Kun je kort aangeven wat dit inhoudt?
1Password is een zogenaamde password manager. Het is een programma waarin je al je passwords (of andere gegevens zoals creditcard gegevens, pin codes, etc) bewaart. Om in het programma te komen moet je een password intypen maar dat is dan de enige password die je hoeft te onthouden (vandaar de naam).
Op je computer is voor alle soorten browsers een extension/plugin waardoor je makkelijk bij 1Password kan zodat 1Password ze automatisch invult in de inlogvelden van een website. Of om een nieuwe password aan te maken wanneer je ergens voor het eerst komt. Wanneer je voor het eerst een password op een site invult die 1Password nog niet kent krijg je automatisch de vraag of het onthouden moet worden.
Op je smartphone/tablet zal je moeten copy/pasten vanuit de 1Password app (met een iPhone/iPad zal met de release van iOS8 dit veel makkelijker gaan! door nieuwe mogelijkheden van het OS).
Syncen tussen je computer, smartphone, tablet, etc kan op verschillende manieren maar ik gebruik daarvoor Dropbox. Dit werkt naadloos. Delen kan eventueel ook met je partner op deze manier. Er zitten in het programma nog meer handigheden en functies maar dit is het in hoofdlijnen. Een leuke extra is dat je een overzicht kan krijgen van zwakke en/of hergebruikte passwords waardoor je makkelijk ziet waar verbeteringen nodig zijn.
Het is dus één programma met alle wachtwoorden die beschikbaar is op al mijn computers en devices en ik moet alleen één password onthouden. Voor die ene password moet je wel een sterke password bedenken hoewel het 1Password systeem wel zo is dat het wel tijdsintensief is voor zgn brute force attacks.