Auteur Topic: K5 II, auto focus bij concert fototgrafie  (gelezen 4152 keer)

Serpiente

• Gast
Re: K5 II, auto focus bij concert fototgrafie
« Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2013, 14:42:42 »
Ik doe zelf niet aan concertfotografie maar qua hindernissen komt het overeen met wild-life fotografie.

+1 het middelste AF punt op de K-5 II is gevoelig tot -2 EV de rest tot -1 EV.
Bij bewegende 'objecten' is het inderdaad verstandig om af-c te gebruiken zeker als je met een dunne scherptediepte werkt.

In dit soort situaties zou ik niet vertrouwen op lichtmeting vanwege de grote contrasten tussen licht en donker.
Je hebt inmiddels een hele collectie concertfoto's, hier staat veel data in m.b.t. sluitertijd, diafragma en isowaarde trek hier je conclusies uit en gebruik de M stand.
Stel zelf een grens qua sluitertijd + marge en isowaarde (ook handmatig) en reguleer dit met de diafragma instelling.
De beeldkwaliteit zal een stuk beter worden, je hebt geen bewogen foto's meer en in de nabewerking bespaar je een hoop tijd omdat je maar één profiel nodig hebt.
Nog een tip voor als je de M stand gaat gebruiken: zet de EV stappen van diafragma, sluitertijd en isowaarde in 1/1 stappen want zo kun je makkelijk en snel switchen in instelling t.o.v. 1/2 of 1/3 stappen  ;)
Het komt wel redelijk overeen, alleen is bij wildlife het licht redelijk constant. Ik gebruik meestal voor de zekerheid de TAV-stand, maar ik weet niet of dat aan te raden is bij dat 'geknipper' van lampen bij concerten.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2013, 14:42:42 »

JohnnieS

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2013, 13:44:04 »
Inderdaad 1 punts autofocus! Meerpunts AF heb ik ooit 1x gebruikt toen ik nét mijn K100D had. Een kennis ging trouwen, en puur voor de fun (er was een andere fotograaf) maakte ik een serie foto's buiten bij het stadhuis. Bijna allemaal op de verkeerde plekken scherp, ik snapte er niks van.  :-[ Bleek dus die meerpunts setting te zijn, zo stond de camera standaard ingesteld blijkbaar. De camera is te dom om te weten wat ik scherp wil hebben. Uitgezet en tot op heden nooit meer gebruikt!

Tja, het merendeel is me wel duidelijk,maar ik vraag me af waar je de meerpunts setting wel voor kunt gebruiken ::)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2013, 12:38:30 »
Pfff....

Het valt mij niet mee hoor, met al die wisselende lichten en zwaar bewegende personen. En als ik dan alles lees hier is er nog een lange weg te gaan.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2013, 15:22:46 door Kees SC »

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2013, 12:32:24 »
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de 40mm limited bij concertfotografie of gelijkwaardig.
De AF stel ik op single point of laat hem staan op 5 points waarop hij meestal staat. Bij de AF menu-instelling geef ik de voorkeur aan om de nadruk op scherp te zetten ipv snelheid.
De selector zet ik op TAv. Snelheid dan tussen de 1/60e en 1/250e vast en diafragma rond de 3,5 of 4,5 desgewenst op een iets hogere waarde met grotere scherptediepte. Bij een zoom gaat de AF dan minder snel hunten. Primes hebben zeker hier de voorkeur.
Laat de K5 dan maar regelen met zijn grote iso-bereik. Dat is zijn specialiteit!

Beste om natuurlijk om RAW te fotograferen. Uit gemak kies ik wel eens jpeg en AWB, die is best goed bij Pentax.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2013, 12:06:48 »
Ik doe zelf niet aan concertfotografie maar qua hindernissen komt het overeen met wild-life fotografie.

Het centrale AF-punt is de beste.. AF-C (met een burst) is bij actie altijd beter, tenzij je er helemaal geen focus mee krijgt.

+1 het middelste AF punt op de K-5 II is gevoelig tot -2 EV de rest tot -1 EV.
Bij bewegende 'objecten' is het inderdaad verstandig om af-c te gebruiken zeker als je met een dunne scherptediepte werkt.

In dit soort situaties zou ik niet vertrouwen op lichtmeting vanwege de grote contrasten tussen licht en donker.
Je hebt inmiddels een hele collectie concertfoto's, hier staat veel data in m.b.t. sluitertijd, diafragma en isowaarde trek hier je conclusies uit en gebruik de M stand.
Stel zelf een grens qua sluitertijd + marge en isowaarde (ook handmatig) en reguleer dit met de diafragma instelling.
De beeldkwaliteit zal een stuk beter worden, je hebt geen bewogen foto's meer en in de nabewerking bespaar je een hoop tijd omdat je maar één profiel nodig hebt.
Nog een tip voor als je de M stand gaat gebruiken: zet de EV stappen van diafragma, sluitertijd en isowaarde in 1/1 stappen want zo kun je makkelijk en snel switchen in instelling t.o.v. 1/2 of 1/3 stappen  ;)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2013, 10:07:20 »
Inderdaad 1 punts autofocus! Meerpunts AF heb ik ooit 1x gebruikt toen ik nét mijn K100D had. Een kennis ging trouwen, en puur voor de fun (er was een andere fotograaf) maakte ik een serie foto's buiten bij het stadhuis. Bijna allemaal op de verkeerde plekken scherp, ik snapte er niks van.  :-[ Bleek dus die meerpunts setting te zijn, zo stond de camera standaard ingesteld blijkbaar. De camera is te dom om te weten wat ik scherp wil hebben. Uitgezet en tot op heden nooit meer gebruikt!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2013, 09:42:16 »
Ik gebruik altijd de 1 punts AF-S autofocus en bepaal zelf waar ik op scherp wil stellen. Dit in combinatie met spot of central lichtmeting. Nooit meervlaks meeting. Zoals al gezegd een lichtsterke lens is ook wenselijk. Zelf gebruik ik meetsal de DA 35/2.4 en de Sigma 70-200/2.8 II.

Hier idem: altijd standaard op middelste focuspunt: ik maak toch zelf wel uit wat scherp moet zijn! Ik gebruik alleen wel AF-C voor burstjes... Lichtmeting identiek aan boven. Lenzen idd zo lichtsterk mogelijk: meestal gebruik ik twee camera's: K7 met DA* 16-50 en K5-IIs met DA* 50-135. Enkele keer de SIGMA 70-200 F2.8... of zelfs TAMRON 10-24mm...

Ik heb nog steeds plannen om eens de oude fish-eye 10-17 erop te zetten...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2013, 00:08:55 »
Leuk nog iemand op dit forum die concertfotografie leuk vindt. :)

Eigenlijk heb ik bijna nooit onscherpe foto's bij concert fotografie. De uitdaging is veel meer de belichting. Ik gebruik altijd de 1 punts AF-S autofocus en bepaal zelf waar ik op scherp wil stellen. Dit in combinatie met spot of central lichtmeting. Nooit meervlaks meeting. Zoals al gezegd een lichtsterke lens is ook wenselijk. Zelf gebruik ik meetsal de DA 35/2.4 en de Sigma 70-200/2.8 II.

Maar het allerbelangrijkste is veel foto's maken zodat je jouw combi ook goed leert kennen bij concerten met weinig licht.

Hieronder een link naar mijn flickr site met foto's van concerten. Er waren concerten bij met echt minimaal licht maar weinig problemen gehad met scherpstellen.

Succes

http://www.flickr.com/photos/78376622@N03/sets/72157631815355106/
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2013, 20:55:58 »
Waarom 11 punts autofocus?
Ik zou zeggen: "Je wilt het gezicht/ogen scherp hebben dus daar stel je op scherp met één punts autofocus".
Ik kan me niet herinneren dat ik de 11-punts ooit heb gebruikt. De camera heeft in moeilijke lichtomstandigheden toch al moeite met scherpstellen, dus waarom dan de camera laten kiezen wáár die scherp stelt? Gaat zeker fout als er ergens een plekje meer licht is op een focuspunt lijkt me zo. Dan kiest de camera dát plekje. Maar dat is maar net de vraag of jij dat ook voor ogen had...........

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2013, 20:30:47 »
Misschien ook belangrijk: Wat voor lens gebruik je?

Een lichtsterke lens is dan ook met scherpstellen een groot voordeel. Gisteren voor het eerst geprobeerd voor een bevriende DJ en met de 35mm 2,4 op 2,4 kwamen er heerlijk scherpe foto's uit ondanks dat er nauwelijks licht was.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2013, 18:19:38 »

Als ik de foto's zie dan zou ik het als volgt aan pakken,
De zanger zal zich niet erg ver verwijderen van de microfoon... dus je stelt een keer goed scherp op een punt net achter de microfoon.
waar zijn gezicht dus zit en daarna gebruik je de AF gewoon niet meer 8)
Je kunt de AF zo instellen dat je alleen de AF knop voor focussen gebruikt en de ontspan knop alleen voor het afdrukken.
Zo kun je je maximaal concentreren op het goede moment.

Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Serpiente

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2013, 18:15:39 »
Het centrale AF-punt is de beste.. AF-C (met een burst) is bij actie altijd beter, tenzij je er helemaal geen focus mee krijgt.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2013, 17:51:37 »
Tsja ik doe zelden concert, maar sta wel eens op een plek met minder licht. Hangt ook een beetje af van de beweging natuurlijk. Wellicht heb je niet heel veel scherptediepte en eenmaal gefocust met AF-S zal bij een beweging va de artiest de scherpte niet meer goed liggen.

In zijn algemeenheid is 1 punts-AF sneller dan 5-punts en die is weer sneller dan 11-punts AF.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2013, 17:17:48 »
kun je ook hier wat foto's plaatsen ?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
K5 II, auto focus bij concert fototgrafie
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2013, 17:13:08 »
Al een tijdje ben ik met concert fotografie bezig, een punt waar ik nog wel eens tegen aan loop, is dat het niet altijd lukt om echt scherpe foto's te maken. De criteria die ik voor mezelf hanteer is dat bij 50% in zoomen het gezicht goed scherp moet zijn.

Circa 1.5 maand heb ik gefotografeerd op het Valkhof festival (Nijmegen), daar ben ik tot de conclusie gekomen dat AFS de beste resultaten geeft. Het resultaat was een groot aantal goed scherpe foto's. Maar afgelopen donderdag was ik in Tivoli en daar lukte het me in eens niet om goede scherpe foto's te maken.

De instelling die ik gebruik is dus AFS op 11 punten.

In de toekomst wil ik voor concert recentie websites gaan fotograferen, maar eerst wil ik de scherpte onder de knie hebben! Zijn er hier concert fotografen die de K5 (II) gebruiken voor concert fotografie en hoe zorgen jullie dat de foto's goed scherp worden? Of hebben jullie algemene tips hoe ik betere resultaten kan krijgen?

Concert foto's van mij zijn te zien op, natuurlijk alleen scherpe :) :
http://www.flickr.com/photos/70019079@N06/