Voor alle forumleden die er eventueel belangstelling voor hebben.
Het begin.
Onlangs zag ik geweldige macro's op
http://www.pentaxforums.com/forums/post-your-photos/51505-my-macro-photos.htmlen was mijn belangstelling onmiddellijk gewekt. Zijn technische beschrijving vindt je op p.5. Hieronder meer over mijn versie.
Onderdelen.
- stuk karton 1mm dik van +/- 30 x 30 cm
- keuken alu-folie
- hobbylijm
- gewone plakband
- zwarte plakband
- stuk witte isolatiefolie (1mm dik) voor laminaatvloeren 20 x 20 cm

Gereedschap.
- meetlat
- snijmes
- spits snijmesje
- stylo
- schaar
- nietmachine

Montage.
Verschilt natuurlijk voor iedereen i.v.m. de lengte van de te gebruiken combinatie.
Als voorbeeld bij mij: 2 tussenringen(=52mm) + Pentax A50mmF2,8Macro + volledig uitgedraaide lens = 13 cm + 5 cm om over de flitser te gaan.
Dus neem jouw maat + 5 cm = LENGTE.
Teken op het karton 3 rechthoeken tegen elkaar van LENGTE x 6 cm en snij dit geheel uit.
Ga dan enkele keren  met de stylo stevig over de 2 middenste lijnen, waardoor het karton hier zwakker wordt.
Plooi het karton langs de andere kant tot een U.
Snij voor de achterkant nog een kartonnetje van 6 x 6 cm.
Teken op het karton nog 3 rechthoeken tegen elkaar van (LENGTE + 4 cm) x 4cm  (LENGTE +4 cm) x 6,2 cm  (LENGTE + 4 cm) x 4 cm.
Opnieuw snijden, krassen en plooien.
Knip 3 stukken alu-folie en plak deze met de hobbylijm en met de matste zijde op de 3 kartonnen.
Plooi terug de 2 U's en zet ze over elkaar. Zet ook de achterkant. Voorlopige montage kan gebeuren met gewone plakband.
Zet de overlappende delen stevig vast met enkele nietjes.
Plak dan de laminaat-folie voor de opening.
Bekleed het geheel nu met de zwarte plakband.
Tenslotte nog de opening voor de toestelflitser. Snij met het spits mesje een opening van 4,5 cm x 2 cm op 1,5 cm van de achterwand.
Dat was het en het kan er zo uitzien:

PS: mocht je meerdere macro-combinaties bezitten, maak dan voor elk een aangepaste schacht.
Groeten,
Jos