Auteur Topic: Midwinter Marathon Apeldoorn  (gelezen 1691 keer)

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Midwinter Marathon Apeldoorn
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2014, 12:57:58 »
Als het echt snel gaat (bijvoorbeeld bij schaatsen) gebruik ik vaak handmatig scherpstellen.
Dan schiet je een kleine serie van een stuk of 5 foto's, net voordat ze bij het scherpstelpunt zijn, tot iets er na.
Als je dit wat langer doet, lukt het je misschien ook nog wel om iemand te volgen met handmatig scherpstellen.
Dan kun je een bepaalde uitdrukking pakken.

Maar als je AF.C gebruikt zou de 70-200 het ook goed moeten kunnen bijhouden.
Snelheden van rond de 12 km per uur op een afstand van een meter of 10 moet kunnen.

Je zou ook eens hier moeten kijken wat voor scherptediepte je hebt bij een bepaalde brandpuntafstand, diafragma, afstand combinatie:
http://www.sonjavandriel.nl/scherpte-diepte-berekenen.php

Er zijn ook veel apps te vinden, die je op een smartphone even kunt gebruiken om iets te checken.
Voorbeeldje: 10 meter afstand, 150 mm, f 2.8 geeft je een bereik van een halve meter scherpte (bij benadering uiteraard).
Ga ja dan spelen met diafragma, kom je op F 4.0 op 70 cm uit en op F 5.6 een meter, waarbij je marge voor scherpstellen dus al het dubbele is van F 2.8
Het is goed om je ook van dit soort dingen bewust te zijn.....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2014, 12:57:58 »

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2014, 23:30:25 »
Veel blijven schieten en oefenen. Op een gegeven moment weet je precies wat voor instellingen je moet gebruiken voor het beste resultaat.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline Skin

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2014, 23:20:43 »
Hartelijk dank voor alle reacties,
Moet echt nog wennen aan deze lens.  Scherpstellen en schieten en niet wachten tot de lopers in beter in beeld komem.Die hsm is echt even wennen.

Zal de iso voortaan inderdaad hoger zetten en niet alles op 2.8 willen schieten en de camera dat zelf laten bepalen.
Heb de foto's in high-speed en Contrast-af Traceren is misschien ook niet echt handig.

Het scherpstelpunt heb ik wel wat meer last van.

Camera's: Pentax w80, Pentax k30
Lenzen: DA 18-55mm all wr (Groene rand)
Da 50-200mm all wr (Groene rand)
Sigma 70-200 f2. 8 apo ex dg os
Tamron sp af17-50 f2.8 xr ld aspherical (if)

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2014, 20:31:32 »
Ik denk dat het probleem niet alleen ligt bij de sluitertijd. Als je ziet wat de afstand is tussen dat wat scherp is en wat scherp moet zijn is die wel erg groot. Deze lopers leggen in 1/160 van een seconde niet die afstand af. Foto 3 heeft het scherpstelpunt echt meters verkeerd zitten. Bewegende objecten is niet het beste punt van pentax, maar dit is teveel. Heb je de autofocus op continue gehad?
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline Jaap

• Full Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2014, 20:18:06 »
De hele serie ziet er prima uit. Ik had alleen je eerste foto hier in de post er zelf niet bij gezet. Is mij wat te onscherp. Ik kon de exif niet zien maar sinds ik de K5 heb doe ik dit soort fotos op de Tav stand. Bij mij scheelt dat dan flink wat betreft het aantal gelukte fotos. IK denk dat dat met de K30 ook moet kunnen. En ik mag ze trouwens graag zien, die loopfoto's!

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2014, 15:27:28 »
Ik ben zelf wel wat meer van deze hardloop evenementen, leuk dat je foto's hebt gemaakt.
Ben wel met Johan eens dat je de sluitertijden de volgende keer wat korter moet maken.

Heb even op Flickr gekeken en zag daar bv foto 2 met 158mm en 1/160e als sluitertijd.
Hier had de ISO prima wat hoger gekund zodat de sluitertijd korter kon zijn en dan had je een betere foto.
De K-30 kan prima uit de voeten op ISO 800 en 1600 om maar wat te noemen, dan had je het diafragma van 2.8 bv naar 4 kunnen zetten, scheelt ook al iets.
Op foto 3 valt bv op dat de scherpte valt op een gezicht rechts achterin en wat er voor zit is te onscherp.
Door het diafragma te knijpen krijg je meer scherpte in de diepte met je foto's.
De Sigma is ook vrij zwaar dus beweeg je er snel mee, mij helpt een eenbeenstatief daarbij heel goed en dat neem je eenvoudig mee.

Ik zou de volgende keer zeker even tijd besteden om de echt onscherpe foto's er uit te halen, dat verhoogt het kijk plezier.
In de hele Flickr serie zitten zeker scherpere exemplaren met mooie uitdrukkingen op de gezichten.
Om een idee te geven, van een laatste evenement op de ijsbaan heb ik van 900 foto's er minder dan 200 over gehouden.

Om je inspanningen positief af te sluiten, vind ik de 4e foto zeker de moeite waard.
Met deze tips had je hem alleen wat scherper kunnen krijgen en dat zou fijn zijn geweest.

Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2014, 23:49:09 »
Hallo theo,

Zoals ik ze zie op mijn pc zijn ze niet scherp. Ik heb zelf niks met lopen.(ik ben van de 2 en 4 wielers)Dus als je de volgende keer een sluitertijd van rond de 1/500ste neemt zijn ze waarschijnlijk een stuk scherper. 

grJohan

Offline Skin

• Senior Member
  • **
Midwinter Marathon Apeldoorn
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2014, 22:29:24 »
Vandaag in Apeldoorn. Achmea midwinter marathon. Lekker in de buurt.
Met de fiets de heuvel. Daar mij K30 gepakt met sigma 70-200  er op.
Kon hem lekker uitproberen. ALs was die wel wat groot  gezien de locatie waar ik stond. (vlak en tussen het parcours)

Hopelijk zijn de foto's redelijk.
Heb er eigenlijk geen bewerking gedaan.

1.

Midwinter Marathon 2014 by Theo Oosterkamp, on Flickr

2.

3.

4.

5.

Voor meer foto's http://www.flickr.com/photos/96380116@N06/sets/72157640434199694/
Camera's: Pentax w80, Pentax k30
Lenzen: DA 18-55mm all wr (Groene rand)
Da 50-200mm all wr (Groene rand)
Sigma 70-200 f2. 8 apo ex dg os
Tamron sp af17-50 f2.8 xr ld aspherical (if)