Beste mensen,
Ik lees met interesse de ontwikkelingen op fotogebied, waaronder op dit Pentax-forum. Er zijn belangrijkere dingen op de wereld, zoals je eigen gezondheid, maar dat hoeft wellicht niet te botsen met fotograferen. Een niet al te vernieuwend commentaar naar aanleiding van de plannen van Ricoh/Pentax tot samenwerking met de pentaxfora vinden jullie hieronder.
"Ik vind het op zich wel bijzonder en positief dat een fotofabrikant, zoals hier Ricoh/Pentax, contact opneemt met de gebruikersgroep om te kijken of er samenwerking mogelijk is wat kan leiden tot een inventarisatie van behoeften en klachten. Kijken hoe de grote vissen in de vijver, lees: Canikon zijn relatie met zijn klantenkring gestalte heeft gegeven lijkt me nuttig, om te zien hoe deze relatie bij hen vorm gekregen heeft.
Her en der in de reakties lees ik dat dat ook al gebeurt. Ik lees dat snelheid van de reparaties belangrijk wordt gevonden, een service als af en toe gratis de sensor schoon laten maken, af en toe de organisatie van een bijeenkomst waarbij lenzen door de fabrikant ter beschikking worden gesteld en meer reclame voor het merk.
Aangezien de markt van fotografie is opgedeeld in de consumers en de professionals, daarnaast in verschillende camera- en sensorformaten, en de behoeften al naar gelang deze onderscheiden gebruikersgroepen verschillen zou de serviceverlening door de fabrikant daarop afgestemd kunnen worden. Omdat de gebruikersgroep van Ricoh/Pentax vrijwel volledig uit de consumers bestaat en vrijwel geen professionals bevat, onderscheidt zich hierin wellicht de serviceverlening van fabrikanten als Canikon.
Dat Ricoh/Pentax nu contact opneemt met de gebruikersgroep in een aanbod tot samenwerking is een aanduiding dat ze bezig zijn te professionaliseren. Of dit leidt tot een grotere gebruikersgroep op termijn is onduidelijk, omdat ook de andere vissen in de vijver zich op dezelfde groep fotografen en adspirantfotografen richt, bovendien met een voorsprong op het gebied van marketing en service geruggesteund door een uitgekiend camera- en lenzenaanbod.
Punten waarop Ricoh/Pentax zich van de andere fabrikanten in positieve zin onderscheidt zijn al vaker genoemd en dat zijn de gunstige prijs/kwaliteit verhouding, weersbestendigheid voor bijna alle camera's en de duurdere lenzen, een collectie prime lenzen van hoge kwaliteit en backwards compatibility met oudere lenzen. Punten waarop het beter dient te worden wil het interessant zijn voor overstappers en nieuwe fotografen zijn AF-snelheid van de camera's en de lenzen, lenzen in het hogere telebereik, een lijn FF-lenzen en één of meerdere FF camera's. Dit is een aanzienlijke achterstand lijkt me, wat aanzienlijke investeringen vergt. Daarbij ontbeert Ricoh/Pentax met maar een klein deel van de markt de schaalvoordelen waar Canikon gebruik van kan maken. Investeringen bij hen betalen zich daardoor sneller terug.
Verstandig en realistisch voor Ricoh/Pentax zou daarom kunnen zijn om bescheiden ambitieus te zijn gericht op consolidering van de sterke punten van het merk en bescheiden uitbreiding van de gebruikersgroep. De samenwerking met de gebruikersgroep past daarbinnen. De ondernemingszin van de ceo's van Ricoh/Pentax zet hen misschien wel aan tot het nemen van grotere stappen."
Een amateur tevreden met FF van Canon die zich niet gek laat maken door technologieverslaving.