Auteur Topic: Straatfoto's Madrid  (gelezen 1148 keer)

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
Re: Straatfoto's Madrid
« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2013, 12:36:22 »
Maar aan de andere kan

Straatfotografie is één van de hoofdredenen dat ik zo enthousiast ben geworden over fotografie, dus ik vind het moeilijk om me bovenstaande voor te stellen, maar ik realiseer dat het voor veel mensen zo is. Vandaar dat ik probeerde wat begrip te kweken voor dit genre met deze stukjes.
Als fotografen is er een wel aardig criterium om te beoordelen of het wel wat is of niets. Probeer het algemene concept van de foto eens na te maken: bijv, meerlagigheid is voor mij nu een beetje de heilige graal. Elke foto waar meer (liefst boeiende/aantrekkelijke) lagen in zitten is dus voor mij bijna per definitie knap gemaakt.

Waar je je ook overheen moet zetten is dat een foto niet per se scherp hoeft te zijn. HCB noemde scherpte zelfs een bourgeois concept.
Ook hoeft een foto niet mooi te zijn, of goed belicht, of 'netjes' gecomponeerd.

Dat herken ik allemaal uit de muziek. Muziek die ik mooi vind sluit vaak aan bij bovenstaande.

In de jazz wordt er vaak vals gespeeld. Louis Andriessen (klassiek componist, dat dan weer wel) noemde zuiverheid zelfs een burgerlijk concept :-) !

De beste muzikale composities zijn composities die een persoonlijk uiting zijn wat betreft vorm en vaak grenzen van 'regels' overschrijden, of zelf 'per ongeluk' een meesterwerk worden. Regelmatig kan je composities die even snel tussendoor worden gemaakt tot de beste van het oeuvre van een componist beschouwen.

De 'betere' jazz, of zelfs free-jazz heeft heel veel snijvlakken met straatfotografie. Bij free-jazz is het voor iemand met een 'beginnend' oor ook vaak niet goed te beoordelen of het nou inspelen is, of een echte ter plekke gemaakte compositie. De intuïtie speelt een alles bepalende rol bij improvisatie. Je kan niets plannen. En dat vind ik interessant. Welke beslissingen neem je in een split second? Daar komt het op aan in straatfotografie, maar ook bijv in de uitvoering van klassieke muziek (mijn vakgebied). Als je op het podium staat moet je gedachten negeren en je vingers, je lichaam het werk laten doen. Er zijn zoveel taken die je tegelijkertijd moet doen, dat het onmogelijk is ze allemaal tegelijk te controleren. Ik zou zelfs durven te beargumenteren dat het moment dat je je sluiter indrukt bij alle takken van fotografie je geest leeg moet zijn als ideale toestand. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je in het fotografische proces wel degelijk moet nadenken, alleen niet bij het indrukken van de sluiterknop, en bij muziek maken, niet op het moment dat je een toon speelt.

Nou ja, zoiets :-)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2013, 12:36:22 »

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2013, 10:02:51 »
Dank voor de reacties!

@Ties: ik had je linkjes al 'doorgebladerd' en vind het erg interessant. Maar aan de andere kant ook een erg lastige vorm van fotografie. Het is me niet altijd duidelijk of ik te maken heb met een sterke foto of dat het helemaal niets is.
In elk geval bedankt voor je opmerkingen, leuk!

Groet, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2013, 08:42:55 »
Mijn artikelen hier http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=33455.0 en
Hier http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=33351.0

Ben benieuwd of je er wat inspiratie uit kan halen

Offline amellemseit

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2013, 07:33:07 »
Dank voor deze post. Ik heb twee artikels op dit forum gemaakt over beroemde straatfotografieboeken. Check die eens als je het leuk vindt. Ze staan onder algemene discussie.

Mooie foto's. De beste die ik tot nog toe zag op dit forum in dit genre.
Nummer drie is vooral goed.

Nummer 1 vertelt een verhaal, er zit een chronologie in. De voorste man is al ingepakt en gaat weg, de tweede begint er net mee. Dat werkt sterk.

De tweede werkt minder sterk omdat ze je lijken te zien.

De derde is erg goed. Het enige jammer is het licht. Eigenlijk had je vroeger of later moeten terugkomen. De foto doet me denken aan deze foto van de grote meester HCB  http://www.henricartierbresson.org/pres/redimg/photo.jpg hier zijn ook de lopende figuren gespiegeld in de achtergrond.

De vierde foto is ok. De beweginsonscherpte is mooi, maar ik zie geen catch, niet iets dat me doet terugkomen om meer te ontdekken. Wat dan ook.

Groet
T

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2013, 18:35:02 »
3 en 4 vind ik heel sterk.

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
Straatfoto's Madrid
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2013, 17:16:49 »
Net terug van een korte vakantie in Spanje en ook een aantal daagjes in Madrid doorgebracht. Nu ben ik een leek op het gebied van de straatfotografie, maar heb me in Madrid er toch maar eens mee bezig gehouden en mijn schroom afgeworpen...  ;)
Ik heb ze omgezet naar z/w omdat ik dat het beste vind passen bij deze vorm van fotografie. Graag jullie commentaar en opmerkingen (al of niet gezouten); ik wil er graag van leren.

Groetjes, Dick

1.
Een bekend straatbeeld in Madrid: Afrikaners die illegaal diverse negotie op straat proberen te verkopen. Zodra er politie in beeld is, pakken ze snel hun spullen bij elkaar en verkassen een paar honderd meter of een straat verder. Ze hebben hun spullen uitgestald op een doek met aan de punten een touw, zodat ze snel hun boel kunnen pakken. Op onderstaande twee foto's een situatie met politie in de buurt.

2.

3.
Ik zag de posters hangen en bedacht me wat ik er mee zou doen. Toen zag ik even verderop deze man aankomen en hoefde maar even te wachten. Zowel posters als de man hebben mooie ronde vormen... ;)

4.
We zaten op een avond op een terras en onze aandacht werd getrokken naar een optocht van leden van de Hare Krishna beweging. Het moest snel en het was al vrij donker geworden, dus iso opgeschroefd en geschoten. Later kwam ik erachter dat ik op een 1/15s uitkwam, maar de beweging geeft de foto mijns inziens ook iets extra's.

Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6