Auteur Topic: Pentax service en reparaties  (gelezen 3716 keer)

bbwijdieks

• Gast
Re: Pentax service en reparaties
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2014, 20:36:24 »
Pentax wordt gewoon slecht vertegenwoordigd in Nederland en België.
Engeland, Duitsland en Frankrijk hebben hun eigen reparatie/servicecentrum dat zal vast ook komen omdat dit de grootste afzetgebieden zijn.
De motivatie van Ricoh kan dus zijn dat NL een klein afzetgebied is en dat het daardoor financieel gunstiger is om kleine reparaties uit te besteden en de grote reparaties in samenwerking met andere Pentax vestigingen.
Financieel gezien een goede oplossing maar absoluut niet klantvriendelijk zeker als de partner, PM2S, er een potje van maakt.
Wat je kunt doen is een klacht indienen bij Pentax waarin je uitlegt dat je slecht wordt geholpen bij PM2S.
Dit zijn punten die mee worden genomen in analyses als de klachten zich opstapelen zou dit tot verandering kunnen leiden.
In Nederland is er namelijk meer keuze dan alleen PM2S.....techrepair is bijvoorbeeld een bekende

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2014, 20:36:24 »

Offline moto

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2014, 20:26:03 »
Ik weet niet of deze (slechte) service des Pentax is. Denk dat heden ten dage het overal wel van hetzelfde zal zijn."Tsja meneer DAT valt niet onder garantie want bla bla bla ) Heb dergelijke ervaring met Nikon en Canon.
Meneer die camera is meer dan 3 jaar oud!!!! Hebben we het over een D 700 van 1900,00 nieuwprijs!!!! Meneer dergelijke kleine camera is na 3 jaar aan vervanging toe. Canin G11 waarvan het knopje van de flitser inschakelen het niet meer doet. Nieuwprijs 500 euro!
Dus . . . . moraal van het verhaal:
Ga analoog en je camera gaat jááááren mee. Mijn Nikon van 1972 werkt nog altijd feilloos. Pas nog 2 spijkers mee in de muur geslagen voordat ik ging fotograferen. Mijn Pentax 67 . . . . pas nog een eikenboom mee geveld :D  toen foto's gemaakt.
Digitale rom :-X  ik heb er mijn buik van vol.
Gr. Joop

BramS

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2014, 19:33:18 »
Nou moet ik wel bekennen dat ik in al die jaren dat ik met Pentax fotografeer maar één keer een defecte camera heb gehad en dat werd toentertijd direct (in Breda) gerepareerd. Ik kon er op wachten en kreeg koffie met een heerlijk Brabants worstenbroodje, maar de reparatie was wel onder garantie.
Ik heb nog één ervaring met een andere reparateur, TechRepair van Canon in Bergen op Zoom. Toen had ik een IXUS van mijn dochter laten vallen, een dag nadat ze de camera voor haar verjaardag had gekregen. Dat vonden ze zo rot voor haar én voor mij, dat er een nieuwe IXUS uit een doos werd gehaald het stickertje met het serienummer werd keurig netjes omgeruild en we stonden na 5 minuten met de nieuwe camera weer buiten. Toen zijn we natuurlijk nog wel even teruggegaan met een mooie bos bloemen en een lekker flesje wijn voor deze super medewerkster.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2014, 19:15:08 »
Dit zelfde probleem heb ik ook gehad. Bij mij viel het nog onder de garantie en ik werd van kastje naar muur en terug gestuurd. Kreeg geen antwoord meer op vragen en zelfs een mondeling persoonlijk contact, in het Frans, met een Franse vertegenwoordiger resulteerde helemaal tot niets.

Ik heb mijn camera naar Chipclean in Heumen gebracht en heb hem daar op eigen kosten laten schoonmaken. Klaar in 10 minuten.

Ik heb geen enkele emotionele binding meer met het merk Ricoh/Pentax en zal er gelet op het bovenstaande ook nooit meer een kopen. Mijn K-5 bevalt nog goed maar wordt niet vervangen door een andere Pentax.

De firma Ringfoto, toch niet een van de kleinste ketens, is bezig met uitverkoop van Pentax vanwege de beschamende contacten met Ricoh/Pentax.  Het mag tekenend zijn dat ze in het landelijk magazijn nog maar twee pentax lenzen op voorraad hebben. In Harderwijk was een complete kast opnieuw klaargemaakt voor Pentax, de vertegenwoordiger moet zijn afspraken nog steeds nakomen en zal er merken dat de volledige kast nu in gebruik is door Sony en Fuji. Pentax komt er niet meer in.

Op het forum zijn een aantal veren en pluimen uitgedeeld en daar bleef het bij. Na een jaar is er niets veranderd. In mijn ogen is dit slechte, slordige en arrogante Franse bedrijfsvoering.

« Laatst bewerkt op: 25 juli 2014, 19:23:01 door BertHermans »

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2014, 18:01:09 »
Dit soort berichten doen me er telkens aan denken dat mocht ik een probleem ga krijgen met mijn spullen, ik ook overstap.
Waarschijnlijk gelijk naar een goede systeemcamera.  :-\

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2014, 17:40:01 »
Voordat iedereen meteen in de verdedigende mode gaat staan :) Ik geef je gelijk, het is gewoon waardeloos dat als je in een land iets verkoopt en je daar géén bijpassend service apparaat hebt... Echter, het is niet anders... Met de verkoop van je spullen pak je meestal een behoorlijk verlies, kijk uit dat je in je boosheid niet jezelf benadeelt!

En nu weet je meteen waarom profs niet met Pentax schieten...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

BramS

• Gast
Pentax service en reparaties
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2014, 17:01:30 »
Een week of 3 geleden merkte ik dat er een stofje zichtbaar was als je door de zoeker kreeg van de K5. :(
Dan denk je natuurlijk dat je dat stofje makkelijk kunt verwijderen met een blaasbalgje. Ik heb zo'n giottos bal blaasbalgje, dat netjes in de verpakking en ook nog in een plastic zakje verpakt zit.
Maar ja, het stofje wil niet weg en het blijkt dat het stofje op het matglas zit. Dus even gezocht hoe dat opgelost kon worden en het matglas verwijderd en geprobeerd het stofje weg te halen.
Maar zo'n matglasje is zo klein en mijn vingers te groot dus dat matglasje schoot tussen mijn vingers uit met als resultaat een krasje op het matglas.  :'(
En nog veel meer stofjes.
Niet getreurd, daar heb je toch een reparatiedienst voor zou ik zeggen.
Dus op 6 juli een mailtje naar PM2S om te vragen of zij een nieuw matglas in mijn camera wilde zetten en de camera stofvrij wilde maken.
Met daarbij natuurlijk aangegeven dat het mijn eigen schuld is.

Je verwacht dan toch binnen een paar dagen een reactie. Maar helaas geen enkele reactie gekregen. En dan begin je al aardig te balen.
Ondertussen zelf maar een nieuw matglas besteld bij de webshop van Ricoh/Pentax en dat heb ik er verder zonder problemen in kunnen zetten.
En (na op het forum te hebben gezocht) contact opgenomen met Chipclean, alwaar de camera volgende week stofvrij wordt gemaakt.
Eergisteren nog een mailtje naar PM2S gestuurd om ze hartelijk te bedanken voor de geweldige service.

Vandaag, na op één dag na 3 weken, krijg ik eindelijk antwoord, dat ze geen prijsopgave kunnen doen voor het stofvrij maken en het vervangen van het matglas omdat ze niet weten of er nog andere problemen met de camera zijn. Afgezien daarvan kan deze reparatie niet in NL plaatsvinden, maar moet de camera naar Frankrijk worden gestuurd.

Het spijt me zeer, maar ik vind dit allemaal ongelooflijk. Dat zelfs voor de kleinste probleempjes een camera naar Frankrijk moet worden verstuurd.
En je gemiddeld de camera dan ook minimaal 4 weken kwijt bent, met het risico op een heel gepeperde rekening.
En als je er niet mee akkoord gaat een dure onderzoeksrekening (zo las ik pas over een lens).
Het kan toch niet waar zijn dat een camerafabrikant/importeur geen enkele service ter plekke biedt, dan wel de service uitbesteedt aan een lokaal bedrijf?
Het spijt me, maar dat vind ik echt schandalig en ik heb echt heimwee naar de geweldige service van Pentax in Breda.
Na meer dan 50 jaar last te hebben gehad van het Pentax virus lijkt het er op dat ik er eindelijk van ben verlost.
Voor mij is dit in ieder geval voldoende aanleiding om te overwegen te stoppen met Pentax en de hele Pentax collectie in de verkoop te doen en lekker over te stappen op een merk waar je wel enige service kunt verwachten.