Een forumlid had een lensprobleempje.
De FA50 1:1.4 met een rammel en een voortijdig blokkerende afstandsinstelling, en ook nog wat teveel speling.
Er zal dus wel ergens een schroefje los zitten.
Nu maar eens kijken waar er wat los zit dan.
De lens (van achter):

Nu met de bayonet eraf, de A contact veertjes houd ik met een plakbandje aan de bayonetring.

En nu ook zonder diafragma ring, altijd op dat kleine kogeltje van het klikmechanisme letten, voor je het weet is die foetsie.

Ook de printfolie bevestiging moet los.

En deze schroef (een van drie stuks).

Daarna ging de lens nog niet los op het punt waar ik hoopte dat die losging, dus dan maar via de voorkant verdergaan.
En opeens tolde er een schroefje uit, maar waar had die gezeten?

Verder slopen dus.

En daar gaat de afstand calibratie fixeer ring.

Maar slopen aan de voorkant gaf me niet de toegang die ik hoopte, dan toch maar weer wat meer aan de achterkant losmaken.
De veertjes van de A stand vergrendeling bleken ook los te moeten, alsmede de niet afgebeelde diafragma klikveer.

Ook maar de afstandscontactveertjes losgemaakt voordat ze per ongeluk verbuigen, ze zijn heel teer.

En daar gaat weer een ring los, her en der zitten ook wat zandkorreltjes, het objectiefje zal een keer naar het strand geweest zijn ?

Hier zit de spanveer van het springdiafragma.

En daar, eindelijk het onderdeel wat half loszit vanwege een ontbrekend schroefje !

Hier met het eerder eruitgerolde schroefje er weer in.

Nu alleen nog maar weer in elkaar zetten, en het lensje werkt dan weer als bedoeld.