluizen worden ontworpen op een bepaalde klasse vrachtschepen. Daarin heb je verschillende groottes die weer op verschillende plekken kunnen varen. Het nieuwe kanaal is ontworpen voor grotere schepen dan dat er tot nu tot door de Zuid-Willemsvaart gaan. Het hele kanaal is hier verder ook op aangepast. Alle bestaande sluizen zijn ook vergroot. Het kanaal is ooit aangelegd ten tijde van koning Willem I, toen waren de schepen nog veel kleiner. Om deze sluizen nog groter te maken heeft weinig zin, verderop zijn er dus ook sluizen die niet groter zijn. En het is ook een kwestie van vraag en aanbod. Om hier nog grotere schepen te laten varen is ook niet zo heel zinvol. Daar is simpelweg de vraag niet voor. Het de nu uitgevoerde capaciteitsvergroting kunnen al schepen met een vier keer grotere lading richting Veghel varen, dat is voor de komende decennia naar verwachting ruim voldoende. En zo'n sluis is inderdaad niet breder omdat het ook niet hoeft. Er kan één schip, of twee kleine schepen, tegelijk in. Omdat de sluizen verderop ook net zo groot zijn heeft het dus ook geen zin om deze geschikt te maken voor het schutten van meerdere schepen. Dat kost alleen veel meer omdat je een grotere sluis, zwaardere deuren etc. moet maken en levert niets extra's op.
@Edzo: de enige waterverplaatsing die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden is verticaal geweest: regenval. Je graaft zo'n kanaal en het vult zich vanzelf met grond- en regenwater.
Het was voor mij de vijfde keer dat ik meevloog en als je zo al je series achter elkaar ziet, zie je mooi wat je zoal gedaan hebt. Dat is best veel...
Groeten,
J@@P