Vlak voor een concert in het prachtige Luxemburgse plaatsje Echternach schoot ik een klein aantal foto's.
Ik word steeds enthousiaster over kleuren fotografie. Ik ben Colour efex steeds meer ah verkennen. Wat een geweldige software.
Wat ik nu doe, als je geinteresseerd bent:
In Aperture:
-Belichting corrigeren
Dan: een zo plat mogelijk plaatje proberen te krijgen (dat moet op mijn lx5 veel extremer dan op mijn k5, die al vrij platte raws aflevert)
-Indien nodig recoveren highlights
-highlights en shadows bijtrekken indien nodig
-contrast sterk verminderen (-.12 tot -2)
-saturatie sterk verminderen, .7 tot soms wel eens .4
Dan het beeld openen in Nik Color Efex:
-Film preset toepassen, meestal Provia NC 160 (vaak ook fuji 800 om digitale ruis te 'bedekken' met aantrekkelijker korrel, of ektachrome 100 of 400 (ook weer tegen de ruis)), contrast bijtrekken totdat het contrast weer wat normaler is, brightness en shadows and highlight a/d hand van histogram bijtrekken
-Vignette naar believen
-Cross-process preset, meestal C01, staat meestal op 30% of iets in die koers...
-en dan de magische touch, pro contrast is een fantastisch filter, ontdek dit filter. Het is bijna magisch, speel er een beetje mee. Voor de slider dynamisch contrast is geweldig. Beetje shadows en highlights bijtrekken, evt color en contrast correctie (dat moet wel omdat ik zoveel contrast in het originele beeld weghaal)
Groet!
Ties
1.

2.

3.

4.

5.