Auteur Topic: Wat zou dit zijn?  (gelezen 1516 keer)

densch

• Gast
Re: Wat zou dit zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2014, 10:00:52 »
Ik was ooit een dagje aan het strand en heb daar er lustig op los gefotografeerd. Toen ik even voor mijn lens keek schrok ik mijn kapot.
Ik dacht dat het glas in eerste instantie gezandstraald was door de harde wind, bleek gewoon zoutaanslag te zijn.
Ik moet zeggen dat dit heel veel op jouw foto lijkt, alleen zit het van jouw er in en van mijn ervoor.  :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2014, 10:00:52 »

Offline Gengske

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2014, 22:37:42 »
Ik denk ook aan stofdeeltjes. Hetzelfde als de zon in je huis schijnt dan wil je ook niet mee maken wat je ziet aan stof?!? Zit het ECHT in je lens?

Ja, het zit er echt in. Wat ik ook raar vind is dat het zo gelijkmatig verdeeld is over de volledige opervlakte.
Hm, ik begin er aan te denken een poging te wagen ze eens open te vijzen zodat ik ze wat grondiger kan inspecteren en eventueel het stof er proberen uit te krijgen.
Langst de ene kant trek ik me er niets van aan want ze werkt volgens mij perfect, maar langst de andere kant word ik gek omdat ik niet weet wat het is. Ik ben zo ne curieuzeneuze hé :)

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2014, 16:01:50 »
Ik denk ook aan stofdeeltjes. Hetzelfde als de zon in je huis schijnt dan wil je ook niet mee maken wat je ziet aan stof?!? Zit het ECHT in je lens?
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Gengske

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
Wat zou dit zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2014, 00:33:33 »
Ik heb al jaren een SMC Pentax-K 135mm f2.5.
Deze lens werkt perfect, en de foto's zijn schitterend, maar vanbinnen zit iets raars. Het is net of er zitten honderden stofjes of putjes op een van de binnenste glas elementen. Ik denk niet dat het schimmel is. Het was al toen ik ze kocht en het wordt in ieder geval niet erger.
Ik heb "geprobeerd" er een paar foto's van te trekken, maar op de foto's lijkt het nog vele malen erger dan het is.

Met het blote oog lijkt het dus veel minder erg, en moet je de lens een beetje schuin houden om ze te zien.
Het voorste en achterste glas blinkt als een spiegeltje, en is helemaal krasvrij.
Het rare is dat ik niets heb op te merken op de werking van deze lens.