Mijn advies is koop in één keer een goed statief want dat betaald zich op termijn wel uit

Een tijdje terug was ik ook op zoek naar een ander statief dus ik heb wel wat tips.
Het opgegeven draagvermogen is helaas een nietszeggend gegeven want net zoals bij WR is hier geen universele norm voor.
Waar het om gaat zijn de gebruikte materialen/stijfheid, de dikte van de poten en een paar persoonlijke voorkeuren.
Om gelijk in te haken op het laatst genoemde je zult een keuze moeten maken uit hoeveel secties het statief mag bestaan.
Het voordeel van een statief met veel secties is dat de opgevouwen lengte korter is dan een statief met minder secties.
Echter het nadeel is dat de stabiliteit afneemt omdat de poten per sectie steeds dunner worden + meer onderdelen.
De stijfheid van het materiaal is evenmin zeer belangrijk.
Je hebt tegenwoordig al voor rond de 100 euro een carbonstatief wat heel erg aantrekkelijk klinkt.
Dit zijn Chinese statieven die helaas van (zeer) lage kwaliteit zijn.
Dit heeft alles te maken met het productieproces: het Chinese carbon word in laagjes aangebracht en tussen ieder laagje word lijm gespoten.
De poten bestaan hierdoor voor 60-70% uit lijm wat makkelijk breek -of buigbaar is.
Enkele merken die deze goedkope carbon statieven verkopen zijn Sirui, Benro, Redged en Induro.
Bij een goed carbonstatief is de verhouding carbon-lijm op zijn minst 60/40 en wordt er gebruik gemaakt van een weef techniek (vaak aangeduid met 4x 6x 8x etc.) of schubvormige structuur.
Deze statieven zijn vaak een stuk duurder en worden (ook) door Sirui, Benro, Induro, Gitzo en Feisol verkocht.
Ik heb zelf een Feisol gekocht (Taiwanees merk) uit de Elite serie vooral vanwege de dikke poten, het type carbon (schub) en de prijs.
Deze serie ligt buiten jouw budget maar ze hebben ook een paar goedkopere modellen uit de Classic reeks.
De Classic CT-3371 (3 secties) of CT-3471 (4 secties) (poot diameter 37mm!) is wel interessant want die heeft exact dezelfde poten als zijn 200 euro duurdere Elite broertje.
Dit type is wel 100 euro boven jouw budget.....ze hebben ook nog een maatje kleiner met 29mm dikke poten (219 euro).
Wat betreft de swinghead ik zit eraan te denken om mijn Naturestuff Nek-4n (Wimberley kloon) te verkopen.
De stabiliteit en bouwkwaliteit zijn super goed maar hij is lastig voor mij om mee te nemen omdat hij net niet in mijn tas past.
Ik moet hem nu op mijn statief laten zitten, die achterop mijn rugtas bevestigd zit, waardoor de gewichtsverdeling niet ideaal is (gaat naar achter hangen).
Prima kop overigens die niets onderdoet aan de 3x zo dure Wimberley.