Auteur Topic: DA 560mm F5.6 ED AW  (gelezen 3781 keer)

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
Re: DA 560mm F5.6 ED AW
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2014, 12:54:04 »
Leuk/fijn dat je toch nog laat weten hoe het testen is gegaan. Ondanks dat de uiteindelijke resultaten tegenvielen heb je (en wij nu ook) toch weer bijgeleerd.
En ja, helaas kunnen we het weer nog steeds niet naar onze hand zetten. Je moet dus toch een doses geluk hebben om tegelijkertijd een te lens lenen en mooi weer te hebben.

Groet,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2014, 12:54:04 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2014, 09:53:08 »
Volgens mij hingen er op de photokima ook geen foto's gemaakt met deze lens. Tsja daarin zijn ze niet zo heel slim. Zonder foto's verkoop je zo'n lens niet. Helaas begrijpen ze bij Ricoh Imaging nog niet zo goed dat het de foto's zijn die je camera's en lenzen moeten verkopen.

LordBuksII

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2014, 09:15:45 »
Ik ga niet zeggen dat ik vergeten ben te posten...

Het testen van het objectief viel tegen, maar dat was vooral mijn eigen schuld.
Ik had hem "slechts" een weekend te leen. In dat weekend heb ik hem mee de polder ingenomen, aan de rand van Lelystad zaten ooievaars te broeden.
Bij de eerste test kon ik hem niet goed stil houden. Te zwaar bewolkt en het diafragma van F5.6 liet te weinig licht door. Mijn statief kon dit monster niet goed aan.
Mijn eigen onkunde leverde geen scherpe beelden.

De 2e test, zelfde plek, maar nu had ik een statief van Sirui te leen met een Gimpball Head PH-20. Een wereld van verschil!
De kop is bijzonder stevig en de "swing" werkt toch wel erg lekker met dit telebereik.
Onbewogen foto's waren geen probleem. Maar na 2 uur wachten geen ooievaar gezien. Heb de plek weer verlaten.

De dag daarna moest hij echt weer retour.

Ik heb begrepen dat Mike Muizebelt dit objectief ook getest heeft. Misschien is hij te porren voor een (korte) review?

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 7 mei 2014, 18:30:07 »
Wouw, dat is niet verkeerd. Koidokter heeft onlangs een uitnodiging de deur uitgedaan om samen met hem een ijsvogel te fotograferen (www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35765.0), hierbij is een bereik > 420 mm vereist. Is dit niets voor jou  :) ?

Groeten, Peter
Helaas is het nest van de ijsvogel verlaten , ik denk dat de jongen al zijn uit gevlogen

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #17 Gepost op: 6 mei 2014, 21:20:16 »
Jammer dat de 150-600 van Tamron (nog) niet voor de Pentax aanwezig is (en voor de andere merken niet op voorraad). leek mij een hele mooie vergelijking.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 6 mei 2014, 21:14:09 »
Hé Buksie,  viel die zó erg tegen?

Hij ligt met een hernia te bed denk ik van het sjouwen met dat monster  :evil: :evil: ;C

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2014, 21:48:37 »
Hé Buksie,  viel die zó erg tegen?

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #14 Gepost op: 11 april 2014, 07:38:16 »
Er zal ook best wel een aardig prijskaartje aan hangen.... :(

Ja, klopt. Hetzelfde als dat van een kleine nieuwe auto.  Bijna.

BramS

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 10 april 2014, 19:31:30 »
Er zal ook best wel een aardig prijskaartje aan hangen.... :(

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2014, 18:29:50 »
En voor wie zich nog afvraagt waarom er hier zo verlekkerd gereageerd wordt:
http://www.ricoh-imaging.co.jp/english/products/lens/k/telephoto/hdpentax-da-560/
 :yahoo: :clap2: :good:

LordBuksII

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2014, 15:52:21 »
Nou ik heb hem vandaag binnen gekregen.
Eerst wat opvalt: Sh*t wat een monster  :D
Vooral erg lang. En wit, heel wit.
Toch is hij opvallend licht. Niet vanwege de witte kleur, maar qua gewicht. Opzich goed mee uit de hand te werken.

De statief beugel heeft 3 aansluitpunten. Waarom dat is, durf ik niet te zeggen. Misschien iemand anders?
De zonnekap kan ingeschoven worden, maar niet verwijderd.
Hij heeft een 40,5mm drop-in filter aansluiting. Dit zal ook het kwetsbaarste punt zijn van de AW sealing. Er zit namelijk wel een laag (Schuim)rubber ter afsluiting, maar weet niet of dit de tand des tijds kan overleven als er regelmatig in de regen wordt gefotografeerd.

Zojuist op een statief gemonteerd. Het weer is hier wat donker, dat maakt het instellen wat lastiger. De statiefbeugel zit precies in het midden. Dit maakt hem ook op statief wat gevoelig voor bewegingen. Met iets beter weer, mag hij mee naar buiten.

De vertegenwoordiger van TSE Imaging levert komende week nog een swing-statiefkop van Sirui. Dit moet een hoop extra flexibiliteit en stevigheid geven. Dat zijn geen goedkope koppen, dus ben er erg benieuwd naar!

Ik kom er weer op terug.

Misschien dat we 'm collectief met heel veel kwantumkorting kunnen inslaan.....  ;)
Wytze

Als we aan 10 stuks kunnen komen, weet ik dat er wat te regelen valt!  ;)

wordt weer tijd voor een minimeet in Nunspeet. Als dan ook de nieuwe limited lenzen en de nieuwe 55-300 aanwezig zijn is het weer de moeite om naar Nunspeet of Epe te komen.   ;)

De shows zoals we ze 2 keer gehad hebben in de winkel, zal niet snel meer gebeuren. Met Ricoh krijgt alles een andere invulling. Kom hier nog wel een keer op terug!

Wouw, dat is niet verkeerd. Koidokter heeft onlangs een uitnodiging de deur uitgedaan om samen met hem een ijsvogel te fotograferen, hierbij is een bereik > 420 mm vereist. Is dit niets voor jou  :) ? Groeten, Peter

Heb hem helaas niet heel lang te leen. En mijn geduld rijkt ook niet zover  :D
Denk dat ik komende week even de polder in rijd. Bij Lelystad zaten weer 6 ooievaarsnesten.

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #10 Gepost op: 9 april 2014, 22:44:06 »
Wouw, dat is niet verkeerd. Koidokter heeft onlangs een uitnodiging de deur uitgedaan om samen met hem een ijsvogel te fotograferen (www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=35765.0), hierbij is een bereik > 420 mm vereist. Is dit niets voor jou  :) ?

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 9 april 2014, 22:48:15 door PeterN »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 9 april 2014, 19:40:36 »
Leuk, veel plezier ermee.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 9 april 2014, 18:39:36 »
wordt weer tijd voor een minimeet in Nunspeet. Als dan ook de nieuwe limited lenzen en de nieuwe 55-300 aanwezig zijn is het weer de moeite om naar Nunspeet of Epe te komen.   ;)

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2014, 18:26:22 »
Misschien dat we 'm collectief met heel veel kwantumkorting kunnen inslaan.....  ;)

Wytze

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2014, 17:19:31 »
 :(  Voor deze lens zal ik een aanval van LBA wel kunnen en moeten afslaan, die ligt echt ver buiten mijn prijs-haalbaarheidsindexje.....

Ben uiteraard wel razendbenieuwd hoe de beelden gaan uitvallen.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2014, 16:54:46 »
Toch tof dat je hem mag lenen!? Al zou ik hem alleen maar eens vast mogen houden :P :P
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2014, 16:12:54 »
Heb hem zelf tijdens de professional imaging even bekeken. Ziet er mooi uit. Zal me erg benieuwen hoe hij je bevalt. Zelf vond/ vind ik het gebrek aan zoomruimte altijd lastig bij dat soort afstanden. een stapje naar voren of naar achteren helpt niet als een vogel plotseling dichtbij langskomt

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2014, 15:52:00 »
Maar toch, even wat jaloerse gezichtjes kweken: Morgen komt de 560mm binnen.

En het virus van LBA slaat direct toe! MAAK ZE GEK!

en gelukt met inloggen zie ik.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2014, 15:35:42 »
Okee, ik weet dat ik de laatste tijd weinig van me laat horen. Dat betekend niet dat ik minder actief ben.
Maar toch, even wat jaloerse gezichtjes kweken: Morgen komt de 560mm binnen. Krijg deze lens te leen van Ricoh om te testen.
De beelden zal ik hier posten, mocht iemand twijfelen over de kwaliteit van dit objectief  ;D

Gaaf! Zal mij benieuwen.

LordBuksII

• Gast
DA 560mm F5.6 ED AW
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2014, 15:20:30 »
Okee, ik weet dat ik de laatste tijd weinig van me laat horen. Dat betekend niet dat ik minder actief ben.
Maar toch, even wat jaloerse gezichtjes kweken: Morgen komt de 560mm binnen. Krijg deze lens te leen van Ricoh om te testen.
De beelden zal ik hier posten, mocht iemand twijfelen over de kwaliteit van dit objectief  ;D