Auteur Topic: Ricoh Imaging Corporation.  (gelezen 9520 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Ricoh Imaging Corporation.
« Reactie #97 Gepost op: 14 januari 2014, 22:14:37 »
Klopt. Maar gezien de samenwerking uit het verleden en het feit dat ze in hetzelfde nest hebben gezeten (Hoya) is er voor Tokina denk ik veel te winnen als ze redelijk dedicated voor een merk kunnen gaan produceren en leveren. Ik denk dat ze het als third party best moeilijk hebben tegenover Sigma en Tamron. Als ze dan voor Pentax FF kunnen gaan leveren..........
Op zich zelf een mooie gedachte als het prijstechnisch ook te verdedigen is....in het verleden werden de Tokina-varianten voor een lagere prijs verkocht voor Canon en Nikon dan de (Tokina's in Pentax-jasje) Pentax-objectieven. De premium voor het Pentax-merk moet wel wat waard zijn....
Ik heb nu een Tokina 16-28 F/2.8 (Nikon)....als er een Pentax-variant (met hogere prijs) komt moet deze wel wat extra's bieden tov Tokina.......,toch?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #97 Gepost op: 14 januari 2014, 22:14:37 »

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #96 Gepost op: 14 januari 2014, 21:52:31 »
Beste mensen,

Ik lees met interesse de ontwikkelingen op fotogebied, waaronder op dit Pentax-forum. Er zijn belangrijkere dingen op de wereld, zoals je eigen gezondheid, maar dat hoeft wellicht niet te botsen met fotograferen. Een niet al te vernieuwend commentaar naar aanleiding van de plannen van Ricoh/Pentax tot samenwerking met de pentaxfora vinden jullie hieronder.

"Ik vind het op zich wel bijzonder en positief dat een fotofabrikant, zoals hier Ricoh/Pentax, contact opneemt met de gebruikersgroep om te kijken of er samenwerking mogelijk is wat kan leiden tot een inventarisatie van behoeften en klachten. Kijken hoe de grote vissen in de vijver, lees: Canikon zijn relatie met zijn klantenkring gestalte heeft gegeven lijkt me nuttig, om te zien hoe deze relatie bij hen vorm gekregen heeft.

Her en der in de reakties lees ik dat dat ook al gebeurt. Ik lees dat snelheid van de reparaties belangrijk wordt gevonden, een service als af en toe gratis de sensor schoon laten maken, af en toe de organisatie van een bijeenkomst waarbij lenzen door de fabrikant ter beschikking worden gesteld en meer reclame voor het merk.

Aangezien de markt van fotografie is opgedeeld in de consumers en de professionals, daarnaast in verschillende camera- en sensorformaten, en de behoeften al naar gelang deze onderscheiden gebruikersgroepen verschillen zou de serviceverlening door de fabrikant daarop afgestemd kunnen worden. Omdat de gebruikersgroep van Ricoh/Pentax vrijwel volledig uit de consumers bestaat en vrijwel geen professionals bevat, onderscheidt zich hierin wellicht de serviceverlening van fabrikanten als Canikon.

Dat Ricoh/Pentax nu contact opneemt met de gebruikersgroep in een aanbod tot samenwerking is een aanduiding dat ze bezig zijn te professionaliseren. Of dit leidt tot een grotere gebruikersgroep op termijn is onduidelijk, omdat ook de andere vissen in de vijver zich op dezelfde groep fotografen en adspirantfotografen richt, bovendien met een voorsprong op het gebied van marketing en service geruggesteund door een uitgekiend camera- en lenzenaanbod.

Punten waarop Ricoh/Pentax zich van de andere fabrikanten in positieve zin onderscheidt zijn al vaker genoemd en dat zijn de gunstige prijs/kwaliteit verhouding, weersbestendigheid voor bijna alle camera's en de duurdere lenzen, een collectie prime lenzen van hoge kwaliteit en backwards compatibility met oudere lenzen. Punten waarop het beter dient te worden wil het interessant zijn voor overstappers en nieuwe fotografen zijn AF-snelheid van de camera's en de lenzen, lenzen in het hogere telebereik, een lijn FF-lenzen en één of meerdere FF camera's. Dit is een aanzienlijke achterstand lijkt me, wat aanzienlijke investeringen vergt. Daarbij ontbeert Ricoh/Pentax met maar een klein deel van de markt de schaalvoordelen waar Canikon gebruik van kan maken. Investeringen bij hen betalen zich daardoor sneller terug.

Verstandig en realistisch voor Ricoh/Pentax zou daarom kunnen zijn om bescheiden ambitieus te zijn gericht op consolidering van de sterke punten van het merk en bescheiden uitbreiding van de gebruikersgroep. De samenwerking met de gebruikersgroep past daarbinnen. De ondernemingszin van de ceo's van Ricoh/Pentax zet hen misschien wel aan tot het nemen van grotere stappen."

Een amateur tevreden met FF van Canon die zich niet gek laat maken door technologieverslaving.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2014, 00:22:18 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #95 Gepost op: 14 januari 2014, 20:56:25 »
Kijk eens aan, maar de deal is nog niet rond.

Klopt. Maar gezien de samenwerking uit het verleden en het feit dat ze in hetzelfde nest hebben gezeten (Hoya) is er voor Tokina denk ik veel te winnen als ze redelijk dedicated voor een merk kunnen gaan produceren en leveren. Ik denk dat ze het als third party best moeilijk hebben tegenover Sigma en Tamron. Als ze dan voor Pentax FF kunnen gaan leveren..........

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #94 Gepost op: 14 januari 2014, 20:35:10 »
@ Carel, +1. Wie zaait zal uiteindelijk toch ook eens gaan oogsten  ;D. De toenadering van Ricoh/Pentax geeft aan dat ze zich niet te groot voelen en wel degelijk beseffen dat ze uiteindelijk afhankelijk zijn van ons, de enthousiaste (potentiële)Pentax fotograaf. Zeker nu ze willen groeien is het goed om te peilen wat er bij deze doelgroep leeft en wat ze hiervan kunnen toepassen in de te varen beleidskoers.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 14 januari 2014, 20:06:34 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #92 Gepost op: 14 januari 2014, 19:20:08 »
Dat lijkt me wat voorbarig, maar ik denk dat het goed is als Ricoh bv een van die lensmakers zou kopen en aan het geheel toevoegen.

Zie deze site: http://www.pentaxforums.com/news/tokina-confirms-pentax-full-frame-under-development.html

RonHendriks

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: 14 januari 2014, 18:37:54 »
Blijkbaar is er al een "deal" met Tokina. Dat gerucht speelde medio vorig jaar en zou me (gezien eerdere samenwerking) niet eens verbazen eigenlijk.......

Dat lijkt me wat voorbarig, maar ik denk dat het goed is als Ricoh bv een van die lensmakers zou kopen en aan het geheel toevoegen.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #90 Gepost op: 14 januari 2014, 18:14:25 »

Al ben ik wel benieuwd hoe Ricoh/Pentax de objectieven-reeks voor FF snel op orde gaat krijgen.

Blijkbaar is er al een "deal" met Tokina. Dat gerucht speelde medio vorig jaar en zou me (gezien eerdere samenwerking) niet eens verbazen eigenlijk.......

Daarnaast ben ik het eens met Carel. Je kunt als koper van een bedrijf niet in twee of drie jaar alles naar je hand zetten.
Dat heeft tijd nodig en eerste wat Ricoh te doen stond is grip te krijgen op techniek en modellenlijn. Daarna komt pas de consument en niet andersom.

Bert heeft gelijk dat er wel een aantal zaken meegegeven dienen te worden aan Ricoh, zodat ze in ieder geval weten wat er leeft onder zowel de amateurs als de professionals.
Laten we wel wezen, zoveel profs kent Pentax niet. Dat zit voornamelijk nu bij Canon en Nikon, omdat de meeste profs met FF werken (Rob, je draait het net om, genoeg amateurs hebben ook een FF, maar weinig profs hebben een APS-C). Daarnaast is een prof iemand die zijn boterham verdient met fotografie en niet fotografie als aanvulling op zijn inkomen heeft. en die zijn er vandaag de dag steeds minder op deze wereldbol. En die er zijn, zitten denk ik voor 99% bij Canon en Nikon.

Als Pentax met zijn 645 systeem en FF de professionele markt in wil, weten ze zelf ook wel dat ze een betere en met name snellere service dienen te hebben. Anders moet je daar niet eens over na willen denken vandaag de dag.

Concluderend:
Het feit dat Ricoh zelf contact opneemt met hun afnemers zegt genoeg. Ze nemen de klant serieus en dat is vandaag de dag al iets wat redelijk uniek te noemen is.
In die zin ben ik dan ook positief verrast en zie ik de actie van Ricoh erg positief in.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2014, 19:16:16 door Edzo »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 14 januari 2014, 17:52:59 »
Hoe dan ook, dit was een eerste kennismaking met het Ricoh management. Ik had met een waslijst aan eisen aan kunnen komen, maar dat heb ik bewust niet gedaan. Het zijn geen vakbondsonderhandelingen, maar het prille begin van een hopelijk vruchtbare relatie. Natuurlijk heb ik tussen neus en lippen door ook wel genoemd dat het belangrijk is dat ze hun site up-to-date moeten houden (firmware e.d.) en dat snelle(re) service bij problemen belangrijk is en des te belangrijker wordt als ze zich ook op op de FF-markt (professionals) willen gaan richten. Dit alles vonden zij ook, en zal naar worden gestreefd. Maar net zoals Keulen en Aken niet op één dag gebouwd zijn, zo zal ook niet terstond alles naar ieders tevredenheid kunnen worden opgelost voor de Pentax-gebruikers.
E.e.a. heeft gewoon tijd nodig, en wellicht zullen sommige zaken nooit veranderen. Perfectie bestaat niet, en het gras is altijd groener aan de overkant! Maar ik heb er alle vertrouwen in gekregen dat Pentax onder de vleugels van Ricoh in goede handen is.  8)

Carel

Heel goed geformuleerd Carel

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #88 Gepost op: 14 januari 2014, 17:33:25 »
:toppie: Carel.
Ik denk dat dat de juiste insteek is geweest.
Rustig aan dan breekt het lijntje niet.
Beter een goed contact dan meteen op je/onze strepen gaan staan.
Ik ben het met je eens dat niet alles in een keer gerealiseerd kan/zal worden.

Met vriendelijke groet,
Albert
hier sluit ik me bij aan.

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #87 Gepost op: 14 januari 2014, 17:15:13 »
 :toppie: Carel.
Ik denk dat dat de juiste insteek is geweest.
Rustig aan dan breekt het lijntje niet.
Beter een goed contact dan meteen op je/onze strepen gaan staan.
Ik ben het met je eens dat niet alles in een keer gerealiseerd kan/zal worden.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #86 Gepost op: 14 januari 2014, 16:56:54 »
Hoe dan ook, dit was een eerste kennismaking met het Ricoh management. Ik had met een waslijst aan eisen aan kunnen komen, maar dat heb ik bewust niet gedaan. Het zijn geen vakbondsonderhandelingen, maar het prille begin van een hopelijk vruchtbare relatie. Natuurlijk heb ik tussen neus en lippen door ook wel genoemd dat het belangrijk is dat ze hun site up-to-date moeten houden (firmware e.d.) en dat snelle(re) service bij problemen belangrijk is en des te belangrijker wordt als ze zich ook op op de FF-markt (professionals) willen gaan richten. Dit alles vonden zij ook, en zal naar worden gestreefd. Maar net zoals Keulen en Aken niet op één dag gebouwd zijn, zo zal ook niet terstond alles naar ieders tevredenheid kunnen worden opgelost voor de Pentax-gebruikers.
E.e.a. heeft gewoon tijd nodig, en wellicht zullen sommige zaken nooit veranderen. Perfectie bestaat niet, en het gras is altijd groener aan de overkant! Maar ik heb er alle vertrouwen in gekregen dat Pentax onder de vleugels van Ricoh in goede handen is.  8)

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #85 Gepost op: 14 januari 2014, 11:43:29 »

Klopt ... en nu heeft die lens problemen ....  uiteraard na de garantie ..  sigh ... moet hem dus gaan kraken en op schroef gaan zetten  :(
Je hebt toch 2 jaar garantie?

mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: 14 januari 2014, 11:39:38 »
De serviceclub van Ricoh in Schiedam doet exact hetzelfde als de Beukelaer, inpakken en doorsturen naar Frankrijk!

Deze zal ik zeker aan de orde stellen. Echter het is in electronica (mijn broer zit in laptops/computers) heel gebruikelijk aan het worden om een Europees servicestation in te richten en zo de kosten overzichtelijk te houden en de kennis van het reparatiestation zo hoog mogelijk te houden. Eind vorig jaar is mijn laptop via mijn broer naar Polen gestuurd en was na 9 werkdagen weer retour (zaten helaas wel twee weekenden in). Punt in deze is dat de laptop direct van leverancier naar het juiste adres gestuurd wordt en niet dat er nog een tussenstation is zoals een Nederlands verzamelplekje. Het lijkt vreemd, maar uiteindelijk was dit slechts 1 werkdag vertraging t.o.v. eerdere reparaties die in Rotterdam werden uitgevoerd.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #83 Gepost op: 14 januari 2014, 11:01:43 »
Rob, je snapt de strekking van mijn verhaal niet. Zoals Kees al aangaf hebben we waarschijnlijk één professional op dit grote ledenbestand. De rest zijn beginnende en meer ervaren hobbyisten.  Het feit dat jij op de fotovakschool zit maakt je nog geen professional.
Ook wij als gewone stervelingen eisen goede service! Dat betekent geen 6 weken wachten op een reparatie, maar de camera zelf naar een punt in Nederland brengen, en waar kleine reparaties ter plekke worden gedaan. Als Pentax dit niet oplost, zullen er maar weinig hobbyisten kiezen voor/overstappen naar Pentax of nog erger Pentax verlaten.
Die enkele beroepsfotograaf valt in het niet tegen het grote leger van amateurs, een markt waar Pentax duidelijk op doelt.
Wist jij , bijvoorbeeld, dat je een jaar na aankoop je camera door Pentax mag laten inspecteren en schoonmaken?
De serviceclub van Ricoh in Schiedam doet exact hetzelfde als de Beukelaer, inpakken en doorsturen naar Frankrijk!

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #82 Gepost op: 14 januari 2014, 09:01:09 »
Kees, het heeft weinig met een positieve instelling te maken, noem het eerder realiteitszin. Het is voor de gemiddelde gebruiker van een Pentax volkomen oninteressant of er veel professionele gebruikers komen. De hobby-gebruiker is gebaat bij ondersteuning van zijn merk en één duidelijk adres waar hij met zijn technische vragen en problemen terecht kan. Een koffer die incidenteel eens ergens in Nederland opduikt is leuk maar geen verbetering van de huidige toestand.
Ik heb de afgelopen week veel tijd besteed aan het doorlopen van het forum en zoeken naar vragen en problemen van gebruikers, vragen en problemen die het waard zijn om door een leverancier/fabrikant te worden bekeken en beantwoord, het was een aardige lijst geworden. Pas als deze vragen zijn beantwoord weet een gebruiker waar hij aan toe is. Sponsoring van een forum en "bepaalde" evenementen is leuk maar vaag.
Ik heb de afgelopen week ook, met een van mijn vele accounts, het zusterforum doorzocht maar was daar binnen een uur klaar, naar mijn mening vindt men het daar helemaal niet interessant. Vijf minuten geleden heb ik nog even ingelogd om daar de berichtgeving over dit onderwerp te bekijken en er is geen enkele serieuze reactie bijgekomen.

En Kees, de wereld blijft mooi, niet alleen dankzij Ricoh/Pentax   :)

edit:typo
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2014, 15:25:19 door BertHermans »

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #81 Gepost op: 14 januari 2014, 07:39:53 »
Van de huidige beloftes die aan Carel zijn gedaan ben ik niet erg onder de indruk!

Ik wel!! Maar ja, ik ben dan meestal ook positief ingesteld  ;)

Het kan allemaal niet in één keer hoor. Het initiatief, vanuit Ricoh/Pentax gekomen, is véél meer dan er de laatste jaren gebeurd is. Dat is al winst. Als ik dan hoor hoe serieus ze het forum en gebruikers nemen ben ik heel positief.
En dat ze bij Ron aankloppen voor prof-gebruik is ook niet zo vreemd. Hij is misschien wel de enige prof in ons midden. En als alles waargemaakt wordt komen er misschien meer. Wat is de wereld toch mooi! :cheer:

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #80 Gepost op: 14 januari 2014, 07:18:02 »
De laatste keer is de koffer eind 2012 ingezet in Nunspeet in de winkel van Veldman in Nunspeet. Daar hebben we toen bij Buksbeest een mini-meet gehouden.  Volgens mij kocht Thoran toen zijn 16-50 uit die koffer.  Hij heeft er toen een week gestaan!

Klopt ... en nu heeft die lens problemen ....  uiteraard na de garantie ..  sigh ... moet hem dus gaan kraken en op schroef gaan zetten  :(

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Serpiente

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 14 januari 2014, 00:07:50 »
Goed nieuws van Ricoh!
Al ben ik wel benieuwd hoe Ricoh/Pentax de objectieven-reeks voor FF snel op orde gaat krijgen.

Zo'n koffer met pentax-spullen op een meeting is wel leuk....een dagje met de K-5 in artis rond mogen lopen, heeft mij toen doen besluiten om er ook een aan te schaffen.....
Het kan je net over de streep helpen..

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #78 Gepost op: 13 januari 2014, 23:36:35 »
Goed nieuws van Ricoh!

Zo'n koffer met pentax-spullen op een meeting is wel leuk....een dagje met de K-5 in artis rond mogen lopen, heeft mij toen doen besluiten om er ook een aan te schaffen.....

RonHendriks

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 13 januari 2014, 23:11:46 »
De Beukelaer heeft indertijd alle spullen retour Pentax moeten sturen toen de samenwerking beeindigt werd.

Serpiente

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 13 januari 2014, 22:44:35 »
De laatste keer is de koffer eind 2012 ingezet in Nunspeet in de winkel van Veldman in Nunspeet. Daar hebben we toen bij Buksbeest een mini-meet gehouden.  Volgens mij kocht Thoran toen zijn 16-50 uit die koffer.  Hij heeft er toen een week gestaan!
Daarna was Buksbeest ook spoorloos verdwenen..  :D :P

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #75 Gepost op: 13 januari 2014, 22:41:50 »

De koffer met lenzen en camera's hebben we in het verleden al eerder gehad (denk aan de Pentax meet in Den Bosch in 2011) en de Artis meet in datzelfde jaar (of was het 20102?). Echter sindsdien is die koffer ergens "lost in space" geraakt.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #74 Gepost op: 13 januari 2014, 21:28:16 »
Ik heb net van Ron begrepen dat op de meeting op woensdag as. alleen onderwerpen voor de professionele markt worden besproken. Jammer, ik heb nog een hoop vragen over de support naar de hobbygebruikers.
De koffer met lenzen staat waarschijnlijk nog in Belgie en dat vind ik eigenlijk mensen blij maken met een dode mus. Ik zou liever wat meer hebben gehoord over garantiezaken, verkorte reparatietijden, rechtstreeks zelf inleveren via Schiedam en niet via een internetwinkel...gratis schoonmaakservice die door Pentax is beloofd maar erg goed is verborgen in allerlei regels.  En zo had ik nog wel meer op mijn vragenlijstje staan.
Van de huidige beloftes die aan Carel zijn gedaan ben ik niet erg onder de indruk!

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #73 Gepost op: 13 januari 2014, 20:40:59 »
Goed nieuws en een bevestiging dat Ricoh het met Pentax serieus voor heeft en daarbij met name de reeds bestaande aanhang niet vergeet.
Laten we wel wezen, wij (als trouwe klanten / merk idioten) zijn toch mede hun toekomst en ambassadeurs naar de toekomst toe en goed om te horen dat ze een medium als Pentax Forum dus ook zeker serieus nemen. Laten we wel wezen, voor hun is dit toch een medium dat hun weinig "energie en geld kost" en wat positief bijdraagt aan het merk Pentax.

De koffer met lenzen en camera's hebben we in het verleden al eerder gehad (denk aan de Pentax meet in Den Bosch in 2011) en de Artis meet in datzelfde jaar (of was het 20102?). Echter sindsdien is die koffer ergens "lost in space" geraakt. Een goed initiatief en zo "beloon"je je trouwe fanschare en de inhoud "verkoopt zichzelf" zullen we maar zeggen  :evil: :angel: Met onze aangeboren LBA  :D :D

Ben erg benieuwd ook naar de FF en verwacht hem zeker dit jaar (op de Photokina). Ben benieuwd hoe de Ricoh Pentax stand er dan uit ziet  :)