Auteur Topic: Het doel van archiveren?  (gelezen 1860 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Het doel van archiveren?
« Reactie #20 Gepost op: 20 april 2014, 17:55:48 »
Wat maakt fotografie nu juist zo uniek, een split van een seconde staat de wereld stil en die split komt nooit meer... no matter what.

+1
De spijker op zijn kop.

Daarnaast: ook onscherpe plaatjes kunnen (al dan niet met nog wat nabewerking) erg mooie en creatieve foto's opleveren.
Zo hebben Henk en ik vorige week aan een expositie meegedaan, waar iemand op een wielerbaan goeddeels onscherpe/bewogen foto's had gemaakt.
Daar is uiteindelijk een heel knappe serie uit gekomen..........
Je had ze ook zo maar weg kunnen gooien als "mislukte foto's".

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 20 april 2014, 17:55:48 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 20 april 2014, 13:03:47 »
Wat maakt fotografie nu juist zo uniek, een split van een seconde staat de wereld stil en die split komt nooit meer... no matter what.

Een heel belangrijke en nu ook goed doseren in die te bewaren plaatjes.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #18 Gepost op: 20 april 2014, 12:20:18 »
Wel wat oude topic maar vind het toch een aardige en knellende vraag.
Dit is alvast mijn doel op ze te bewaren.
Zelf maak ik nu en dan zuivering om het zo maar te noemen, maar ik hou wel bij wat scherp en goed belicht is.
De waarde van elke foto bepaal jezelf.Commercieel is nog voor enkele weg gelegd.
Echter ik heb juist nog een artikel in een plaatselijk blaadje enkele oude foto's gezien je weet wel zo van rond 1900.
En dat maakt toch wel iets los, zelfs bij het bekijken van foto's 40 geleden heb ik zo iets ......ga weg zo sullig.
Het kan ook als je later wanneer je niet meer zo mobiel bent en je geheugen je in de steek laat dat je met verbazing of afgrijzen naar je eigen foto's ziet.
Er kunnen veel zaken zijn die je emoties bezorgen, heb ik daar in dat vervallen kasteel m'n leven gewaagd of die vogel is uitgestorven,wat hadden de mensen toen aan zeg en die haardracht, folklore,projecten enz.
Het is niet het hier en nu wat een waarde van een foto bepaalt maar ook de toekomst,anders kan je na een fotoshoot thuis ze even op het scherm bekijken en de handel direct verwijderen.
Tja, beter is het niet te verwoorden.

Offline VanMar

• Pentaxian
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 20 april 2014, 01:21:45 »
Wel wat oude topic maar vind het toch een aardige en knellende vraag.
Dit is alvast mijn doel op ze te bewaren.
Zelf maak ik nu en dan zuivering om het zo maar te noemen, maar ik hou wel bij wat scherp en goed belicht is.
De waarde van elke foto bepaal jezelf.Commercieel is nog voor enkele weg gelegd.
Echter ik heb juist nog een artikel in een plaatselijk blaadje enkele oude foto's gezien je weet wel zo van rond 1900.
En dat maakt toch wel iets los, zelfs bij het bekijken van foto's 40 geleden heb ik zo iets ......ga weg zo sullig.
Het kan ook als je later wanneer je niet meer zo mobiel bent en je geheugen je in de steek laat dat je met verbazing of afgrijzen naar je eigen foto's ziet.
Er kunnen veel zaken zijn die je emoties bezorgen, heb ik daar in dat vervallen kasteel m'n leven gewaagd of die vogel is uitgestorven,wat hadden de mensen toen aan zeg en die haardracht, folklore,projecten enz.
Het is niet het hier en nu wat een waarde van een foto bepaalt maar ook de toekomst,anders kan je na een fotoshoot thuis ze even op het scherm bekijken en de handel direct verwijderen.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

RonHendriks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2013, 14:48:55 »
Ik bewaar alles wat scherp is, alle redenen zijn al wel genoemd waarom je zou bewaren. Net weer een schijf bijgekocht van 3 TB voor iets meer dan 100 euro. En ik durf het bijna niet te zeggen maar ik bewaar ze ook allemaal dubbel, een back-up dus, ik ben ooit eenmaal na een crash veel foto`s kwijtgeraakt en daar was ik dus niet blij van. Dus als de volgende schijf vol is komt er weer 1 bij, dan maar iets later die K3 :D :D

Ik heb het toch anders aangepakt. Ik heb nog wat oude schijven liggen met daarop K-7 en ouder spul. Echter vorig jaar februari waren mijn schijven vol. Toen stond ik ook voor de keuze van uitbreiden of indikken. Schijven waren op dat moment nog redelijk duur, ook al kan ik er met een fikse korting aan komen. Ik heb toen besloten om geen schijven bij te kopen, maar uit te dunnen. Nu, ruim anderhalf jaar later zijn mijn schijven nog steeds even vol, alleen blader ik af en toe eens door een fotomapje en gooi gewoon wat weg. Net ook weer eens op mijn laptop gedaan en gewoon 20GB weggemikt, want uiteindelijk geen foto's die de tand des tijds zullen overleven.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2013, 18:50:31 »
Ik bewaar alles wat scherp is, alle redenen zijn al wel genoemd waarom je zou bewaren. Net weer een schijf bijgekocht van 3 TB voor iets meer dan 100 euro. En ik durf het bijna niet te zeggen maar ik bewaar ze ook allemaal dubbel, een back-up dus, ik ben ooit eenmaal na een crash veel foto`s kwijtgeraakt en daar was ik dus niet blij van. Dus als de volgende schijf vol is komt er weer 1 bij, dan maar iets later die K3 :D :D

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2013, 18:23:02 »
Ik heb alle negatieven nog van de foto´s die ik ooit gemaakt heb, sommige al bijna 40 jaar keurig in een negatievenbladenmap.
Kijk ik er ooit naar ? nee, misschien als ik mij herinner ooit iets op de foto gezet te hebben.

Waarom archiveer ik ze dan ? Ach je weet maar nooit  :) en het eet geen brood, en beter mee verlegen dan om verlegen  ;)  zeggen wij in Brabant.

Wat kost opslag nu eigenlijk, vrijwel niets toch. Natuurlijk gooi ik ook veel foto´s weg, als ik 100 foto´s heb van dezelfde hagedis ga ik ook selecteren, maar ik heb er geen problemen mee om er dan nog 20-40 op een harde schijf te laten staan.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline wpompen

• Full Member
  • *
  • PhoDOGraf.com: We get the Picture!
    • PhoDOGraf: We get the Picture!
« Reactie #13 Gepost op: 25 oktober 2013, 16:38:40 »
Om een vergelijking met je interesse te maken, waarom bestaan die locaties nog?
Misschien kun je het vergelijken met een oud gebouw, je kunt het laten staan of afbreken ;-)
Als het weg is, is het weg, einde verhaal :-)
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2013, 16:03:22 »
tja.. ik vind het moeilijk.. wat heb ik aan een foto waar een wcpot op staat? of ene deurklink....
dat zijn foto's die ik het eerste half jaar maakte op urbexlocaties - het past wel in een urbex reeks
en in mijn groei. maar toch..

vandaar mijn vraag aan jullie :)

Van nog niet zo heel lang geleden een gelijke vraag van mijn kant. Niet van welke moet ik bewaren, maar aan de voorkant, welke foto moet ik werkelijk maken:

Welke foto is het nog waard om te maken?

Als je nu al weet dat het de moeite niet is om te bewaren dan kun je het klikje ook overslaan.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2013, 15:59:56 »
Ik bewaar eigenlijk alles wat scherp en goed belicht is wel. Geheugen kost tegenwoordig nog nauwelijks wat.
Het zijn allemaal verhalen en herinneringen. Ik heb vaak zat dat ik bij een verhaal van een mezelf of eenkennis iets heb van:
oh, kijk daar heb ik volgens mij een foto van...
Als je maar goed met trefwoordtags of groepen werkt is alles goed terug te vinden. Een ander hulpmiddel is
voor mij een "vakantieschrift". Ik reis veel dus ik schrijf dan iedere avond even in 3-4 regels wat ik die dag gedaan heb, waar ik was en dergelijke. Dan kan ik thuis veel duidelijker het in een archief inwerken.

En geloof me.... De meest onbenullige foto's kunnen de grootste waarde hebben voor je. Dat merk je echter pas als je ze wil hebben maar weg gegooid hebt.....

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline UrbexDaan

• Senior Member
  • **
    • SilverCube
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2013, 15:33:15 »
tja.. ik vind het moeilijk.. wat heb ik aan een foto waar een wcpot op staat? of ene deurklink....
dat zijn foto's die ik het eerste half jaar maakte op urbexlocaties - het past wel in een urbex reeks
en in mijn groei. maar toch..

vandaar mijn vraag aan jullie :)

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2013, 13:22:43 »
De vraag is waarom je archiveren wilt.

Foto's eenvoudig van de ene op een andere plek parkeren voor het geval je het ooit nog eens nodig hebt.
Recente foto's blijven op je PC of notebook, om die snel bij de hand te hebben.
Dat kun je doen als je voldoende plek hebt, op een moderne NAS kun je terabytes aan data kwijt
(rond honderdduizend foto's in RAW en JPEG, als ik uit ga van 25 MB voor een RAW met een JPEG).
Je uitdaging wordt dan dat je die ene foto tussen die massa niet meer gaat vinden.
Dan moet je de tags voor je foto's heel strak toekennen en eigenlijk bijhouden wat je gebruikt in een soort database.

Heel veel mensen zullen nog een stap verder gaan en bij het verplaatsen ook nog wat opschonen toepassen.
Het nadeel is wel dat je daarvoor heel veel tijd nodig hebt, en je dat alleen met beheerprogramma goed kunt doen.
Dan kun je bv zeggen dat foto's met 4 en 5 sterren mogen blijven en alles met minder sterren weg mag.
Dan zou ik zelf wel de keuze maken om alle persoonlijke foto's minimaal die 4 sterren te geven, omdat je nooit weet wat je nog wilt terug zien.

Zo lang het bij mij nog gaat passen, bewaar ik gewoon alles wat geen troep is en dat per jaar bij elkaar.
Zoals Robbie aangeeft, wil je bij terugkijken nog wel eens blij worden, omdat je een ontwikkeling ziet.
Dat kan een reden zijn om het te bewaren zolang je het kwijt kunt.
Ik zie wel aankomen dat ik minder zal bewaren, omdat ik het overzicht wel lastig vind worden.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2013, 12:12:03 »
het is vooral het doel waarmee je iets opslaat... een foto van een paddenstoel, die al 15x met een verschillende
POV gemaakt is. wat heb je daar over 10 jaar nog aan? (dan maak je diezelfde foto wellicht 20x keer beter ;) )

Een ruimte in een gebouw, waarvan je 5 POV's hebt, wat heb je daar over 20 jaar nog aan?
wat wil je doen met die foto over 10/15/20 jaar? alles opslaan is voor mijn idee zinloos.

Oh je bedoelt die foto's, ik selecteer de beste foto's en enkele aanvullende foto's die toegevoegde waarde hebben aan de serie.
De rest gooi ik weg, vaak al ter plekke. Met sport, macro en wild-life foto's pak ik de scherpste exemplaren en dan kies ik het mooiste moment uit, de rest gooi ik weg.
Bij landschap en architectuur fotografie bedenk ik eerst 'wat' ik wil laten zien, dan hoef je ook niet alles 10x te fotograferen  ;)
De meeste foto's die ik dubbel fotografeer zijn bij extreme omstandigheden waar weinig licht is, het spreekt voor zich dat je dan de scherpste bewaard en de rest weggooit.

Of ik dezelfde foto's over 10 jaar beter kan maken? Je techniek kan dan misschien wel beter zijn maar het moment zal nooit hetzelfde zijn.
Een overdreven voorbeeld: Stel dat ineens alle urbex locaties die jij bezoekt hebt gesloopt worden? No way dat je het dan nog een keer over kunt doen met je huidige kennis.
Je foto's van toen zijn dan uniek!
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2013, 12:17:07 door Berend »

Offline UrbexDaan

• Senior Member
  • **
    • SilverCube
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2013, 11:59:42 »
het is vooral het doel waarmee je iets opslaat... een foto van een paddenstoel, die al 15x met een verschillende
POV gemaakt is. wat heb je daar over 10 jaar nog aan? (dan maak je diezelfde foto wellicht 20x keer beter ;) )

Een ruimte in een gebouw, waarvan je 5 POV's hebt, wat heb je daar over 20 jaar nog aan?
wat wil je doen met die foto over 10/15/20 jaar? alles opslaan is voor mijn idee zinloos.

Offline wpompen

• Full Member
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2013, 11:39:45 »
waarom sla je ze op ?
Omdat schijfruimte minder kost dan mis grijpen "ooit", uiteraard worden de onscherpe/bewogen direct bij het importeren verwijdert.
Pentax K-3 | Sigma 70-200 2.8 APO DG HSM | Tamron SP 70-200 2.8 Di | Sigma 17-70 2.8/4.0 HSM | SMC Pentax 50 1.7 | SMC Pentax 28 2.8

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2013, 11:35:11 »
Mijn oude foto's bewaar ik ook en het is soms weleens leuk om hier weer doorheen te bladeren en om herinneringen op te doen.
In sommige gevallen kun je er ook nog steeds van leren en inspiratie van opdoen.
En wat houdt je tegen om ze niet te bewaren? HDD's kosten in verhouding niet zoveel..........

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2013, 11:32:54 »
Nu komen de vragen, bewaren jullie alle foto's? wat is het uiteindelijke doel om deze foto's te bewaren?
en word er geregeld wat opgeruimd?

Je moet alleen foto's bewaren die een waarde hebben. Ik doel niet perse een financiële waarde, maar ook een emotionele waarde of een historische waarde. Nu ben ik zelf ook niet zo heel goed in weggooien soms. Toch gooi ik nu 90% weg. Echter mijn archief is zo groot, dat van mijn verzameling eigenlijk minstens nog wel 50 % van de recente series weg moet, terwijl van eerdere jaargangen nog veel meer weg mag omdat ik toen minder selectief was.

Om een voorbeeld te nemen. Ik heb begin dit jaar een foto expositie gehad over vrouwenvoetbal.
https://www.facebook.com/fotoexpositieBeNeLeague
Daarvoor heb ik in totaal zo'n 25.000 foto's gemaakt. Klinkt veel, maar ik ben ook op veel plaatsen geweest en heb ook veel werk gemaakt omdat het doel een expositie was. Er zijn uiteindelijk 83 individuele foto's en een portrettenplaat met 144 voetbalplaatjes geëxposeerd. Ik denk dat ik nu nog 2500 foto's op mijn schijven heb staan (10 %), maar de vraag is of ik niet eigenlijk alles wat de expo niet gehaald heeft (kennelijk konden die de concurrentie niet aan) moet weggooien?

Offline UrbexDaan

• Senior Member
  • **
    • SilverCube
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2013, 11:09:27 »
De oudere foto's (+1jaar) staan op een RAID NAS, de jongere op mijn PC en op de NAS
waarom sla je ze op ?

Offline wpompen

• Full Member
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2013, 11:03:00 »
De oudere foto's (+1jaar) staan op een RAID NAS, de jongere op mijn PC en op de NAS

Offline UrbexDaan

• Senior Member
  • **
    • SilverCube
Het doel van archiveren?
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2013, 10:18:28 »
De laatste tijd zit ik met een vraag en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, wellicht dat hier
jullie gedachte op deze vraag geprojecteerd kan worden.

Afgelopen twee jaar ben ik erg actief geweest in de urbex scene, ik heb daarbij een vrij groot
archief opgebouwd met urban foto reportages, waarbij sommige locaties mooier zijn dan andere, maar dat
geldt ook voor de foto's.
Dit archief word groter en groter, en naarmate de tijd verstrijkt zijn de foto's van 2 jaar geleden lang niet
meer mooi/goed genoeg, waardoor ze erg onbruikbaar zijn.

Nu komen de vragen, bewaren jullie alle foto's? wat is het uiteindelijke doel om deze foto's te bewaren?
en word er geregeld wat opgeruimd?