Auteur Topic: Radioactief en vergeeld glaswerk van Pentax  (gelezen 1383 keer)

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Radioactief en vergeeld glaswerk van Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2013, 15:28:28 »
Haha, Leuk filmpje door 'OldSkeeter' of hoe de man ook moge heten... :lolk:
I'm tellin ye
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2013, 15:28:28 »

Offline Pentax4ever

• Full Member
  • *
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2013, 14:02:55 »
Dank voor je verwijzing naar dit filmpje. Waar IKEA al niet goed voor is. Eenvoudig op te lossen dus blijkbaar.
Blijft nog even de vraag of ik er überhaupt iets aan zou moeten doen voor de kwaliteit van de foto's.
Als ik het goed begrijp gaat de "behandeling" in dit geval over het achterste-en niet over het voorste lenselement. Het voorste element lijkt n.l. juist de verkleuring te veroorzaken en niet het achterste, of heb ik dat mis? Ik meen op te vangen in het filmpje dat de man in kwestie ergens zegt dat de coating op het voorste element de "gele" kleur geeft en dat dus normaal is terwijl het achterste element juist helder moet zijn.

Offline Maurice

• Junior Member

Offline Pentax4ever

• Full Member
  • *
  • Pentax rules!
Radioactief en vergeeld glaswerk van Pentax
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2013, 13:13:10 »
Ik las in een ander ouder topic in deze rubriek een erg interessant verhaal van Glasbak over vergeelde Pentax lensjes waaronder de Super-Takumar 1:1.4/50. Die lens heb ik sinds kort in bezit en mijn eerste indrukken zijn veelbelovend, wat een fantastisch gebouwde lens en wat een degelijkheid destijds!
Die radioactiviteit is niet iets waarover ik me veel zorgen hoef te maken lijkt me....
Wel heb ik vragen over dat vergeelde glas, wellicht al eens aan de orde geweest op dit forum maar tot nu toe heb ik daarover hier geen info over kunnen vinden.
Is het vergeelde glas nadelig in het dagelijks gebruik d.w.z. zie je het terug in de foto's?
Zo ja, de oplossing die Glasbak geeft is het gebruik van een "UV blacklight".
Kan iemand toelichten wat dit precies is en hoe of waar ik daar aan kan komen.
Is het niet mogelijk de lens in direct zonlicht te leggen i.p.v. onder een uv lamp of geeft dat problemen?