Hi Thomas,
nou die M achter mijn naam mag je ook weglaten., ik heet gewoon Andre en mijn forum id is andremz5 = andre+mz5 (oude analoge camera).
Ik vond dat lichtmeten ook even onhandig, maar dat groene Hyper Manual knopje op de K10 is echt geweldig. Je kunt voor je K10 zo'n beetje elke oude Pentax lens kopen en gebruiken. Ga er maar vanuit dat alle vaste brandpunt lenzen die Pentax tussen 1975-1990 (zonder A) heeft gemaakt vallen in de categorie beter/best. Kijk maar eens hoe scherp die 30 jaar oude M85 bij volle opening (F2) is. Â
In de zoomlenzen is tov vroeger de meeste vooruitgang geboekt, maar die vaste brandpunt lenzen zijn super

. Hoop dat je gauw wat resultaten kan laten zien met die "oude" lenzen van je.
Nu nog ff over die ffjes.
Hieronder een foto van mijn M85, is niet superscherp maar ala. Op de onderste draaibare ring staat de reeks met de diafragma waarden en die loopt van de grootste opening tot de kleinste (hier F2-F22). Je draait een waarde voor het rode wybertje (hier

en daarmee heb je de diafragma waarde gekozen. Als je op het groen knopje drukt leest de camera ff snel de diafragma waarde en kiest daarbij de goede sluitertijd. De streepjes daarboven geven ongeveer de scherptediepte als je hebt scherpgesteld met de bovenste ring. Al jouw SMC-M lenzen hebben volgens mij ook deze layout.
Even een trucje van die oude lenzen. Als je een lens wisselt dan moet je dat witte plastic knopje tegenover de ontgrendelings knop van de camera zetten, dan staat de rode punt van de lens ook op de rode punt van de camera. Je kan zo blindelings je lenzen wisselen Â

. Helaaas hebben ze dat knopje er later afgehaald Â

Als je een A lens op je camera hebt en die staat op de A stand dan kan je met het achterste draaiwieltje op je K10 ook het diafragma (F) kiezen. Als je afdrukt geeft de camera dit door aan de lens en sluit die tot het gekozen diafragma.
Dus je hebt het helemaal door Â

Op oude lenzen moet je diafragma op de lens kiezen, op nieuwe kan je op de camera maar vaak ook nog op de lens kiezen. Sigma heeft tegenwoordig een aantal lenzen zonder diafragma ring, dus dan kan je alleen op de camera kiezen.
Veel suc6 met je "oude" Â

lenzen