Auteur Topic: Ben het overzicht even kwijt tussen de A- en de M-lenzen.....  (gelezen 1473 keer)

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Ben het overzicht even kwijt tussen de A- en de M-lenzen.....
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2014, 10:44:21 »
@Mharda en Albert, dank julie. Deze site ken ik (natuurlijk) al. Maar ik vind het fijn om reacties te horen.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2014, 10:44:21 »

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2014, 10:16:14 »
Een duidelijk en vlot overzicht.

http://www.mosphotos.com/PentaxLensesExplained.html

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2014, 08:08:38 »
Als het je bedoeling is om de lens primair met tussenringen te gebruiken dan kun je het beste de M50 1.7 nemen. Ik weet niet welke tussenringen je hebt, maar verreweg de meeste hebben geen contacten voor het overbrengen van A of AF informatie van de camera naar de lens, dus heb je aan een A of AF lens niets. Alleen als je tussenringen hebt met contacten (maar die zijn zeldzaam en duur) heb je iets aan die functionaliteit.
En voor gebruik bij tussenringen zou ik voor de M50 1.7 gaan en niet voor de M50 2.0. Die laatste heeft net niet de scherpte van de 1.7 en scherpte is precies wat je nodig hebt bij macro.

Als je echter de lens ook zonder de tussenringen wilt gebruiken kun je beter voor een A lens gaan. De instelling via de body is echt heel prettig. En je kunt een A lens ook altijd nog gewoon met tussenringen gebruiken door de lens niet op de A stand te zetten maar zelf het diafragma te regelen. De lens gedraagt zich dan precies als een M lens.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2014, 08:06:37 »
Het valt mij wel op dat Google weinig wordt gebruikt ;)

http://www.mosphotos.com/PentaxLensesExplained.html
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Gengske

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2014, 00:09:33 »
EDIT: BartHermans was me voor met de uitleg van de A stand.

Een M-lens heeft deze stand niet, dus je moet altijd het diafragma instellen op de ring van je lens, en je licht meten met de groene knop.

Ik heb er geen idee van welke soorten tussenringen er allemaal te koop zijn, maar ik ga er van uit dat je de automatische stand van de A-lenzen hierop niet gaat kunnen gebruiken, en je dus ook met de ring je diafragma moet instellen.   

« Laatst bewerkt op: 4 april 2014, 00:14:34 door Gengske »

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2014, 23:35:44 »
Bij de A-lens, zet je de diafragma-ring vast op A en kun je dan verder de diafragma-instelling regelen op de body.  Het instellen van het diafragma gaat automatisch zoals bij de moderne lenzen. Alleen focussen moet je nog steeds doen met de "eyeball mark 1" en je handen.

Offline RiPex

• Senior Member
  • **
Ben het overzicht even kwijt tussen de A- en de M-lenzen.....
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2014, 23:25:41 »
Ben me nu een poosje aan het inlezen in/over M-lenzen, maar ook over A-lenzen en het 'overzicht' een beetje kwijt.... :schaam:.

Ik ben op zoek naar een lens met een diafragmaring om zo met behulp van een set tussenringen een macro-objectief te verkrijgen. In eerste instantie was ik mij aan het richten op een SMC M 50mm f2, maar een f1.7 is ook wel erg mooi. Maar nu komt ook een SMC A 50mm f1.7 om de hoek kijken. Erg mooi, misschien wel mooier. Maar wat is nu ook al weer het verschil tussen de M en de A?
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd