Auteur Topic: Flinke prijsverhogingen objectieven Pentax  (gelezen 5057 keer)

Offline wpompen

• Full Member
  • *
  • Geslacht: Man
  • PhoDOGraf.com: We get the Picture!
    • PhoDOGraf: We get the Picture!
Re: Flinke prijsverhogingen objectieven Pentax
« Reactie #56 Gepost op: 26 maart 2014, 14:50:25 »
Typisch dat prijsVERHOGINGEN globaal wel kunnen inderdaad ;-)
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #56 Gepost op: 26 maart 2014, 14:50:25 »

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #55 Gepost op: 26 maart 2014, 14:36:09 »
geen prijsbinding!!!!
laat de Retail zelf z'n prijzen vaststellen.

Pentax is nog steeds een kleine speler in de markt,
en dient zich te gedragen als een "kwajongen"
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #54 Gepost op: 26 maart 2014, 13:53:59 »
...
Misschien moeten de globale prijzen maar aan Europese prijzen aangepast worden.
....

Daarna wordt de markt in de USA vanzelf opgeheven. 
Een K-3 is in de USA ongeveer €300 goedkoper. Een goede reden om daar op vakantie te gaan, als je tenminste bij Pentax wil blijven.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 25 maart 2014, 22:59:23 »
Als je het via de Fotobond verzekerd hebt gaat na 5 jaar de afschrijving tellen, behoudens als de marktwaarde hoger is.
Dat ziet er steeds meer naar uit :-) Dus je lenzen tegen nieuwwaarde verzekerd........

Gelukkig gaan lenzen lang mee, je moet ze alleen niet laten vallen.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #52 Gepost op: 25 maart 2014, 22:13:08 »
Tsja mijn DA*55 kostte 539 euro meen ik en dat vond ik veel geld. Een DA*50-135mm voor 709 euro, ook een koopje. Dit was in 2009.

Als je het via de Fotobond verzekerd hebt gaat na 5 jaar de afschrijving tellen, behoudens als de marktwaarde hoger is.
Dat ziet er steeds meer naar uit :-) Dus je lenzen tegen nieuwwaarde verzekerd........

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 25 maart 2014, 21:51:54 »
Er is een reden dat Apple zich kan veroorloven en het voor elkaar krijgt om de prijzen deels gelijk te houden. Ik zeg deels wat verschillen hou je altijd door belastingen en koersfluctuaties.

Pentax is hélemaal niet in een vergelijkbare positie met Apple en ik denk dat ze zich voor de gek houden als ze hetzelfde prijsbeleid als Apple willen voeren. Een ontzettend belangrijk verschil is dat Apple zich dusdanig positioneert dat ze doen alsof ze geen concurrentie hebben. Dat doen ze o.a. door (te proberen) duidelijk onderscheidend te zijn (ontwerp, gebruikersgemak, gebruik materialen, etc.). Pentax is redelijk inwisselbaar met Canon, Nikon, etc.

+1 Pentax heeft het momenteel niet in zijn mars om het concept van Apple te volgen.
Ze zijn simpelweg op teveel markten actief om dat te realiseren (compact, bridge, mirror-less, instap DSLR, gevorderde DSLR, 645 etc.).
Om het concept van Apple toe te passen zouden ze dit terug moeten brengen naar 2 of hooguit 3 markten en de rest allemaal afstoten.
Het probleem is alleen dat ze zeer afhankelijk zijn van een aantal leveranciers waarvan Sony een zeer belangrijke is (voor de sensoren).
Nog een moeilijke factor is de sterk verzadigde DSLR markt en het nipte aantal leveranciers.
Als Pentax zich wil onderscheiden moeten ze ook hier iets nieuws op vinden om die DSLR van hun toch aantrekkelijk te maken.
En dat kan naar mijn mening het beste gerealiseerd worden met het hart van iedere camera: de sensor.
Pentax staat erom bekend om zo nu en dan een stunt uit te halen, ik denk dat het daar nu een goed moment voor is...........

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #50 Gepost op: 25 maart 2014, 20:15:37 »
Op de lange termijn zal dit ervoor zorgen dat producten altijd tegen dezelfde prijs aangeboden worden (zoals Apple doet).
Er is een reden dat Apple zich kan veroorloven en het voor elkaar krijgt om de prijzen deels gelijk te houden. Ik zeg deels wat verschillen hou je altijd door belastingen en koersfluctuaties.

Pentax is hélemaal niet in een vergelijkbare positie met Apple en ik denk dat ze zich voor de gek houden als ze hetzelfde prijsbeleid als Apple willen voeren. Een ontzettend belangrijk verschil is dat Apple zich dusdanig positioneert dat ze doen alsof ze geen concurrentie hebben. Dat doen ze o.a. door (te proberen) duidelijk onderscheidend te zijn (ontwerp, gebruikersgemak, gebruik materialen, etc.). Pentax is redelijk inwisselbaar met Canon, Nikon, etc.
Verliefd op de K-1

Serpiente

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 25 maart 2014, 19:45:11 »
Ik heb voorlopig wel weer genoeg glas gekocht :) Ik had al sinds 2011 niets meer gekocht, maar dit jaar zomaar 2 :)
Het standaard gebeuren van Pentax is niet bijzonder. Beeldkwaliteit is wel goed, maar vooral qua moderne technieken beperkt. Als voorbeeld neem ik de 100mm macro's. De L versie heeft snellere (en USM) AF en IF. Zo veel duurder is de Canon niet. Ik zal het niet eens over de 16-50 hebben. De prijzen zijn wel allemaal premium.
Pentax heeft wel juweeltjes. Ik heb de 15mm ontdekt. Die kan dus ontzettend dichtbij focussen. Heel uniek! :) Zo zijn er nog wel een paar.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #48 Gepost op: 25 maart 2014, 18:54:39 »
Ook andere merken maken goede camera's. Bij auto's en andere apparatuur zijn we ook niet zo merkvast.

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #47 Gepost op: 25 maart 2014, 18:24:31 »
Ik vind dat een slecht excuus van Pentax.
Misschien moeten de globale prijzen maar aan Europese prijzen aangepast worden.

Ik koop nieuwe lenzen wel van een third party, als ik dit lees niet eens zo´n slecht idee http://www.pentaxforums.com/reviews/pentax-16-50-vs-sigma-tamron-17-50mm/introduction.html

Ik heb nog steeds veel plezier van mijn Tamrons, meerprijs voor Pentax varianten was het mij vaak al niet waard, laat staan met die verhogingen.

2e Hands Pentax lenzen van de oudere generatie zijn (nog) wel tegen een fatsoenlijke prijs te koop.

Pentax doet zich zelf de das om zo denk ik  :( niet door dat ene lensje van mij hoor  ??? 

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #46 Gepost op: 25 maart 2014, 18:15:19 »
De meeste gehoorde klacht van de retailer is  ... en DE rede om Pentax niet in assortiment op te nemen ...   er zit geen vlees aan de spullen ...
Maak het voor de retailer een interessant product om te verkopen ...  dan komt de groei vanzelf ...  blijft nog wel een schonen taak over voor de marketing boys van Ricoh om Pentax meer bekentheid te geven .. anders gaat het um niet worden nie ...

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #45 Gepost op: 25 maart 2014, 16:40:41 »
Bedankt voor je reactie. De argumentatie is inderdaad wel erg magertjes. Zelf vind ik dat ze nu sommige lenzen uit de markt prijzen wat
niet handig is. Een globaal prijsniveau is een nobel streven maar naar mijn inzien nauwelijks haalbaar.
Als de winkels hier in Nederland met zeer kleine marges willen werken zou dit moeten kunnen.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #44 Gepost op: 25 maart 2014, 16:33:00 »
Ja, ik heb van de week reactie retour gekregen. (Thijs was met vakantie)
Erg onder de indruk van de argumentatie was ik niet, daarom ook weer een reactie van mij terug.
Hieronder de samenvatting:

Hi Carel,
Dank voor je mailtje - ik ben inderdaad weer terug (gelukkig voor 2050!)

De prijsstijgingen zijn ingezet omdat we vanuit Japan de opdracht hebben gekregen om wereldwijd dezelfde prijsniveaus te hanteren. Mede door de opkomst van e-commerce, zien we regelmatig Pentax producten vanuit verschillende landen (Amerika, Hong Kong, Nederland etc) in Europa verschijnen tegen erg gereduceerde prijzen. Nederlandse dealers bleken daarbij ook vaak een voortouw te nemen en producten met minimale marges te verkopen hetgeen de verkoop wereldwijd schaadt. Daarnaast wordt de verkoopprijs door de dealer besloten, wij kunnen hier alleen advies naar de dealer in uitbrengen. Op de lange termijn zal dit ervoor zorgen dat producten altijd tegen dezelfde prijs aangeboden worden (zoals Apple doet).

Vriendelijke groet,

Thijs Ekelschot
European Marketing & Communication Manager

Mijn reactie:

Hallo Thijs,

Fijn dat je weer terug bent! Vakantie geweest?
Jammer dat Pentax voor prijsverhogingen kiest. Er begint nu juist meer erkenning te komen voor Pentax, het zou mijns inziens juist goed zijn te zorgen dat de prijzen van de camera’s en lenzen concurrerend blijven om zo een groter marktaandeel te krijgen.
Bovendien stimuleer Pentax op deze manier om nog vaker online via US of Verwegistan lenzen te bestellen, het prijsverschil wordt er (voorlopig) alleen maar groter op.
En het blijft raar dat bijv. een Foto Koch in Duitsland (=Pentax Premium dealer) de Pentax DA 50mm F1.8 voor €139 kan aanbieden, terwijl dezelfde lens bij Dewinkel.nl €229 moet kosten. (Zie:  http://www.fotokoch.de/Pentax-DA-1-8-50-SMC_56855.html?prepage=objektive-fuer-pentax.html )
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #43 Gepost op: 25 maart 2014, 15:37:10 »
Ik vergelijk het met de prijs die mijn vaste dealer (Cameranu) al sinds de introductie ongeveer vraagt. De prijs is bij die zelfde winkel dus 30 euro omhoog gegaan. Met de andere stijgingen hier zaten ze ook precies op niveau. Is naar mijn mening dus wel een
goed vergelijk. (Kamera express vraagt bijvoorbeeld de zelfde prijs. Die geeft aan dat de adviesprijs 229 is en je 30 euro korting krijgt wat natuurlijk enkel een verkooppraatje is)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #42 Gepost op: 25 maart 2014, 15:30:10 »
Heb je nog wat binnengekregen Vulcan? Ik zag bijvoorbeeld dat de 35mm f2,4 nu ook van 169 naar 199 euro gegaan. Dit is ook een prijsstijging van 18%. Buiten dat ik dit te duur vind voor dit lensje (dolblij dat ik hem nog voor 169 gekocht heb)
is het ook een enorme prijsstijging.

Je kunt ook niet alles zomaar vergelijken. Ik had de 35/f2.4 voor nog geen acht tientjes, nieuw, maar dat was ook maar heel kort leverbaar en waarschijnlijk een foutje. Maar om dan te zeggen dat die met 250% gestegen is......
Dus een vergelijk van de adviesprijs is reëel, al betaald bijna niemand die prijs.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #41 Gepost op: 25 maart 2014, 15:19:13 »
Heb je nog wat binnengekregen Vulcan? Ik zag bijvoorbeeld dat de 35mm f2,4 nu ook van 169 naar 199 euro gegaan. Dit is ook een prijsstijging van 18%. Buiten dat ik dit te duur vind voor dit lensje (dolblij dat ik hem nog voor 169 gekocht heb)
is het ook een enorme prijsstijging.

Offline Jaccopladet

• Pentaxian
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 20 februari 2014, 20:20:08 »
Bij looman hebben ze de prijs maar klein beetje verhoogd . Ik heb hem dus gelijk bestel scheelt weer 300 euries ;)
Bedankt voor de tip!
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 20 februari 2014, 16:30:28 »
Ricoh/Pentax wil zich uit de markt prijzen,
waarschijnlijk t.g.v. tamron en sigma.

begin van het einde !!!!!!

Ik zie je punt niet helemaal althans ik mis onderbouwing, de prijsstelling is nu aangepast aan die van Canon en Nikon.
Daar valt een multi-national zoals Ricoh niet van om, waarom je Tamron en Sigma erbij haalt is mij een raadsel...........?
Die maken toch wel hele andere lenzen (en sigma camera's) dan Pentax.
Dat ze niet in Pentax mount uitgebracht worden heeft ongetwijfeld te maken met een langere ROI (return on investment) periode t.o.v. van andere merken.
Met andere worden het is niet aantrekkelijk voor ze om lenzen te verkopen in PK mount, logisch dat ze dit dus doen.

Ik vind het wel een opmerkelijke strategische beslissing het zou beter voor Pentax zijn als ze hun eigen strategie voeren en niet afkijken bij anderen.
Het risico bestaat anders dat deze bedrijven + producten teveel op elkaar gaan lijken wat resulteert in een lagere toegevoegde waarde voor klanten c.q. de doelgroep.
Naar mijn mening heerst deze strategische sfeer momenteel teveel bij de marktleiders (een slecht voorbeeld dus!).
Fuji, Sigma en Sony (zie interviews of DPReview) zijn een van de weinigen die het echt anders durven te doen en dat werpt zijn vruchten ook af gezien de groeiende populariteit van hun producten.
Er zijn dus nog kansen want wat Canon en Nikon de laatste paar jaar uitgebracht hebben vind ik niet indrukwekkend.
Het is teveel voortborduren op oude successen wat een hoop grote en kleine bedrijven uiteindelijk de kop heeft gekost (bijvoorbeeld Kodak).

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #38 Gepost op: 20 februari 2014, 16:29:08 »
en zeker als je langer dan 12 weken moet wachten op een reparatie....

Ik ga er maar vanuit dat ze de tijd genomen hebben om het extreem goed uit te voeren ....

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #37 Gepost op: 20 februari 2014, 16:23:05 »
Duurder is toch altijd beter ?

en zeker als je langer dan 12 weken moet wachten op een reparatie....

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #36 Gepost op: 20 februari 2014, 16:06:59 »
Duurder is toch altijd beter ?

insert smily  :evil:

RonHendriks

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 20 februari 2014, 16:00:18 »
Tsjonge egbert, hou eens op met dat doemdenken van je!   :nocheer:

Nu ga ik toch ook eens streng zijn. Stel je hobby is portretten maken. Daar heb je allerlei mogelijkheden voor, maar eigenlijk zou je dan alles met 1 body en 1 lens kunnen maken.

- Pentax K-3 met DA*55mm/f1.4 kost 2078 euro.

- Nikon D610 met AF-S 85mm/f1.8 G kost 2008 euro.

Ik ben niet van het doemdenken, maar vind dat toch wel een beetje scheef lopen.

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #34 Gepost op: 20 februari 2014, 12:56:59 »
Zo te zien zijn ze in duitsland wel goedkoper, goed voor de economie als ik hem daar bestel!

http://www.fotolooman.nl/index.php/component/k2/item/164-pentax-smc-da-300mm-f-4-0-ed-if-sdm
Hier nog voor de oude prijs. Niet op voorraad, maar misschien dat je geluk hebt.

grJohan

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #33 Gepost op: 20 februari 2014, 11:17:52 »

Tsjonge egbert, hou eens op met dat doemdenken van je!   :nocheer:
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #32 Gepost op: 20 februari 2014, 10:07:32 »

Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.