Auteur Topic: flitskabel  (gelezen 9576 keer)

Offline wouter

• Junior Member
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:flitskabel
« Reactie #36 Gepost op: 16 november 2009, 16:03:46 »
Hoi Yves,

Er staat ondertussen bovenaan het forumonderdeel een nieuw verzameltopic i.v.m. wireless flitsen van Mharda.
Tijdens allerlei zoeken ben ik ook het volgende tegengekomen, ik dacht dat het misschien sympathiek was dat ook even hier te melden.
Het blijkt dat je voor jouw flits toch een kabel zal nodig hebben... Enkel de "super" versie ondersteunt wireless p-ttl
(de link in mijn laatste post, onder "wireless" hoofdstuk)

Citaat
Sigma's Super version can act as both slave or controller; the ST version can't do either. Be aware that in low light when using a built-in flash as a controller, a EF-530 DG Super slave may be triggered erroneously by the camera's autofocus assist strobe — a problem Pentax and Metz don't share

Dus een kabel zal nodig zijn, of een andere flits... De 530 Super staat momenteel voor minder dan 200€ op amazon.fr (levering gratis, ook naar België denk ik) http://www.amazon.fr/gp/offer-listing/B000UHDRAS/sr=8-9/qid=1258383262/ref=olp_pg_new?ie=UTF8&coliid=&startIndex=0&qid=1258383262&sellerID=&sr=8-9&colid=&condition=new de Metz 48 AF-1 is iets goedkoper te vinden, iets minder krachtig maar zou wel degelijker en hoogstaander zijn, heb ik verder geen ervaring mee.

Je woont in België geloof ik hé? Als je niet te ver van Gent woont en even wil checken of de upgrade naar een flash die wel wireless P-TTL ondersteunt voor jou de moeite waard is mag je wel een PM sturen.
Ik heb zowel de 360 als de 540 (allebei wel in Samsung-variant, maar die is identiek aan de Pentax) die je wel even mag testen op je toestel.

Gr, Wouter
Pentax K-r
K 35/2; 135/2.5
M 28/2.8; 28/3.5; 35/2.8; 50/1.7; 135/3.5
F 50/1.7; 24-50; 70-210; 1.7x AF
FA *24/2; 28/2.8; 28-200; *80-200
DA 16-45; 55-300
Kiron 105/2.8 Macro
Samsung SEF-36PZF; SEF-54PZF

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #36 Gepost op: 16 november 2009, 16:03:46 »

Offline wouter

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #35 Gepost op: 4 november 2009, 23:13:23 »
Blijkbaar is de jury nog verdeeld  ??? Ik weet ook niet hoe het nu juist zit, ga dus meelezen!
Zal het artikel dat Jos gepost heeft eens proberen te doorgronden. En dat grote Engelstalige internetartikel over Pentax-flash http://knol.google.com/k/matthew-miller/pentax-p-ttl-hot-shoe-flash-comparison/3jwk7bitq8i8/1#

Waar jullie in elk geval wel mee moeten opletten is de manual van de K10D te gebruiken als referentie (K20 en misschien recentere K10 zou wel compleet moeten zijn, die van mijn GX-10 in elk geval niet)

Ik herinner me nog goed dat Chasseur d'Images, één van de grootste bladen van Europa laaiend enthousiast waren over de preserie van de K10 en de uiteindelijke versie van 5 naar 4 sterren gedegradeerd hebben omdat in de eerste versie van de firmware wireless flash er terug uitgehaald was!
Edit: wireless flash gestuurd door de interne flash bedoel ik natuurlijk, met twee AF360 of 540 kon het sowiso

Ze hebben die ster "teruggegeven" toen de firmware (weet nummer niet meer) uitkwam die alles weer activeerde.
Ik ga ervan uit dat camera's die met firmware 1.0 uitgeleverd zijn ook een oorspronkelijke versie van de manual hebben die dit niet per sé juist of compleet vermeldt.
Bij de firmware 1.3 download van mijn GX10 zat een tekstdocumentje met de manual-wijzigingen, maar dat vind ik niet direct meer terug...

Is vermoed ik ook de reden dat sommige mensen op Franse forum die aan Sigma gevraagd hebben of een 530 ST of Super draadloos werkt met een K10 neen als antwoord terugkregen (niet met originele firmware is dus juiste antwoord)

Ik hoop dat ik hiermee de verwarring niet groter gemaakt heb  ::)
« Laatst bewerkt op: 5 november 2009, 13:58:33 door wouter »
Pentax K-r
K 35/2; 135/2.5
DA 16-45; 55-300
Kiron 105/2.8 Macro

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #34 Gepost op: 4 november 2009, 21:45:52 »
Klopt, zo lees ik het ook. Ik kan me alleen niet voorstellen hoe de camera/Flitser combi de SLAVE instellingen kan veranderen... In principe is het, dacht ik, heel simpel. Een oogje op de SLAVE ziet een flits en flitst dan gezellig mee. AAN/UIT. Via een radiografische trigger zou je (meerdere contacten!) wel meer info kunnen oversturen, maar die zijn er niet voor PENTAX. Kijk maar naar de CACTUS, slechts één contact om de flash te laten afgaan.

De totale hoeveelheid licht wordt wel aangepast, want de master op de camera meet het licht van de twee flitsers en past dan zichzelf aan. Maar dat kan betekenen dat er onevenwichtigheid komt in de balans tussen SLAVE en MASTER.

Volgens mij werkt de contrastsynchronisatie-instelling ook draadloos. Deze instelling houd rekening met de lichtopbrengsten van de verschillende flitsers en zorgt voor de balans daartussen. Ik weet alleen niet of dit uitsluitend voorbehouden is aan de Penax flitsers.

greetz,
Erik

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #33 Gepost op: 4 november 2009, 19:41:58 »
Zo ingewikkeld flitsen kom ik de laatste (digitale) jaren niet aan toe, maar Pttl heb je in feite helemaal niet nodig.
Als ik met 2 flitsers werk, zet ik de camera vast op bijv. F5.0 en 1/60 sec iso 200. Een flitser op de camera op automaat en F3.5 iso200, de 2de flitser op automaat F5.0 iso200, schuin t.o.v. het model, kop 180 graden gedraaid in een flitsparaplu. De 2de flitser wordt aangesloten op een optisch oog (slaveunit).
Zodra de eerste flitser afgaat, flitst de tweede flitser mee.
Dat werkte analoog altijd prima en dat moet digitaal net zo goed werken, zolang je maar niet voorflitst.

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #32 Gepost op: 4 november 2009, 19:35:00 »
zoals ik het altijd heb begrepen heb je wel p-ttl met draadloos. er wordt vlak voor de foto d.m.v. de flitsen info uitgewisseld. het hangt wel van cameratype af.

hier een artikel die ik net heb gevonden.

http://www.ok1000pentax.com/2008/10/wireless-p-ttl-flash-with-pentax.html

ik zal straks wel even de belangrijkste punten eruit halen. ik moet eerst sporten.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #31 Gepost op: 4 november 2009, 17:07:12 »
Dat wireless flits gebeuren is in elk geval iets ingewikkelder dan de simpele flash-slave triggers, heb ik ook liggen.
Op de een of andere manier wordt er bij dat voorflitsen meer info uitgewisseld. Je moet niet voor niets de kanalen van camera en flitser vooraf instellen.
Mischien dat onze strobist er meer van weet.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #30 Gepost op: 4 november 2009, 16:13:56 »
Klopt, zo lees ik het ook. Ik kan me alleen niet voorstellen hoe de camera/Flitser combi de SLAVE instellingen kan veranderen... In principe is het, dacht ik, heel simpel. Een oogje op de SLAVE ziet een flits en flitst dan gezellig mee. AAN/UIT. Via een radiografische trigger zou je (meerdere contacten!) wel meer info kunnen oversturen, maar die zijn er niet voor PENTAX. Kijk maar naar de CACTUS, slechts één contact om de flash te laten afgaan.

De totale hoeveelheid licht wordt wel aangepast, want de master op de camera meet het licht van de twee flitsers en past dan zichzelf aan. Maar dat kan betekenen dat er onevenwichtigheid komt in de balans tussen SLAVE en MASTER.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #29 Gepost op: 4 november 2009, 16:07:04 »
Hmm, het leest nogal ingewikkeld. Als ik op blz 182 kijk dan kan je met TWEE externe flitsers de flitser op de camera als Master of als Stuur flitser instellen. Voor dat de flits afgaat geven beide flitsers allerlei voorflitsen af om informatie uit te wisselen.
Hoeveel van het geheel nu P-TTL is wordt me ook niet helemaal duidelijk.

grtz, Andre

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #28 Gepost op: 4 november 2009, 15:57:26 »
VERBETER AUB ALS IK ZAKEN VERKEERD BEGREPEN HEB

Ja en nee. Volgens mij kan je alleen de flitser op de camera (master) instellen. Deze kan uiteraard op basis van de voorflits berekenen welke aanpassing P-TTL hij moet doen. Wat volgens mij niet kan is automatisch de SLAVE aanpassen....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #27 Gepost op: 4 november 2009, 15:51:06 »
Met de Pentax AF360 en AF540 flitsers heb je ook P-TTL ondersteuning bij draadloos flitsen. zie oa blz 180 K10D manual.
Ik weet niet in hoeverre de Metz flitsers dat ondersteunen.

grtz, Andre

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #26 Gepost op: 4 november 2009, 12:41:26 »
Zodra je wireless flitst, heb je geen P-TTL. Het enige wat er gebeurt is dat de flitser ziet dat hij moet afgaan. Dat is wireless met flash, maar ook bij radiografische triggers het geval. NIKON/CANON hebben wel mogelijkheden om met radiografische triggers de camera instellingen door te geven, maar PENTAX helaas (nog) niet...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline wouter

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #25 Gepost op: 4 november 2009, 11:13:01 »
Uhmmm misschien een domme opmerking, maarreuh... Die Sigma ondersteunt toch ook wireless P-ttl?
Dan ben je niet gebonden aan zo'n krulkabel die altijd in de knoop raakt of nét te kort is en alle PTTL intelligentie wordt meegenomen.
Je ingebouwde flitser als master werkt toch ook?
Pentax K-r
K 35/2; 135/2.5
DA 16-45; 55-300
Kiron 105/2.8 Macro

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
Re: flitskabel
« Reactie #24 Gepost op: 27 oktober 2009, 07:11:52 »
Citaat
Carel: wat is een X-contact  :-[  ? Op de voet van de flitser zitten 4 puntjes (2 naast elkaar, eentje daar centraal onder in het midden, en eentje opzij onderaan. Zou dat volstaan?

Het contact zit erg onhandig. Het is dat kleine "knopje" tussen flitser op en de RAW knop. Je kan het eraf draaien (kost eerste keer wel wat kracht). Goed bewaren!!! Je raakt het zo kwijt en dan is volgens PENTAX de weathersealing niet meer betrouwbaar.

Om een flitser te ontsteken heb je in principe onder de flitser alleen het middelste puntje nodig. De rest is voor communicatie met de flitser inzake instellingen als je flitser/camera dat ondersteunt.
« Laatst bewerkt op: 4 november 2009, 12:37:58 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #23 Gepost op: 27 oktober 2009, 07:11:52 »
Citaat
Carel: wat is een X-contact  :-[  ? Op de voet van de flitser zitten 4 puntjes (2 naast elkaar, eentje daar centraal onder in het midden, en eentje opzij onderaan. Zou dat volstaan?

Het contact zit erg onhandig. Het is dat kleine "knopje" tussen flitser op en de RAW knop. Je kan het eraf draaien (kost eerste keer wel wat kracht). Goed bewaren!!! Je raakt het zo kwijt en dan is volgens PENTAX de weathersealing niet meer betrouwbaar.

Om een flitser te ontsteken heb je in principe onder de flitser alleen het middelste puntje nodig. De rest is voor communicatie met de flitser inzake instellingen als je flitser/camera dat ondersteunt.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #22 Gepost op: 27 oktober 2009, 07:11:52 »
Citaat

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #21 Gepost op: 26 oktober 2009, 23:02:58 »
Ok - bedankt Carel! Ik kijk dat alles nog eens even na, en als er eerste resultaten zijn zien jullie die hier wel.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #20 Gepost op: 26 oktober 2009, 23:02:58 »
Ok - bedankt Carel! Ik kijk dat alles nog eens even na, en als er eerste resultaten zijn zien jullie die hier wel.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2009, 23:02:58 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #18 Gepost op: 26 oktober 2009, 22:07:46 »
Het X-contact zit op je K7, waar weet ik niet zo uit mijn hoofd. Dat zal vast wel in je handleiding staan. Maar dan moet je flitser ook zo'n X-contactje hebben. Of je moet een flitsschoenadaptertje kopen, daar kan je dan je flitser opschuiven. Die schoentjes zijn overigens niet zo duur.

Zo'n schoentje en kabeltje bedoel ik:
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2009, 22:13:18 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2009, 22:07:46 »
Het X-contact zit op je K7, waar weet ik niet zo uit mijn hoofd. Dat zal vast wel in je handleiding staan. Maar dan moet je flitser ook zo'n X-contactje hebben. Of je moet een flitsschoenadaptertje kopen, daar kan je dan je flitser opschuiven. Die schoentjes zijn overigens niet zo duur.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2009, 22:07:46 »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #15 Gepost op: 26 oktober 2009, 21:52:23 »
Alvast bedankt voor jullie snelle reactie, Carel en Johan !

Johan: op die site die je voorstelt zie ik dat men spreekt van sinma flitsers. Allicht een vertikking voor Sigma ? Is dit een veilige site om aankopen te doen?

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2009, 21:54:16 door y-cam »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2009, 21:52:23 »

Johan: op die site die je voorstelt zie ik dat men spreekt van sinma flitsers. Allicht een vertikking voor Sigma ? Is dit een veilige site om aankopen te doen?

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2009, 21:52:23 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2009, 18:37:47 »
Dat is ook een hele mooie oplossing Johan! Dan blijft de P-TTL connectie ook in stand.
Met een eenvoudige x-contact verlengkabel moet je uiteraard de camera en flitser zelf op een bepaald diafragma en iso zetten. Niet dat dat zoveel werk is...

Carel

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2009, 18:37:47 »
Dat is ook een hele mooie oplossing Johan! Dan blijft de P-TTL connectie ook in stand.
Met een eenvoudige x-contact verlengkabel moet je uiteraard de camera en flitser zelf op een bepaald diafragma en iso zetten. Niet dat dat zoveel werk is...

Carel

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2009, 18:37:47 »

Carel