Auteur Topic: Pixels  (gelezen 778 keer)

bbwijdieks

• Gast
Re: Pixels
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2013, 21:39:06 »
Bedankt voor de snelle uitleg,maar...
Toch snap ik een en ander niet.(mijn fout hoor)
Elk merk fotocamera, brengt zo nu en dan een nieuw model uit.
Dan vervangen ze het oude model, laten we zeggen met 12 megapixel, door een nieuw model, laten we zeggen 18 megapixel.
Maar de maat van de sensor blijft hetzelfde dus de oppervlakte van zo'n sensor is identiek.
Dan moeten er bij 18 megapixel toch kleinere pixels aanwezig zijn, dan met die 12 megapixel?
Daarop doorbordurend, zou een camera met 16,2 megapixel toch kleinere pixels moeten hebben als dat ik hem op 12 megapixles zet?
Of zie ik iets over het hoofd??

Ger

Het is een software omzetting die in de camera gebeurd.
Als je een 16MP camera instelt op bijv. 8 MP dan maakt het een toestel een 16 MP foto die hij dan vervolgens verkleint naar 8 MP.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2013, 21:39:06 »

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 8 september 2013, 21:30:22 »
Bedankt voor de snelle uitleg,maar...
Toch snap ik een en ander niet.(mijn fout hoor)
Elk merk fotocamera, brengt zo nu en dan een nieuw model uit.
Dan vervangen ze het oude model, laten we zeggen met 12 megapixel, door een nieuw model, laten we zeggen 18 megapixel.
Maar de maat van de sensor blijft hetzelfde dus de oppervlakte van zo'n sensor is identiek.
Dan moeten er bij 18 megapixel toch kleinere pixels aanwezig zijn, dan met die 12 megapixel?
Daarop doorbordurend, zou een camera met 16,2 megapixel toch kleinere pixels moeten hebben als dat ik hem op 12 megapixles zet?
Of zie ik iets over het hoofd??

Ger

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2013, 21:17:40 »
nee, de pixel grootte van je sensor is een fysiek vast gegeven. Ze kunnen niet groter worden. Alleen software matig vergroot (interpolatie). maar echt groter kunnen ze dus nooit worden

Offline SemPai

• Full Member
  • *
  • Knipt zoveel, lijkt wel kapper
    • PvM Pentaxography
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2013, 21:00:31 »
Ja en nee.

Ja; Als je een 16mpix foto en een 5mpix foto allebei op een a4'tje afdrukt, dan zijn de pixels bij de 5mpix foto inderdaad groter.

Nee; een pixel is een pixel ongeacht de resolutie van de foto. Hoe groot of klein dat die wordt bepaal je zelf (zie ook hierboven)

K5 - DA18-55WR - FA43 f1.9 ltd - Sigma 24-60 f2,8 - Sigma 70-200 II f2.8 - Samyang 85 f1.4 - 2x YN460 met een setje cactussen

Offline Ger Jansen

• Senior Member
  • **
Pixels
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2013, 20:44:48 »
Als ik mijn k5 op een lager aantal megapixels zet, krijg ik dan automatisch grotere pixels?

Ger