Auteur Topic: vraag over scherpte van foto, s  (gelezen 886 keer)

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: vraag over scherpte van foto, s
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2014, 22:28:33 »
Dag mensen
Als ik mijn foto, s die ik maak terug kijk op mijn pentax k5ii dan zijn sommige foto, s echt haarscherp , maar als ik ze terug kijk op mijn computer vind ik het vaak erg tegenvallen , kan dit aan de grafische kaart liggen .
Als dit zo is weet iemand wat voor grafische kaart ik dan moet gebruiken om mijn foto, s ook op mijn computer scherp te zien
Groeten Henk

Scherpte (resolutie) is niet afhankelijk van je grafische kaart, helemaal niet als deze met een DVI-kabel digitaal je monitor aanstuurt. Wat wel kan zijn is dat de combinatie van monitor en grafische kaart leidt tot een lager contrast, afwijkende kleuren, etc. en dat kan de indruk geven van een minder scherpe foto. Calibreren is dan het devies.

Hoe dan ook zou ik het schermpje van mijn camera (K-5) nooit gebruiken om kritische scherpte mee te beoordelen. Daar is het gewoon niet voor geschikt. Alleen van foto's die al onscherp op dat schermpje zijn, weet ik dat ze op de computer ook onscherp zijn. Andersom is er niets van te zeggen.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2014, 22:28:33 »

Offline VanMar

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2014, 20:23:31 »
Die schermpjes zijn top hoor en met de K3 geeft dit een nog groter verschil.
Op tv moet je ook wel oppassen , niet vergeten om in je tv menu de optie "foto" te kiezen, anders heb je niet de optimale scherm resolutie.
Is je beeldscherm gekalibreerd helpt ook wel iets, voor schermen met de oude beeldbuis is dit normaal die zijn niet zo scherp.
Wel zijn die oude bakken stuk beter voor de kleuren te beoordelen.
Maar een grafische kaart zal waarschijnlijk niet de oorzaak zijn, die zijn daar al jaren erg goed in.
Met de huidige kaarten is er enkel nog verschil te zien als er 3d beelden worden getoond.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2014, 19:40:00 »
Eric bedankt voor je reactie
Ik ga ze eens op mijn tv bekijken
Groeten Henk

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2014, 19:10:17 »
Als je geen computer uit het stenen tijdperk hebt, maar een redelijk modern LCD scherm, dan moet die voldoende zijn.
Of de instellingen van Windows, de drivers of de kabels zijn heel slecht of storen gewoon, waardoor je slecht beeld hebt.

Vergis je ook niet in het verschil van een LCD scherm van de K5ii van net iets meer dan 3 inch tov een computer beeldscherm van misschien 20 inch.
Die is dus veel groter dan het schermpje van je camera, als je op het LCD scherm van de K5ii een keer of 8 inzoomt kom je op een eerlijker vergelijk uit.
Dan zal de scherpte vast ook op de K5ii zichtbaar minder moeten zijn als het op je computerscherm ook zo is.

In theorie kun je een aardige vergelijking maken door zover van je PC beeldscherm te gaan staan dat het beeld ongeveer even groot is als dat op je LCD van je K5ii (op normale afstand bekeken).
Het zou me verbazen als er dan heel groot verschil zit in de scherpte die je ziet.

Een andere optie zou kunnen zijn om je foto's eens op je TV scherm (als het een LCD/Plasma is met de juiste aansluitingen) te bekijken.
Dan ga je van nature al op een betere kijkafstand zitten en heb je een eerlijker beeld van de scherpte tov het LCD scherm van de K5ii.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2014, 18:47:24 »
Ehm....is dat niet het verschil met RAW-bestand vd foto en de Jpeg die op het schermpje zichtbaar is???

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2014, 18:41:44 »
Dag Lennart
Bedankt voor je reactie
Ik zou je wel een voorbeeld willen laten zien ,maar dan zou je de foto, s op mijn camera moeten zien , en dan het verschil op mijn computer .
Daar zit aardig verschil in.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2014, 18:24:04 »
Zelf merk ik dat ik mezelf steeds meer voor de gek houd. Vond ik eerst een foto scherp als ik bij 100% keek en het er goed uit vond zien.
Tegenwoordig na de aankoop van betere lenzen begin ik al richting 200% te gaan. Appels met peren vergelijken natuurlijk.
Heb je een voorbeeldje van zo'n foto met wat uitsneden?

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
vraag over scherpte van foto, s
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2014, 18:05:55 »
Dag mensen
Als ik mijn foto, s die ik maak terug kijk op mijn pentax k5ii dan zijn sommige foto, s echt haarscherp , maar als ik ze terug kijk op mijn computer vind ik het vaak erg tegenvallen , kan dit aan de grafische kaart liggen .
Als dit zo is weet iemand wat voor grafische kaart ik dan moet gebruiken om mijn foto, s ook op mijn computer scherp te zien
Groeten Henk