het is vooral het doel waarmee je iets opslaat... een foto van een paddenstoel, die al 15x met een verschillende
POV gemaakt is. wat heb je daar over 10 jaar nog aan? (dan maak je diezelfde foto wellicht 20x keer beter
)
Een ruimte in een gebouw, waarvan je 5 POV's hebt, wat heb je daar over 20 jaar nog aan?
wat wil je doen met die foto over 10/15/20 jaar? alles opslaan is voor mijn idee zinloos.
Oh je bedoelt die foto's, ik selecteer de beste foto's en enkele aanvullende foto's die toegevoegde waarde hebben aan de serie.
De rest gooi ik weg, vaak al ter plekke. Met sport, macro en wild-life foto's pak ik de scherpste exemplaren en dan kies ik het mooiste moment uit, de rest gooi ik weg.
Bij landschap en architectuur fotografie bedenk ik eerst 'wat' ik wil laten zien, dan hoef je ook niet alles 10x te fotograferen

De meeste foto's die ik dubbel fotografeer zijn bij extreme omstandigheden waar weinig licht is, het spreekt voor zich dat je dan de scherpste bewaard en de rest weggooit.
Of ik dezelfde foto's over 10 jaar beter kan maken? Je techniek kan dan misschien wel beter zijn maar het moment zal nooit hetzelfde zijn.
Een overdreven voorbeeld: Stel dat ineens alle urbex locaties die jij bezoekt hebt gesloopt worden? No way dat je het dan nog een keer over kunt doen met je huidige kennis.
Je foto's van toen zijn dan uniek!