Ricoh/Pentax wil zich uit de markt prijzen,
waarschijnlijk t.g.v. tamron en sigma.
begin van het einde !!!!!!
Ik zie je punt niet helemaal althans ik mis onderbouwing, de prijsstelling is nu aangepast aan die van Canon en Nikon.
Daar valt een multi-national zoals Ricoh niet van om, waarom je Tamron en Sigma erbij haalt is mij een raadsel...........?
Die maken toch wel hele andere lenzen (en sigma camera's) dan Pentax.
Dat ze niet in Pentax mount uitgebracht worden heeft ongetwijfeld te maken met een langere ROI (return on investment) periode t.o.v. van andere merken.
Met andere worden het is niet aantrekkelijk voor ze om lenzen te verkopen in PK mount, logisch dat ze dit dus doen.
Ik vind het wel een opmerkelijke strategische beslissing het zou beter voor Pentax zijn als ze hun eigen strategie voeren en niet afkijken bij anderen.
Het risico bestaat anders dat deze bedrijven + producten teveel op elkaar gaan lijken wat resulteert in een lagere toegevoegde waarde voor klanten c.q. de doelgroep.
Naar mijn mening heerst deze strategische sfeer momenteel teveel bij de marktleiders (een slecht voorbeeld dus!).
Fuji, Sigma en Sony (zie interviews of DPReview) zijn een van de weinigen die het echt anders durven te doen en dat werpt zijn vruchten ook af gezien de groeiende populariteit van hun producten.
Er zijn dus nog kansen want wat Canon en Nikon de laatste paar jaar uitgebracht hebben vind ik niet indrukwekkend.
Het is teveel voortborduren op oude successen wat een hoop grote en kleine bedrijven uiteindelijk de kop heeft gekost (bijvoorbeeld Kodak).