Ik denk dat die 'vergelijking' eigenlijk alleen wijdopen interessant is. Wat je wil vergelijken zou m.i. het scherpteverloop, hoe zacht dat is en hoe 'mooi' dat is. Voor foto's op een andere dan egale achtergrond kan je nog kijken naar hoe mooi de achtergrond onscherp is.
(ik denk dus dat je sowieso gewoon die 77 1.8 moet pakken voor je portretten, want dat is een wondertje, toch ? (hopelijk m'n volgende aankoop)
Welnu:
Als je de 77 op 1.8 zet en iemand van 1,70 meter afstand portretteert is de scherptediepte ongeveer 33mm (krijg je een flink neus toch ook scherp :lolk:)
Als je datzelfde doet met een 85 mm op 1.4 van 1,80 meter afstand is de scherptediepte 24 mm, da's relatief gezien flink wat minder (30%).
Mijn conclusie zij dus zijn dat die 8mm verschil en 1.4 ipv 1.8 voor jou weinig uitmaakt, want je hebt de 77 al...het wordt wellicht een heel ander verhaal als je de keuze zou moeten maken voor aankoop van één van de twee lenzen, dan speelt de prijs van de samyang wel mee,
Enne....deze misschien
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-lenzen-en-objectieven/m750945067-asahi-pentax-85mm-f-1-9.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer :afro: :angel: