Auteur Topic: Voor Sigma 8-16 mm bezitters (EDIT!)  (gelezen 4408 keer)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: Voor Sigma 8-16 mm bezitters
« Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:51:55 »
 :police: kolonel Karremans   :angel:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:51:55 »

newmikey2

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:13:14 »
grrr  EviZ is een spelbreker ..   gij slecht nieuws brenger !!!  :'(
Om met Overste Karremans te spreken: "don't killshoot the messenger"  :D
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2013, 18:41:02 door newmikey2 »

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:11:48 »

Oeps..... :angel:

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2013, 17:49:34 »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2013, 17:38:18 »
Zou wel betekenen dat je mogelijk een 8-16 voor nikon of canon nog kan laten omzetten naar Pentax nu met hun nieuwe "service"   de 8-16 is tenslotte ooit met k-mount gemaakt ;)

Had ik even niet aan gedacht, dat kan dan natuurlijk wel, maar kost toch een flinke duit zo dacht ik, maar het kan wel, touché!  ;)[...]

Volgens mij gaat dat niet.......
Zoals ik het begrijp is de mount-wissel alleen mogelijk met een objectief uit de Contemporary (C), Art (A) of Sports (S)-lijn, ofwel alleen nog met de 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM Contemporary (C), 35mm F1.4 DG HSM Art (A), 30mm F1.4 DC HSM Art (A), 18-35mm F1.8 DC HSM Art (A) en de 120-300 mm F2.8 DG OS HSM Sports (S).

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2013, 15:13:02 »
Ach die service is bepaald niet gratis dunkt mij ..  dat plus aanschaf van tweedehands .. 
Ik zou nu een originele proberen te pakken te krijgen als ik hem nog niet zou hebben.

Maar voor de toekomst is het wellicht een optie .. als de prijs van een originele tweedehands hoog genoeg blijft  :evil:

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2013, 14:40:48 »
Had ik even niet aan gedacht, dat kan dan natuurlijk wel, maar kost toch een flinke duit zo dacht ik, maar het kan wel, touché!  ;)

Ik doe hem sowieso nu niet weg, vanavond eens even lekker kijken hoe dat met die filters zit, excited !  Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2013, 13:51:28 »
Zou wel betekenen dat je mogelijk een 8-16 voor nikon of canon nog kan laten omzetten naar Pentax nu met hun nieuwe "service"   de 8-16 is tenslotte ooit met k-mount gemaakt ;)

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2013, 13:46:38 »
ik zou echt maximaal 100 onder nieuw waarde gaan ..  lager zeker niet .. maar goed .. ik wil de mijne eigenlijk helemaal niet kwijt dus dan sta je er wat anders in.

Zelfde gevoel hierzo, superlens, maar ook een beetje een moeilijke liefde soms.  Ook helemaal mee eens vwb de prijs trouwens, Mike, ga er nu voor de gein maar eens eentje proberen te kopen bij een Nederlandse webwinkel, gaat je niet lukken, momenteel bijna nergens meer (en sowieso niet bij cameranu en kamera-express en foka) op voorraad en ze zijn nu ook al duurder dan in het begin (ik heb er 600 euro voor betaald, nu overal 660 en meer).

Ergo: Gewoon eens kijken wat er gebeurt als je iets onder de nieuwprijs gaat zitten.

Er waren geruchten dat sigma momenteel ook geen nieuwe in K vatting maakt....(remember the 50-150 2.8 ?) als dat zo blijft zou ie wel eens duurder dan nieuw kunnen gaan uitvallen, want het is gewoon een toplens.

Ben benieuwd, succes met de verkoop , wees geduldig, maar dat hoef ik jou niet te vertellen vermoedelijk  :laugh:
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2013, 11:47:35 »
ik zou echt maximaal 100 onder nieuw waarde gaan ..  lager zeker niet .. maar goed .. ik wil de mijne eigenlijk helemaal niet kwijt dus dan sta je er wat anders in.

newmikey2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2013, 11:46:01 »
Doe maar :D Kan ik hem inruilen voor de 10-17 :)

Tenzij ik een winkel vindt die een GR wil ruilen voor een 10-17mm + cash: nee, helaas!  :D 8)

Zonder gekheid, wat is een redelijke richtprijs (inclusief doos, etui en beide doppen)? Ik ben net begonnen met kijken wat ik er voor zou kunnen krijgen.

newmikey2

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2013, 10:41:17 »
Interessant, net nu ik aan het overdenken was de mijne in de verkoop te gooien :( (moet wat om de Ricoh GR te bekostigen)

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2013, 10:36:54 »
Bedankt Edzo ! Liep zelf al tijden tegen deze onmogellijkheid van de 8-16 aan, het is een interessante oplossing, overigens wel behoorlijk prijzig, ik ga eens uitzoeken of het wat zou kunnen zijn, was toch al naarstig op zoek naar een verjaardagscadeautje voor 5 november  8)   :D :D Groetjes Sander

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Voor Sigma 8-16 mm bezitters (EDIT!)
« Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2013, 20:57:33 »
Op de Sigma 8-16 mm passen geen filter, wegens de zeer bolle lens en gebrek aan filterschroefdraad op de lens.
Jammer dat voor landschapsfotografie een grijsverloopfilter op deze bijzondere lens dus niet mogelijk lijkt.

Aangezien ik meer met landschapsfotografie aan de slag wil en dus op zoek ben naar een grijsverloopfilter in combinatie met de Sigma 8-16 mm kwam ik op deze website:
Er is dus blijkbaar een systeem om toch een filterhouder te monteren:
http://www.stockholmviews.com/sigma_8-16/sigma-8-16mm-filters.html

Hier de website van de leverancier:
http://lucroit.com/SHOP/product.php?id_product=11&id_lang=1
http://lucroit.com/SHOP/product.php?id_product=10

EDIT

Ik ben in mailcontact met Lucroit over de door hun te leveren Colby Brown set voor de Sigma 8-16 mm.
Ondanks de aanschafprijs (> € 600) lijkt dit wellicht toch best een interessante aanbieding en wel als volgt.

Uit mailcontact met Lucroit blijkt dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van een circulair polarisatiefilter voor op deze set.
Dan heb je dus de Sigma 8-16 mm adapter, de filterhouder 165 mm (voor HiTech 165 mm filters) en straks wellicht dus ook een circulair polarisatiefilter van HiTech met een set van filters.

Voordeel lijkt ook te zijn dat je dit 165 mm filter in ieder geval op iedere lens kunt monteren, hoe groot ook, uiteraard met adapter, maar je hoeft dan alleen de adapter te kopen, of de schroefdraad.
Ik ben nog in overleg met Lucroit hierover en zal de antwoorden met jullie delen uiteraard.
De 165 mm dekt alles en heeft dus (in tegenstelling tot kleinere filters of opschroef filters) totaal geen last van vignettering. Dit is een pré dus t.o.v. andere filters.

De toevoeging van een circulair polarisatiefilter én het feit dat je deze set dus ook op andere lenzen kunt gebruiken, is naar mijn idee een enorme pré!
Met een simpele verloopring kun je deze set voor alle lenzen gebruiken, zonder last te hebben/krijgen van vignettering.

« Laatst bewerkt op: 25 december 2013, 22:59:28 door Edzo »