Auteur Topic: fotografie cursus met een Pentax  (gelezen 2237 keer)

Offline Exkim0

• Junior Member
  • Geslacht: Man
Re: fotografie cursus met een Pentax
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2013, 21:17:06 »
Helaas? Laat maar eens wat zien in de fotohoek! Lijkt me een machtig mooi (foto)land!

Ik heb mijn eerste foto's geplaatst, zoals je kunt zien

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2013, 21:17:06 »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #18 Gepost op: 14 september 2013, 22:46:40 »
Niets helaas: dat is toch een goede manier als je de toestel nog niet kent? In principe moeten er dan nog steeds goed belichte foto’s uit rollen. Wellicht kan er meer uit halen als je wat meer met de hand instelt maar dat is ook niet altijd zo. Lekker automatisch totdat je wat meer weet/begrijpt. De basis blijft de samenhang belichting/diafragma/ISO, zorg dat je dat een beetje snapt en dan gaat er een wereld open. Hier op de forum staan er ook wat FAQs en tutorials, wellicht een tip om die door te struinen :)

Maar als het daarom gaat: dat zijn geen toestel-specifieke zaken. Hooguit wil je weten welke belichtingsmodus wat doet, en de K-5 heeft een paar modi die uniek zijn voor dat toestel, maar de basis is nog steeds hetzelfde: diafragma, sluitertijd en ISO (ervan uitgaande dat je geen flitser gebruikt). In IJsland "moest" ik ook in de M-stand fotograferen, maar dan leer je het wel goed. Icm spotmetering leer je bvb ook de lichtmeter in je camera te gebruiken, waarop jij dan weer die handmatige belichting in kunt stellen, in plaats van dat de camera het allemaal zelf doet.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2013, 19:33:30 »
Heb helaas veel gefotografeerd op automaat, omdat ik het toestel nog niet optimaal ken

Niets helaas: dat is toch een goede manier als je de toestel nog niet kent? In principe moeten er dan nog steeds goed belichte foto’s uit rollen. Wellicht kan er meer uit halen als je wat meer met de hand instelt maar dat is ook niet altijd zo. Lekker automatisch totdat je wat meer weet/begrijpt. De basis blijft de samenhang belichting/diafragma/ISO, zorg dat je dat een beetje snapt en dan gaat er een wereld open. Hier op de forum staan er ook wat FAQs en tutorials, wellicht een tip om die door te struinen :)
Verliefd op de K-1

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2013, 17:47:45 »
Heb helaas veel gefotografeerd op automaat, omdat ik het toestel nog niet optimaal ken,

Helaas? Laat maar eens wat zien in de fotohoek! Lijkt me een machtig mooi (foto)land!

Offline Exkim0

• Junior Member
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2013, 14:30:56 »
Bedank voor jullie reacties allemaal, ik woon in Den Haag en ik heb van te voren de gebruiksaanwijzing/manual helemaal doorgespit en zelfs meegenomen op vakantie naar Cuba! Heb helaas veel gefotografeerd op automaat, omdat ik het toestel nog niet optimaal ken, met mijn vorige analoge Pentax Z1 fotografeerde ik hoofdzakelijk in de P stand. op dit nieuwe toestel zitten iets wat meer functies, dus zodoende wil ik daar gewoon wat meer van leren en wat daar uiteindelijk de resultaten weer van zijn. Ik was de enigste met een strap op vakantie, en had daar veel bekijks mee en hoop positieve reacties van mijn medereizigers.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2013, 10:54:40 »
Wat wil je specifiek leren? Een fotografie cursus is een zeer ruim begrip.............. :angel:

densch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2013, 22:19:58 »
Ik moet zeggen dat ik ook meer van de forumgenoten heb geleerd dan de cursussen die gegeven worden...
Kom gewoon eens gezellig naar een forum-meet en vraag daar maar raak  ;)

Daar sluit ik mijn bij aan.
Ik heb hier op het forum meer geleerd dan tijdens de cursus.
Maar uiteindelijk leer je het alleen maar door te doen met de basiskennis in je broekzak.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2013, 21:33:40 »
Ik moet zeggen dat ik ook meer van de forumgenoten heb geleerd dan de cursussen die gegeven worden...
Kom gewoon eens gezellig naar een forum-meet en vraag daar maar raak  ;)

Offline maarten70

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2013, 21:10:07 »
Ik ken wel een Pentax fotograaf die cursussen geeft maar dat is voor jou aan de andere kant van het land.
INDOTS in venray en deze heeft mij ook goed geholpen met mijn Pentax.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2013, 21:08:20 »
.........Weet iemand hier cursussen of workshops met Pentax gebruikers, dus ook met de nieuwere Pentax K-5IIs ?
............
Het beste is dit 1 op 1 met een andere pentax-gebruiker te doen of vaak deel te nemen aan de forum-meets....

afhankelijk van waar je woont, maar dat is niet aan je profiel te zien.
Afhankelijk van je forum-naam zou dat het hoge noorden kunnen zijn....  ;D

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2013, 19:00:21 »
+1 op bijna alles wat hier boven staat ...

Maar weet je wat? ...  Het beste besluit heb je reeds genomen  :evil:
...  je bent lid geworden van een rete goed en informatief forum !!!

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2013, 18:57:37 »
@Mharda: inderdaad, je hebt gelijk. maar is het ook niet een kwestie van gewoon veel doen, en - hoewel ik weet dat de term negatief kan klinken - RTFM?

Daar heb je zeker gelijk in! Veel doen, vooral veel experimenteren! Maar... iedereen leert het beste op zijn eigen manier... En sommige mensen vinden het prettiger om eerst wat uitleg te krijgen.. Wat betreft RTFM: uit ervaring kan ik je vertellen dat max 5% van de mensen hun manual ooit opent, anders dan voor 'waar moet het kaartje in' en 'hoe verwissel ik de batterij'. Gisteren op cursus is die vraag toevallig aan de orde geweest. Echt niemand, behalve de docent en ik had zijn/haar camera manual echt gelezen :( (en maar stomme vragen stellen, zucht)..

Maar, eerlijk is eerlijk, een manual is handig voor ervaren gebruikers, maar niet echt geschikt om dingen uit te leren: het is meer een opsomming van menu opties met een summiere, vaak onvolledige! uitleg...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2013, 17:57:58 »
Ik denk er nu twee dingen door elkaar worden gehaald:
- kennis van fotograferen: dit is onafhankelijk van de camera;
- kennis van de (on)mogelijkheden van de apparatuur: sterk afhankelijk van merk.

De topicstarter gaf aan zijn camera beter te willen leren kennen en dat is echt optie 2 :)

Ik zou je willen aanraden geen cursus daarvoor te gaan doen, maar eens mee te gaan op een forum uitje oid. En dan gewoon heel veel vragen ;)

Ik sluit me helemaal bij Mharda aan.
Mijn tip; sluit je eventueel aan bij een fotoclub in de buurt.
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2013, 17:53:42 »
@Mharda: inderdaad, je hebt gelijk. maar is het ook niet een kwestie van gewoon veel doen, en - hoewel ik weet dat de term negatief kan klinken - RTFM?

@TS: wat voor dingen wil je dan leren over je camera?

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2013, 17:05:48 »
Ik denk er nu twee dingen door elkaar worden gehaald:
- kennis van fotograferen: dit is onafhankelijk van de camera;
- kennis van de (on)mogelijkheden van de apparatuur: sterk afhankelijk van merk.

De topicstarter gaf aan zijn camera beter te willen leren kennen en dat is echt optie 2 :)

Ik zou je willen aanraden geen cursus daarvoor te gaan doen, maar eens mee te gaan op een forum uitje oid. En dan gewoon heel veel vragen ;)

Als je in midden nederland woont, kan je mij ook eens opzoeken bij fotogroepsoest ;) Zondag as staan we op de kunstroute in, jawel, Soest. Ik geef daar een demo greenscreen / strobist met mijn PENTAX...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2013, 17:00:41 »
Inderdaad, bij heel veel workshops maakt het niet uit. Tenzij het bvb om gaat een specifieke camera te leren gebruiken.

Ben zelf op een fotoreis geweest. Was heel blij met het feit dat het niet uitmaakte dat ik de enige Pentax gebruiker was. Wat er op de voorkant van de camera, even boven de lensmount stond, was nog niet eens bijzaak.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2013, 15:53:41 »
Ik denk dat als je een spiegelreflexcamera bezit, het voor de cursus niet uitmaakt, of dit nu een Canon, Nikon of Pentax is.
Sluitertijd is sluitertijd, diafragma is diafragma enz enz

Ger

Ger, helemaal correct.

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2013, 14:45:43 »
Ik denk dat als je een spiegelreflexcamera bezit, het voor de cursus niet uitmaakt, of dit nu een Canon, Nikon of Pentax is.
Sluitertijd is sluitertijd, diafragma is diafragma enz enz

Ger

Offline Exkim0

• Junior Member
fotografie cursus met een Pentax
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2013, 14:22:45 »
Zo vakantie in Cuba er helaas weer opzitten, mijn mede reisgenoten hadden allemaal een Canon of een coolpix of ander automatisch apparaatje. De Canon gebruikers hadden geen commentaar op mijn camera en die vonden hem zelfs heel erg mooi, vooral omdat je heldere en duidelijke beelden maakte zonder flits in donkere ruimtes. Veel foto's gemaakt, Cuba is een foto geniek land! oldtimers, gebouwen en mensen.

Om mijn camera toch beter te willen kennen, wil ik eigenlijk een cursus gaan nemen, maarja de meeste workshops zijn bijna allemaal standaard met Canon of Nikon en tegenwoordig Sony (zover ik hier heb gelezen op het forum).

Weet iemand hier cursussen of workshops met Pentax gebruikers, dus ook met de nieuwere Pentax K-5IIs ?

Alvast bedankt voor jullie reactie.