Harry, ik weet dat je van ongezout kritiek houdt, dus daar gaan we

.
Foto 1: Redelijke compositie, maar perfect contrastbeheer! Mooi licht gevangen. Ik was niet zeker of je een fish-eye had gebruikt, of het paadje ook echt wat raar rond liep (evt met groothoek). Die vraag heb je al beantwoord. Maar het feit dat ik twijfelde, betekend dat het fish-eye effect er niet te dik op ligt. Wel zie ik in de lucht wat ruis. Komt dat door de plaatsing hier of heeft de foto dat ook echt? Doet m.i. wat afbreuk aan de foto.
Foto 2: Je kan zien dat portretten je beter liggen dan de andere 2 onderwerpen. De ogen zijn wat donker, maar vind ik best mogen! Misschien mag het gezicht zelf wat meer contrast hebben? Deze oogt nu wat vlak. En dan niet de hooglichten, maar de donkere partijen wat donkerder. Kwestie van smaak, dat wel. De persoon kijkt je recht aan, gezicht ook recht van voren, toch net niet in het midden geplaatst. Waarom niet? Bij deze vierkante uitsnede zou ik het gezicht ook precies in het midden plaatsen. En misschien zelfs wat dichterbij.
Foto 3: Ik hoor je hier zelfs zeggen: "Leuk vakantie optrekje!". Maar de foto is niet echt uitdagend. Nu werkt het licht ook echt niet mee. Deze laten we maar even gaan.
Dan als serie: Je hebt een staande, liggende en vierkante foto. Heb je hier bewust voor gekozen? Voor de opdracht zal dit vast prima zijn, maar voor bijv. een expositie is dat eigenlijk niet consistent genoeg. Of je moet hier in 1 passe-partout goed mee kunnen spelen.
Zo. Dat is weer gezegd.
Is er binnenkort nog een meeting van Pentaxgebruikers ergens? Zou graag weer eens met je een plaat schieten!