Auteur Topic: Overstap naar prime  (gelezen 1731 keer)

Serpiente

• Gast
Re: Overstap naar prime
« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2013, 21:58:09 »
Bedankt.. :)

Hier een paar plaatjes om die scherpte te laten zien. Ze zijn allemaal uit de hand genomen met een K-5 en DA* 300.
Hier twee plaatjes voor de bokkeh en scherpte.

Na wat croppen..

Een vogel (je doel)

BIF

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2013, 21:58:09 »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 december 2013, 13:10:13 »
Allen bedankt voor de info :dankk2:
Ik ben blijkbaar ook lui met layers heb ik ook niet gewerkt. En het resultaat mag er wezen! Ik schiet altijd in raw en gebruik de stand TAV. Daarmee bepaal ik net als in M de sluitertijd en de Diafragma en ik hou de iso goed in de gaten. Ik heb inderdaad gemerkt dat ik onder de 800 moet blijven.
Ik ben de laatste tijd wat sneller gaan schieten tegendraads op het advies van han (van de vogelhutten) hij vind lagere tijden meer kleur/ contrast aan een foto geven. Nadeel is dat ik dan erg veel weg moet gooien ivm onscherpte. Ik denk we dat er eerst een da 300 gaat komen. En misschien later een tc.
De sigma zou volgens verkoper goed met 1,7 tc van pentax werken, nadeel is dat je dan weer 800 mm heb, denk dat je dan vaker naar achteren moet lopen ipv naar voren ;D

De 1.7x tc van pentax werkt volgens mij anders dan de huidige converters.
Officieel is het dacht ik een adapter met een lensdeel dat op en neer beweegt en op deze wijze scherpsteld.
Op deze manier heb je ook een soort van AF op manuele lenzen echter is pre-focussen wel noodzakelijk omdat de adapter een beperkte afstand kan afleggen.
Het voordeel is wel dat het dus op alle lenzen zal werken maar misschien is het handig om dit nog eens na te vragen.
Ik weet ook niet hoe snel de AF is misschien dat je hem kunt ombouwen naar een normale tc.....
Nogmaals ik weet dit dus niet 100% zeker omdat ik nooit zo'n ding gehad heb.

Je kunt ook kijken naar de kenko 1.5x tc, de tamron 1.4x tc en de soligor 1.7x tc maar let er wel op dat de tc powerzoom/sdm contacten heeft anders heb je geen af op de DA* 300mm
Die soligor 1.7x is overigens best wel een goede tc, de kenko en tamron zijn hetzelfde ondanks dat de één een grotere vergroting aangeeft dan de ander  :-\
De tc ondersteuning van Pentax is niet zo heel erg goed trouwens want de meeste tc geven geen info door naar de camera.
Hierdoor wordt de snelheid van de lens niet gecorrigeerd, in geval van de DA* zal hij dus F/4.0 doorgeven aan de camera i.p.v. bijvoorbeeld F/5.6.
Als je de belichting aanpast moet je de correctie dus vermenigvuldigen met bijvoorbeeld 1.5x.
SR kun je ook maar beter uitzetten want die blijft ook op 300mm ingesteld staan.

Serpiente heeft de DA* 300mm en op zijn website staan ook prachtige voorbeelden die deze lens eer aan doen.
Hij kan vast nog wel wat meer vertellen  ;)
Het zijn hele goede objectieven, ik heb de F* 300mm F/4.5 gehad:

Aegithalos caudatus (Staartmees) by B.B. Wijdieks, on Flickr

Offline Jaccopladet

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2013, 10:03:19 »
Allen bedankt voor de info :dankk2:
Ik ben blijkbaar ook lui met layers heb ik ook niet gewerkt. En het resultaat mag er wezen! Ik schiet altijd in raw en gebruik de stand TAV. Daarmee bepaal ik net als in M de sluitertijd en de Diafragma en ik hou de iso goed in de gaten. Ik heb inderdaad gemerkt dat ik onder de 800 moet blijven.
Ik ben de laatste tijd wat sneller gaan schieten tegendraads op het advies van han (van de vogelhutten) hij vind lagere tijden meer kleur/ contrast aan een foto geven. Nadeel is dat ik dan erg veel weg moet gooien ivm onscherpte. Ik denk we dat er eerst een da 300 gaat komen. En misschien later een tc.
De sigma zou volgens verkoper goed met 1,7 tc van pentax werken, nadeel is dat je dan weer 800 mm heb, denk dat je dan vaker naar achteren moet lopen ipv naar voren ;D
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2013, 09:50:30 »
"Extra zoom" is natuurlijk ook te behalen met het croppen van een foto van de 24 megapixel K-3. Zo kun je van je DA*300mm met gemak een DA*500mm maken en toch nog 8,6 megapixel overhouden. Een van de voordelen van een hogere pixelcount in de K-3.

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid maar je beschikt dan niet over een belangrijke eigenschap en dat is scherptediepte.
Op een 500mm is die natuurlijk veel dunner en daarom zijn ze o.a. hierom zo geliefd omdat het onderwerp mooi geïsoleerd kan worden.
Dit zou je natuurlijk nog in photoshop kunnen nabootsen maar dat zal heel erg veel tijd kosten om het mooi te krijgen.
Nabewerken is voor de meeste onder ons saai (althans vind ik wel) dus ik zou dat er niet voor over hebben.

Citaat
k gebruik alleen Lightroom (en Photoshop voor de smartsharpen en plekken wegwerken).

Deze methode zou ook kunnen werken maar ik moet aan mijn verhaal wel toevoegen dat ik alleen wat functies heb opgezocht en vervolgens mijn eigen weg ben gegaan in PS.
Dat is ook wel het mooie van dit programma omdat het zo vol zit mogelijkheden dat je helemaal zelf alles kunt bedenken.
Als je geen PS hebt dan zou ik eigenlijk hetzelfde doen, even wat selectie functies zoeken en dan zelf kijken wat jij eruit kan halen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2013, 01:56:54 »
"Extra zoom" is natuurlijk ook te behalen met het croppen van een foto van de 24 megapixel K-3. Zo kun je van je DA*300mm met gemak een DA*500mm maken en toch nog 8,6 megapixel overhouden. Een van de voordelen van een hogere pixelcount in de K-3.

Serpiente

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2013, 00:49:42 »
Ik krijg bijna het gevoel dat ik lui ben..  :schaam: Ik gebruik alleen Lightroom (en Photoshop voor de smartsharpen en plekken wegwerken). 

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2013, 00:23:28 »
Ik ken de sigma 500mm F/4.5 ook niet maar ik heb er wel hele mooie foto's van gezien die niet of nauwelijks onderdoen aan de canons en nikons in die klasse.
De 500mm's van canon en nikon zijn vernufter op het gebied van autofocus en afwerking maar ik denk dat de sigma hier niet zo heel veel aan onder doet.
Een nadeeltje is wel de F/4.5 want als je hier een 1.4x converter tussen zet dan heb je effectief F/6.3 wat minder soepel zal gaan werken op een K-5 of ouder omdat die maximaal een lichtsterkte van F/5.6 ondersteunen.
De 50-500mm heeft weliswaar ook F/6.3 op 500mm maar sigma past een trucje toe waardoor de lens F/5.6 doorgeeft aan de lichtmeter helaas zal hij dat niet doen bij de 500mm + converter.
Deze sigma 1.4x teleconverter is ook niet bepaald een uitblinker (de 2.0x is beter) je zult minimaal 1 stop moeten knijpen om acceptabele resultaten te behalen.
Nog een nadeeltje is dat de pentax versie van de Sigma 500mm geen HSM heeft wat invloed zal hebben op de AF snelheid en geluidsproductie.

Hier een voorbeeld van de 1.4x sigma tc op een 120-300mm 2.8 OS:

Erithacus rubecula (Roodborst) by B.B. Wijdieks, on Flickr

Als ik jouw foto's op flickr bekijk denk ik dat er ook nog wel wat meer te behalen is uit de nabewerking.
Op basis van de exif info zit je toch wel aan de lage kant qua sluitertijden, 1/500s of sneller is ideaal hoe verder je naar beneden gaat hoe moeilijker het word.
Met een stevig statief+kop is 1/125s nog wel te doen maar je moet dan veel geduld hebben en precies goed timen.
Het valt mij ook op dat in sommige foto's de ruisonderdrukking teveel detail vervaagd.

De bovengenoemde dingen kun je van tevoren vrij eenvoudig voorkomen.
Het is vooral een kwestie van goed belichten en dat gaat het beste in de M stand (handmatige sluitertijd, diafragma en iso) en in RAW.
De M stand is veel minder ingewikkeld dan je zou denken, als de lichtintensiteit een langere periode gelijk blijft dan heb je maar één instelling nodig voor alles wat voor je lens komt.
Stel voor jezelf een ondergrens voor de sluitertijd en diafragma en de bovengrens voor je iso waarde.
Ik zou in ieder geval niet verder gaan dan iso 800 op de K-5, je minimale sluitertijd is 1/125 en wat overblijft om tot een goede belichting te komen hoog je op bij het diafragma etc.
Als dit niet lukt dan is er simpelweg te weinig licht en heeft het geen zin om foto's te maken.
Lichtsterkere lenzen zullen in deze situatie uiteraard wel het verschil kunnen maken t.o.v. het materiaal wat je nu hebt.

De nabewerking is minstens zo belangrijk de vogel foto's die ik de laatste tijd geplaatst heb zijn allemaal bewerkt.
Wat ik vaak doe is de vogel + tak in een aparte layer dupliceren, dan pas ik ruisreductie toe in de onderliggende layer (onscherpe gebieden) en vervolgens verscherp ik de vogel + tak met sharpener pro van nik software.
Kortom wat ik dus doe is plaatselijk verscherpen en ruis verwijderen.

Mocht je toch meer willen investeren in een lichtsterkere lens dan zou ik niet bij Pentax blijven omdat dit soort lenzen zeer schaars en daardoor zeer prijzig zijn.
Ik weet niet of je dito lenzen graag nieuw koopt maar het 2e hands aanbod is bij de concurrentie groter.
Zo weet ik nog wel een adresje waar je de Sigma 500mm + lenscoat voor Nikon voor 2.000 euro kunt scoren, dit had ik nog achter de hand als het niets met de Nikon 500mm werd.
Misschien dat ik mijn 300mm 2.8 binnenkort ook nog te koop zet maar daar moet ik nog even over nadenken.

In ieder geval lijkt het mij goed om eerst te beginnen bij goed belichten + doelmatiger bewerken.
De 50-500mm heb ik ook gehad en daar kun je beste prima foto's mee maken:

Anas platyrhynchos (Wilde Eend) by B.B. Wijdieks, on Flickr

Serpiente

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2013, 20:57:28 »
Een DA*300 kun je altijd meenemen en is prima als walkaround natuurlens. Ik vind hem uitermate geschikt voor reptielen en grotere zoogdieren. Je kan er mooie vogelfoto's mee maken, maar dat is niet zijn specialiteit (bereik). Voor mij is het toereikend. :)

DA*300

Positief:
- Beeldkwaliteit (super scherp, mooie kleuren, geen flare)
- F4 op 300mm is fijn (en al heel scherp)
- ongeveer 1kg is best wel licht.
- DA* dus weersbestendig (kan tegen een flinke plens water)
- vanaf 1,5m scherp (mooi voor close-ups)

Negatief:
- 300mm is te kort voor een echte vogelfotograaf
- AF is niet bijzonder snel

Alle teleconverters op de markt zorgen voor een vermindering van de beeldkwaliteit. Ik hoop dat Pentax zelf met iets zeer goeds komt.

De Bigma zijn qua scherpte enzo een stuk minder, maar je hebt wat meer bereik. Ik kies zelf voor de DA*300, maar voor wat ik doe is die perfect. :)

Ik ken De Sigma 500 F4.5 niet. Ik weet alleen dat een forummember die heeft. Je zou een PM kunnen sturen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2013, 14:36:58 »
Die converter is leuk, maar denk ik niet vlug genoeg voor vogeltjes. Heb die wel eens gebruikt samen met een ander 300mm objectief.

Er is ook nog de AF-versie van de sigma en de 560mm van Pentax. Veel zoeken levert misschien nog een FA*400mm/f5.6 van Pentax op. Niet allemaal goedkoop helaas.

Offline Jaccopladet

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
Overstap naar prime
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2013, 14:31:35 »
Hay,

Ik heb nu een bigma en ben er best wel tevreden mee de foto's worden steeds mooier maar ik mis net dat laatste beetje scherpte.
Nu ben ik aan het kijken en kan ik evt twee dingen doen. Pentax da300 f4 en een converter erbij, heb ik wel nodig voor vogel fotografie. Voordeel zeer scherp altijd mee te nemen ook dierentuin en vakantie.
Ook heb ik een 500mm f4,5 gezien deze is echter niet af , wel als er de 1,7 af pentax bij koop. Maar dan heb je dus altijd 800 mm(wat een luxe probleem) is erg log en gaat dus niet mee op vakantie en zoo.
Bigma zou ik er dan naast houden. Bij de da300 zou ik hem evt kunnen verkopen.
Ik zie echter weinig info en foto's over de sigma 500 f4,5 en zeker met converter ervoor.
Wat zijn de resultaten daarvan?
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/