Netjes ingepakt en in goede staat is laat in de middag een 35mm 2.8 Arsat H tilt & shift PK lensje aangekomen.
Overgenomen van Micha, mijn dank hiervoor.
Ik ben meteen maar eens gaan kijken of de ideeën die tijdens het wachten op kwamen ook in de praktijk werkten.
Dus eerst op een FF (analoge) camera gekeken of ik de donkere beelden die hij waarnam kon reproduceren, wat me nog niet is gelukt… Zelfs op een FF kan ik met de tilt functie geen donkere beelden terug vinden!
Ook leuk is dat tilt en shift gelijk gebruikt kan worden, de (kostbare) Nikon tilt & shift kan dat niet. Daar moet je voor het een of het andere kiezen. Die zal dan wel iets scherper zijn, de constructie blijkt nogal gammel in elkaar te zitten terwijl deze Arsat zo goed als speling vrij is. :lolk:
Met het donkere weer wil ik eerst eens eindelijk een aantal table-top foto’s maken, en wat zou er mooier zijn als die foto’s van de kleine objecten zoals camera’s enz. meteen mooi “onthoekt” zouden zijn. Het brandpunt zou dan wel iets langer mogen zijn, maar dat is makkelijk op te lossen met de 1.7x AF TC van Pentax die ik nog ergens heb liggen. Het brandpunt is dan vergelijkbaar met een 85mm op FF wat gunstig is met de smalle opnamentafel die ik heb. Daarbij is het meteen een AF lensn kan ik nog dichterbij komen, (tot zo’n 10 cm. voorkant lens-object blijkt).
Dat meteen getest, maar…. Helaas het werkte niet….
Het probleem bleek de keurig dikke zwarte anodisatie laag, die als een stroom-isolatie-laag werkte.
Die dan maar meteen voorzichtig zo’n drie centimeter weggekrabd en ja hoor, het is meteen een volwaardige AF lens geworden.
Zoals je ziet heb ik er weer een leuk speeltje bij, en zal de komende weken eens proberen een (nog steeds in zijn doos zittende) +/- 60 centimeter grote knal rode Ferrari 512 TR te fotograferen. Dat moet met tilt en shift een leuk test exemplaar zijn, toch ?