Ik vind het een best lastige discussie en moet toegeven dat ik lang niet altijd commentaar lever op ingezonden foto's

Hoewel ik alle ingezonden foto's zie, hebben sommige onderwerpen of foto's niet mijn interesse. Daarnaast ben ik het wel met Serpiente eens dat je soms niet altijd onder woorden kunt brengen wat je gevoel is. In een mondelinge discussie kan je dat veel beter overbrengen, dan in een schriftelijke reactie op dit forum.
Toch lees ik het commentaar met aandacht en leer er ook van en probeer zelf ook te reageren. De suggesties van Serpiente vind ik erg interessant. Het zou leuk zijn als je op een paar gebieden (compositie, belichting, creativiteit, verhaal) kan aangeven wat je er van vindt, zonder direct een aanvullend commentaar te hoeven geven.
Het idee van de 'Kritische kijker' is op zich goed, maar bestaat er niet een gevaar dat het een exclusief clubje wordt met een soort van ballotagecommissie. Want wie bepaalt of jouw commentaar inhoudelijk goed is of niet?
Terugkerend naar het onderwerp: ik vind het ontbreken van de exif info een gemis, want ben vaak benieuwd naar de gebruikte instellingen en de camera/lens combinatie.
Groet, Dick