Auteur Topic: Jouw laatste aankoop deel 13  (gelezen 106134 keer)

Offline kultfunk

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re: Jouw laatste aankoop deel 13
« Reactie #696 Gepost op: 16 december 2014, 14:52:10 »
De knoop eindelijk doorgehakt...

een klein 'groot' broertje voor de D2x...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #696 Gepost op: 16 december 2014, 14:52:10 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #695 Gepost op: 12 december 2014, 21:57:04 »
Vandaag de Tokina 80-400 en de Sigma 17-70 binnen gekregen. Keurig verpakt en in zeer nette staat. Wat bij de Tokina opvalt is de zeer degelijke bouw, vrijwel geheel metaal. Ondanks dat het een 400 mm lens is, is het toch een erg compacte lens, dat is dan wel weer fijn bij het meenemen. Even snel op de camera gehad en de AF-snelheid viel me ook alles mee voor zo'n toch wat oudere lens. Het is niet bepaald de lichtste lens, maar door het ontbreken van een statiefgondel is dat wel weer prettig bij het stil houden. Maar misschien eens proberen of de gondel van de Tamron 70-200 toch om het middelste gedeelte past. Vervolgens de Sigma geprobeerd en 17-70 is toch wel een mooi bereik, zeker met 2.8 op 17 mm. Het diafragma loopt vervolgens langzaam op en pas vlakbij de 70 mm wordt het de maximale 4.5. De eerste testplaatjes lijken te bevestigen dat het een erg scherpe lens is, de AF is niet heel snel en stil, maar doet gewoon prima wat er verwacht wordt. De komende tijd maar eens verder uitproberen. Volgende week een mooie test, de ingebruikname van het nieuwe Maximakanaal voor de eerste scheepvaart.
Voor beide lenzen geldt: wordt vervolgd.

Groeten J@@P
« Laatst bewerkt op: 12 december 2014, 22:06:12 door J@@P »
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #694 Gepost op: 11 december 2014, 11:34:03 »
De Tokina 80-400 is onderweg, net een bevestiging gekregen.

En omdat ik na wat verkopen wat budget over had voor een mooie combiprijs ook een Sigma 17-70 2.8-4.5 DC overgenomen. Kijken hoe die bevalt, eventueel als vervanging van de DA16-45. Hoewel ik erg gehecht ben aan die laatste schiet deze aan de bovenkant soms wat te kort, dus zou de 17-70 een mooie aanvulling zijn richting de Tamron 70-200.
Binnenkort vakantie, dus genoeg om te testen/spelen. :D

Groeten,
J@@P

Offline Peter Marinus

• Full Member
  • *
« Reactie #693 Gepost op: 10 december 2014, 12:12:22 »
Netjes ingepakt en in goede staat is laat in de middag een 35mm 2.8 Arsat H tilt & shift PK lensje aangekomen.
Overgenomen van Micha, mijn dank hiervoor.
Ik ben meteen maar eens gaan kijken of de ideeën die tijdens het wachten op kwamen ook in de praktijk werkten.
Dus eerst op een FF (analoge) camera gekeken of ik de donkere beelden die hij waarnam kon reproduceren, wat me nog niet is gelukt… Zelfs op een FF kan ik met de tilt functie geen donkere beelden terug vinden!
Ook leuk is dat tilt en shift gelijk gebruikt kan worden, de (kostbare) Nikon tilt & shift kan dat niet. Daar moet je voor het een of het andere kiezen. Die zal dan wel iets scherper zijn, de constructie blijkt nogal gammel in elkaar te zitten terwijl deze Arsat zo goed als speling vrij is.  :lolk:
Met het donkere weer wil ik eerst eens eindelijk een aantal table-top foto’s maken, en wat zou er mooier zijn als die foto’s van de kleine objecten zoals camera’s enz. meteen mooi “onthoekt” zouden zijn. Het brandpunt zou dan wel iets langer mogen zijn, maar dat is makkelijk op te lossen met de 1.7x AF TC van Pentax die ik nog ergens heb liggen. Het brandpunt is dan vergelijkbaar met een 85mm op FF wat gunstig is met de smalle opnamentafel die ik heb. Daarbij is het meteen een AF lensn kan ik nog dichterbij komen, (tot zo’n 10 cm. voorkant lens-object blijkt).   
Dat meteen getest, maar…. Helaas het werkte niet….  >:(
Het probleem bleek de keurig dikke zwarte anodisatie laag, die als een stroom-isolatie-laag werkte.
Die dan maar meteen voorzichtig zo’n drie centimeter weggekrabd en ja hoor, het is meteen een volwaardige AF lens geworden.  :D 
Zoals je ziet heb ik er weer een leuk speeltje bij, en zal de komende weken eens proberen een (nog steeds in zijn doos zittende) +/- 60 centimeter grote knal rode  Ferrari 512 TR te fotograferen. Dat moet met tilt en shift een leuk test exemplaar zijn, toch ?   

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #692 Gepost op: 10 december 2014, 08:23:24 »
Ben erg benieuwd Jaap......
Ik ook, het schijnt optisch geen echte hoogvlieger te zijn, maar na enig zoeken kwam ik toch heel wat foto's tegen die mij toch wel overtuigd hebben. Tot 300mm goed scherp, op het uiterste bereik wat softer en wat meer CA. Dus ook zeker geen flop-lens. De bouwkwaliteit schijnt ook van een tank-gehalte te zijn, dus op voorhand durf ik wel te stellen dat mijn euries goed besteed zijn ;-).
Ik houd je op de hoogte.

Groeten,
J@@P

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #691 Gepost op: 9 december 2014, 23:30:30 »
Nou ja, als je het hiervandaan moet lopen, is het toch een heel stuk.  :D
Maar inderdaad, dat is/wordt 'm.

Groeten,
J@@P

Ben erg benieuwd Jaap......

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #690 Gepost op: 9 december 2014, 21:41:08 »
Zover is het niet vanuit Holwierd.... ;D
Nou ja, als je het hiervandaan moet lopen, is het toch een heel stuk.  :D
Maar inderdaad, dat is/wordt 'm.

Groeten,
J@@P

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #689 Gepost op: 9 december 2014, 21:38:21 »
Zover is het niet vanuit Holwierd.... ;D

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #688 Gepost op: 9 december 2014, 21:15:31 »
Mezelf een verlaat Sinterniklaas cadeautje gegeven (nou ja, gewoon voor een leuk prijsje gescoord):

Tokina AT-X 80-400

Als een poosje aan het kijken voor een instap telelens om wat met vogelfotografie te gaan stoeien. Deze is het geworden. Komt waarschijnlijk dit weekend binnen.

Groeten,
J@@P

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #687 Gepost op: 4 december 2014, 21:42:09 »
Even om de gemoederen wat tot bedaren te brengen  ;) 8)

Eén accu vervangen is inderdaad veel handiger en sneller dan 4 batterijen ergens in doen (en zien of de polen + en - goed zitten).
Daar kunnen we het denk ik over eens zijn. Daar doelt Jaap ook op naar mijn idee.
AA-batterijen zijn overal verkrijgbaar en in die zin dus handig als je geen stroom meer hebt. Dan loop je (wat ik eens in analoge tijdperk gehad heb) dus direct tegen een probleem aan.
Daar kunnen we het ook over eens zijn. Dat ontkent Jaap ook niet.

Ook zegt Jaap dat er wellicht eens eenheid dient te komen in de soort accu's. Echter zoals ik stel, is een camerafabrikant daar omzettechnisch niet mee gebaat.
Kijk naar het hele touwtjes geneuzel van Appel. Dat verkoopt toch lekkerder dan een mini- of micro USB die iedereen wel heeft liggen en dus niet van je gaat kopen.
Daar kunnen we het met zijn allen ook over eens zijn lijkt me.

En laten we nu dan gewoon verder gaan met de volgende aankoop en vóór het posten wellicht ook eens op onze toonzetting letten?
Dank u.
Morgenavond Sinterklaas en dus hopelijk weer veel input in dit topic.......  :evil: ;C

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #686 Gepost op: 4 december 2014, 21:42:09 »
Even om de gemoederen wat tot bedaren te brengen  ;) 8)

Eén accu vervangen is inderdaad veel handiger en sneller dan 4 batterijen ergens in doen (en zien of de polen + en - goed zitten).
Daar kunnen we het denk ik over eens zijn. Daar doelt Jaap ook op naar mijn idee.
AA-batterijen zijn overal verkrijgbaar en in die zin dus handig als je geen stroom meer hebt. Dan loop je (wat ik eens in analoge tijdperk gehad heb) dus direct tegen een probleem aan.
Daar kunnen we het ook over eens zijn. Dat ontkent Jaap ook niet.

Ook zegt Jaap dat er wellicht eens eenheid dient te komen in de soort accu's. Echter zoals ik stel, is een camerafabrikant daar omzettechnisch niet mee gebaat.
Kijk naar het hele touwtjes geneuzel van Appel. Dat verkoopt toch lekkerder dan een mini- of micro USB die iedereen wel heeft liggen en dus niet van je gaat kopen.
Daar kunnen we het met zijn allen ook over eens zijn lijkt me.

En laten we nu dan gewoon verder gaan met de volgende aankoop en vóór het posten wellicht ook eens op onze toonzetting letten?
Dank u.
Morgenavond Sinterklaas en dus hopelijk weer veel input in dit topic.......  :evil: ;C

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #685 Gepost op: 4 december 2014, 20:32:37 »
J@@p loopt niks te beweren. Het is zijn mening en zijn ervaring met batterijen en accu's. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar je reactie komt bij mij over alsof J@@p, netjes gezegd, onzin loopt te verkondigen.  >:(

Inderdaad, het ging om mijn mening, zoals ik hierboven ook al aangaf. Hierover kunnen we het uitgebreid gaan hebben en onderbouwen waarom iemand er anders over denkt. Dat mag best, is goed voor het aantal posts, maar je komt nooit tot een gezamenlijk standpunt omdat je uit verschillende uitgangspunten kijkt. Dus laten we weer on-topic gaan.

Groeten,
J@@P

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #684 Gepost op: 4 december 2014, 20:32:37 »
J@@p loopt niks te beweren. Het is zijn mening en zijn ervaring met batterijen en accu's. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar je reactie komt bij mij over alsof J@@p, netjes gezegd, onzin loopt te verkondigen.  >:(

Inderdaad, het ging om mijn mening, zoals ik hierboven ook al aangaf. Hierover kunnen we het uitgebreid gaan hebben en onderbouwen waarom iemand er anders over denkt. Dat mag best, is goed voor het aantal posts, maar je komt nooit tot een gezamenlijk standpunt omdat je uit verschillende uitgangspunten kijkt. Dus laten we weer on-topic gaan.

Groeten,
J@@P

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #683 Gepost op: 4 december 2014, 20:25:29 »
Sorry, ik ben dus niet eens wat jij hier loop te beweren met accu's.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #682 Gepost op: 4 december 2014, 20:25:29 »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #681 Gepost op: 4 december 2014, 20:22:56 »
Hallo Jaap,

Hoeft ook niet ;), ik heb het ook vooral proberen te stellen als mijn mening en die is zo subjectief als het maar kan zijn. Ik vind één accu gemakkelijker dan 4 batterijen, dat is persoonlijk.

Citaat

Ik heb liever gewoon oplaadbare batterijen overal in.
De reden is, in nood gevallen kan je ze overal kopen.
Maar nu kom het, iedere camerabody heb dus weer een andere soort accu.
Heb je 2 Digitale body's, dan heb je ook kans op 2 verschillende accu's en ga je met vakantie, dan moet je ook weer 2 verschillende opladers meenemen.
Koop je bij Nkon een goede oplader, MAHA MC-C9000, met de witte Enelope batterijen, dan ben je klaar.
Ik heb trouwens vroeger altijd oplaadbare batterijen in mijn Nikon F801 en Nikon F90X gehad en ook in mijn flitser de Nikon SB 24.
Met de boven genoemde oplader kan je dus ook eerdere gekochtte oplaadbare batterijen testen of die nog goed zijn.
Komen die niet door de test, dan kan je ze gelijk weggooien.
Je kan zowel de AA als AAA met die oplader opladen.

In bovenstaande gevallen heb je inderdaad gelijk, verschillende bodies of camera's die allemaal op batterijen werken scheelt wel in het gemak qua aantal opladers. Maar dat is in mijn situatie niet het geval, dus blijf ik bij mijn punt. In geval met meerdere camera's, bodies, accessoires zou ik er wellicht ook anders over denken.

Groeten,
J@@P

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #680 Gepost op: 4 december 2014, 20:22:56 »
Hallo Jaap,

Hoeft ook niet ;), ik heb het ook vooral proberen te stellen als mijn mening en die is zo subjectief als het maar kan zijn. Ik vind één accu gemakkelijker dan 4 batterijen, dat is persoonlijk.

Citaat

Heb je 2 Digitale body's, dan heb je ook kans op 2 verschillende accu's en ga je met vakantie, dan moet je ook weer 2 verschillende opladers meenemen.
Koop je bij Nkon een goede oplader, MAHA MC-C9000, met de witte Enelope batterijen, dan ben je klaar.
Ik heb trouwens vroeger altijd oplaadbare batterijen in mijn Nikon F801 en Nikon F90X gehad en ook in mijn flitser de Nikon SB 24.
Met de boven genoemde oplader kan je dus ook eerdere gekochtte oplaadbare batterijen testen of die nog goed zijn.

In bovenstaande gevallen heb je inderdaad gelijk, verschillende bodies of camera's die allemaal op batterijen werken scheelt wel in het gemak qua aantal opladers. Maar dat is in mijn situatie niet het geval, dus blijf ik bij mijn punt. In geval met meerdere camera's, bodies, accessoires zou ik er wellicht ook anders over denken.

Groeten,
J@@P

Offline Casanova56

• Senior Member
  • **
« Reactie #679 Gepost op: 4 december 2014, 19:50:10 »
Ja, dat is de andere kant, maar ik heb liever één accu dan vier batterijen. Bij batterijen moet je altijd weer zelf een oplader kopen, uitkijken welke batterijen in welk setje horen, en gevoelsmatig gaan batterijen minder lang mee. Maar dat laatste is maar gevoel. Eén van mijn vorige camera's, een Kodak bridge, werkte ook op batterijen en dat vond ik maar niks. Koop je een camera moet je zelf nog de batterijen en oplader kopen. Een verkapte vorm van besparing. Het wordt tijd dat voor camera's, net als voor mobiele telefoons gezocht wordt voor een universele oplossing. Dat dat tussen merken onderling lastig is, snap ik, maar binnen één merk moet dat toch kunnen. Standaardiseren is volgens mij ook een vorm van besparen.
Ok, ik geeft toe, het is misschien een kwestie van wennen, maar ik ben accu's gewend en dan is batterijen gewoon weer even wat omslachtiger voor mijn gevoel. Maar als je ergens staat met een lege accu of lege batterijen is dat laatste makkelijker op te lossen. Ben ik helemaal met je eens. ;-)

Groeten,
J@@P

Hallo Jaap,

Offline Casanova56

• Senior Member
  • **
« Reactie #678 Gepost op: 4 december 2014, 19:50:10 »
Ja, dat is de andere kant, maar ik heb liever één accu dan vier batterijen. Bij batterijen moet je altijd weer zelf een oplader kopen, uitkijken welke batterijen in welk setje horen, en gevoelsmatig gaan batterijen minder lang mee. Maar dat laatste is maar gevoel. Eén van mijn vorige camera's, een Kodak bridge, werkte ook op batterijen en dat vond ik maar niks. Koop je een camera moet je zelf nog de batterijen en oplader kopen. Een verkapte vorm van besparing. Het wordt tijd dat voor camera's, net als voor mobiele telefoons gezocht wordt voor een universele oplossing. Dat dat tussen merken onderling lastig is, snap ik, maar binnen één merk moet dat toch kunnen. Standaardiseren is volgens mij ook een vorm van besparen.
Ok, ik geeft toe, het is misschien een kwestie van wennen, maar ik ben accu's gewend en dan is batterijen gewoon weer even wat omslachtiger voor mijn gevoel. Maar als je ergens staat met een lege accu of lege batterijen is dat laatste makkelijker op te lossen. Ben ik helemaal met je eens. ;-)

Groeten,
J@@P

Hallo Jaap,

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #677 Gepost op: 4 december 2014, 19:19:32 »
Ik vind Pentax met de DSLR lijn al heel wat. Vanaf de K-7 (?,zeker de K-5) tot de K-3 dezelfde batterij.
Dat is voor mijn gevoel al iets heel bijzonders. Let wel dat de fabrikant ook omzet haalt uit steeds andere batterijen. Je kunt de oude niet meer meenemen als 2e / 3e batterij dus je gaat niet nieuwe kopen. Kassa.......
Daar draait het in onze consumptie maatschappij toch om? Eén tandje van een tandwieltje in een 3-1 printer af en je werkgever levert een nieuwe printer aan en je kunt de oude weggooien. Bizar eigenlijk. Niet eens inruilen en als refurbished in ontwikkelingsland neerzetten......

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #676 Gepost op: 4 december 2014, 19:19:32 »
Ik vind Pentax met de DSLR lijn al heel wat. Vanaf de K-7 (?,zeker de K-5) tot de K-3 dezelfde batterij.
Dat is voor mijn gevoel al iets heel bijzonders. Let wel dat de fabrikant ook omzet haalt uit steeds andere batterijen. Je kunt de oude niet meer meenemen als 2e / 3e batterij dus je gaat niet nieuwe kopen. Kassa.......
Daar draait het in onze consumptie maatschappij toch om? Eén tandje van een tandwieltje in een 3-1 printer af en je werkgever levert een nieuwe printer aan en je kunt de oude weggooien. Bizar eigenlijk. Niet eens inruilen en als refurbished in ontwikkelingsland neerzetten......

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #675 Gepost op: 4 december 2014, 08:17:31 »
Vreemd Jaap, ik vond de oplaadbare batterijen in mijn K-x destijds een uitkomst. Als je per ongeluk eens geen batterijen bij had, naar dichstbijzinde tankstation en je kocht een setje AA-batterijen.

Groeten,
J@@P

Offline Klaas

• Senior Member
  • **
« Reactie #674 Gepost op: 3 december 2014, 23:01:27 »
Net een doosje uit de VS aangekomen met een K5 IIs met grip en 64MB kaart. Totale kosten 615 euro. Nu maar hopen dat het werkt, garantie is er praktisch gesproken niet op.

je hebt volgens mij wel recht op garantie: internationale kaart aanvragen.

New RICOH IMAGING products do not automatically come with an international warranty that covers all RICOH IMAGING products around the world. However, it is possible to obtain an International Warranty Card through RICOH IMAGING AMERICAS CORPORATION after you have purchased a RICOH IMAGING product. If you bought your RICOH IMAGING product in the United States and are traveling to a foreign country for an extended period of time, we can send you an International Warranty Card to cover your product while you are abroad. We will also send you a list of authorized service centers around the world.

To obtain an International Warranty Card, please send the below-listed items to RICOH IMAGING AMERICAS CORPORATION, 633 17th Street, Suite 2600, Denver, Colorado 80202:
A copy of your dated proof of purchase, with the name and address of the U.S. dealer.
The serial number on your RICOH IMAGING product (if it has one).

If you bought your RICOH IMAGING product in another country, and you are planning to visit the United States, we can send you an International Warranty Card to cover your product while you are within the United States. You will need to send us the following items:
A copy of your dated proof of purchase.
The serial number on your RICOH IMAGING product (if it has one).
We will fill out an International Warranty Card and mail it to you. The time period and product coverage provided by the International Warranty Card is the same as the standard RICOH IMAGING Limited Warranty (as specified above).
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #673 Gepost op: 3 december 2014, 16:42:15 »
Ja, dat is de prijs inclusief alles. Gekocht bij B&H. .....

Dan is het toch interessant om naar de Amerikaanse aanbiedingen te blijven kijken.  Is trouwens bij B&H niet meer te koop: discontinued by the manufacturer 
« Laatst bewerkt op: 3 december 2014, 22:41:51 door BertHermans »

LordBuksII

• Gast
« Reactie #672 Gepost op: 3 december 2014, 15:00:07 »
Net even naar Urk gereden.
Thuis gekomen met een Triggertrap Mobile draadontspanner.

Erg handig dingetje. Best duur natuurlijk voor iets wat praktisch alleen een kabeltje is, maar de app is dan weer gratis.
Alles werkt erg goed en vooral snel! Echt een draadontspanner van deze tijd.