Auteur Topic: graag hulp / commentaar  (gelezen 3251 keer)

Offline franck

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
Re: graag hulp / commentaar
« Reactie #26 Gepost op: 28 juni 2013, 22:10:36 »
Franck, ik gebruik ook Aperture. Onderaan het werkvlak zit een aantal knoppen. Naast het rode-ogenknopje staat een penseeltje: Brushes. Als je dat opent krijg je een aantal mogelijkheden waarmee je delen van je foto met een cirkel kunt bewerken. Retouch om dingetjes weg te poetsen, Dodge om dingen iets lichter te maken, Blur om dingen waziger te maken en Sharpen om dingen (partieel) te verscherpen. Je kunt daar ook aanvinken dat het rekening houd met de randen. Er zit ook een knopje Skin Smoothing waarmee je b.v.de hals van de middelste dame wat zou kunnen verzachten. (laat maar weten als het onduidelijk is of als je meer vragen hebt)

Groet,
Hans
Ja Hans, het is duidelijk . Het lukt . Bedankt !
Groet, Frank
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #26 Gepost op: 28 juni 2013, 22:10:36 »

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #25 Gepost op: 28 juni 2013, 11:41:22 »
De tip van het reflectiescherm was een mooie reminder : die ga ik snel kopen. Die tip kregen we, als groep, ook bij de workshop natuurfotografie .

Dat is zeker een handig hulpmiddel. Helaas heb je niet altijd een hulpje bij de hand om het vast te houden.
Mijn tip om het plaatselijk met behulp van Lightroom, AdobeCameraRaw, of binnen photoshop, wat op te helderen, is in veel gevallen een uitkomst.
Ik schreef er ooit ook een tutorial over, in dit geval alleen de schaduwkanten in een gezicht ophelderen: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=14389.0
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline ReneM

• Super Pentaxian
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
« Reactie #24 Gepost op: 28 juni 2013, 08:48:22 »
Stel je voor dat de vrouw in het midden de arts is ;)

Volgens mij heb ik nergens beweerd dat de man de arts zou moeten zijn...  8)

Vriendelijke groet, René

Offline Hans H

• Super Pentaxian
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
« Reactie #23 Gepost op: 27 juni 2013, 23:06:46 »
Franck, ik gebruik ook Aperture. Onderaan het werkvlak zit een aantal knoppen. Naast het rode-ogenknopje staat een penseeltje: Brushes. Als je dat opent krijg je een aantal mogelijkheden waarmee je delen van je foto met een cirkel kunt bewerken. Retouch om dingetjes weg te poetsen, Dodge om dingen iets lichter te maken, Blur om dingen waziger te maken en Sharpen om dingen (partieel) te verscherpen. Je kunt daar ook aanvinken dat het rekening houd met de randen. Er zit ook een knopje Skin Smoothing waarmee je b.v.de hals van de middelste dame wat zou kunnen verzachten. (laat maar weten als het onduidelijk is of als je meer vragen hebt)

Groet,
Hans 
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline franck

• Senior Member
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 27 juni 2013, 22:24:54 »
Ja Hans , op het kleine scherm van de iPad , kan ik toch al goed zien, dat het een stuk beter geworden is :
Zus rechts, (dat is meteen een stuk van het antwoord op de vraag wat de relatie tussen deze mensen op de foto ? het zijn 2 zussen en een broer van elkaar)  is nu scherper . Heel goed ! :)  ook wat nog wat lichter ( ik had het al wat lichter gemaakt)
Dat doe jij  in LR . Ik gebruik Aperture , maar hoe ik daarmee de achtergrond vager maak en 1 gezicht wat scherper......hmm ....ik bewerk meestal vooral exposure , contrast of soms sharpen . Hoe ik dan één deel van de foto scherper kan maken, zoals jij dat gedaan hebt....?
@ Cire : leuk om te lezen dat je het opzich een leuke foto vindt. Daar gaat het de ouders van deze mensen tenslotte om. Het is ook best een leuke foto maar ik was niet helemaal tevreden toen ik de foto op de iMac zag.
Aan de tips van iedereen heb ik heel veel . Dat is zeker !
De tip van het reflectie - scherm was een mooie reminder : die ga ik snel kopen. Die tip kregen we , als groep ook bij de workshop natuurfotografie .
Iedereen bedankt voor zover!

Offline Hans H

• Super Pentaxian
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
« Reactie #21 Gepost op: 27 juni 2013, 18:20:44 »
Los van de opname techniek waar de meeste tips al voor gegeven zijn valt er wellicht nog wat te doen met de bewerking. Gezichten iets lichter, gezicht van voorste mevrouw iets scherper, takje rechts van haar weggepoetst, achtergrond wat waziger gemaakt. Bij het origineel zal het waarschijnlijk wat meer effect hebben. Als dit niet de bedoeling is even laten weten hoor dan... enz.

Groet,
Hans   

K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #20 Gepost op: 27 juni 2013, 16:26:38 »
Klopt dat was de vraag niet maar de vraag is min of meer al geven en ik neem aan dat Frank wel meer tips wil.
Wat mij het meest het eerste opviel toen ik deze foto zag is toch we de slechte belichting en daar hoor ik niemand over.
De camera is hier gewoon voor de gek gehouden omdat het wel veel licht meet op de achtergrond en daardoor de weinig licht op de portretten.

helemaal gelijk, de klimop is mooi belicht en de gezichten in de 'schaduw'.  Misschien kun je die met de schaduw-instelling in LR5 iets ophalen.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2013, 16:18:59 »
Er is al heel veel gezegd over deze foto.
Misschien kan ik nog wat toevoegen.
Op de eerste paalts ik vind het een harstikke leuke groepsfoto (ben ik de eerste die dat zegt ?)
De scherpte is duidelijk, die zit op de achtste persoon en bij een 90mm en 2,8 krijg je de voorste met de beste wil van de wereld niet scherp, zelfs al zou je zwaar diafragmeren.
Ik denk dat hier 40 à 50mm meer op zijn plek was en dan op de tweede persoon scherpstellen; ook in dat geval zal er toch tenminste naar f8 gegaan moeten worden.
Belichting is goed, maar kan op de gezichten plaatselijk met Lightroom een beetje helderder gemaakt worden; lijkt mij probleemloos.
Balk boven hoeft van mij niet weg; het is duidelijk wat het is en waar voor het dient.
Voor de rest: een leuke groepsfoto
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2013, 14:45:13 »
ik zou trouwens een stukje van de bovenkant weghalen, die balk bovenin maakt de achtergrond drukker dan noodzakelijk.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2013, 13:00:14 »
Bij een huisarts met assistenten zou ik de arts in het midden zetten en de ondersteuning erom heen.
Als de functie gelijkwaardig is en je wilt ze niet op een rijtje omdat je dat te statisch vind zou ik de heer in het midden achter de dames gezet hebben die dan met de schouders tegen elkaar of net voor elkaar staan.

Stel je voor dat de vrouw in het midden de arts is ;)

Met 90mm zit je voor zo'n portret toch al flink aan de lange kant, waarbij je voor setting als deze al vlug f5.6 nodig zult hebben. Ze moeten natuurlijk allemaal scherp zijn in deze setting, waarbij de voorste het meest kritisch is, want deze is de blikvanger. Belichting kan wat frisser en als je oplet wat er in de achtergrond zit dan kun je toch een leuke plaat maken.

Offline ReneM

• Super Pentaxian
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
« Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2013, 12:16:41 »
VWim heeft gelijk. De focus ligt hier gewoon te ver naar achteren.

Bij F2.8 en focus op de middelste persoon had het er vermoedelijk echt anders uitgezien.
F4 had je met deze opstelling en deze afstand ook kunnen redden en was natuurlijk veiliger geweest, maar je achtergrond was daardoor nog drukker geworden.

De man heeft de hand op de schouder van de middelste dame en die weer op de schouder van de voorste.
Wat was het doel van de foto en wat is de relatie tussen de personen erop?

Bij een huisarts met assistenten zou ik de arts in het midden zetten en de ondersteuning erom heen.
Als de functie gelijkwaardig is en je wilt ze niet op een rijtje omdat je dat te statisch vind zou ik de heer in het midden achter de dames gezet hebben die dan met de schouders tegen elkaar of net voor elkaar staan.

Met de zon in de rug doet een reflectiescherm vaak wonderen. Kost geen drol, neemt makkelijk mee en levert vaak veel op.

Vriendelijke groet, René

Offline franck

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2013, 11:37:43 »
Het diafragma en belichting zijn al tersprake geweest, wat mij opvalt is de geknepen ogen van de middelste dame (zon?) Ook zou ik proberen een volgende keer een iets rustiger achtergrond te vinden.
En een achtergrond met meer licht. Al een paar goeie tips ! :)

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2013, 11:36:40 »
Als ik de foto bekijk lijkt het me dat je heb scherpgesteld op de achterste persoon. Ik denk dat je beter had kunnen scherpstellen op de middelste?

Voor het berekenen van de scherptediepte kun je de volgende site gebruiken: http://www.akker-huis.nl/scherptediepte.php

Met 90mm moet je het diafragma aardig knijpen om nog een beetje scherptediepte over te houden. Ik weet niet wat de afstand was tot het gezelschap?

Offline franck

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2013, 11:35:07 »
Het was een regenachtige dag, hier was het net even droog en dus snel even de tuin in. Ik zie dat ik idd de flits gebuikt heb met deze foto. De flitser op de k20 zelf. Een andere heb ik niet.
Het knijpen met de ogen : dat komt niet door de zon, dat doet ze vaker. Daar waar zij
stonden was sowieso geen zon te zien.

kdj4

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2013, 11:22:28 »
Die vrouw in het midden knijpt idd met haar ogen, toen ik dat zag dacht ik meer aan dat sommige mensen bij een glimlach altijd knijpen met de ogen. Frank weet het ?  ;)
Ik bekijk op dit moment  de foto via telefoon , maar heb je geflitst ? Ik meen lichtjes in de ogen te zien ?

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2013, 11:05:54 »
Het diafragma en belichting zijn al tersprake geweest, wat mij opvalt is de geknepen ogen van de middelste dame (zon?) Ook zou ik proberen een volgende keer een iets rustiger achtergrond te vinden.

Offline franck

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2013, 11:01:05 »
Klopt dat was de vraag niet maar de vraag is min of meer al geven en ik neem aan dat Frank wel meer tips wil.
Wat mij het meest het eerste opviel toen ik deze foto zag is toch we de slechte belichting en daar hoor ik niemand over.
De camera is hier gewoon voor de gek gehouden omdat het wel veel licht meet op de achtergrond en daardoor de weinig licht op de portretten.
Dank je KDJ! Ja graag, tips zijn welkom! ik wil graag leren.  En de tip ? Spotmeting ?

kdj4

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2013, 10:57:18 »

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2013, 10:40:45 »
En wat vinden jullie van de belicting ?  :-\

Daar ging de vraag niet over .. maar een reflectie schermpje had wellicht geen overbodige inbreng geweest ...

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

kdj4

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2013, 10:39:40 »
En wat vinden jullie van de belicting ?  :-\

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2013, 10:29:24 »
met de framing is niets mis ..  dus de 90mm is in dit geval prima lijkt mij .. 
Sterker nog ..  ik zou zeker voor portretten gaan voor de scherpste lens .. gegeven de keus ..  kun je dan alleen maar voor de 90mm kiezen

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline franck

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2013, 10:19:07 »
Al snel commentaar zeg. :)  Bedankt! 1 tip die ik zelf al bedacht had: een hoger diafragma-getal. Dat had ik achteraf bedacht, maar ja....achteraf......:(
Niet getreurd, hier kan ik alleen maar van leren.
De afstand? Tja....het was maar een klein smal tuintje. Ik gok een paar meter hooguit.
De lens: Tamron 90 mm. Had ik beter mijn 18-200 kunnen gebruiken ?

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2013, 10:07:17 »
inderdaad, ik zou ook voor f5.6 zijn gegaan, en voor de zekerheid er nog 1 genomen hebben op f7.1. En dan de beste eruitkiezen. die F2.8 kan wel, maar zoals Thoran zei, dan naast elkaar zetten

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2013, 10:04:47 »
met 2.8 mis je wat scherptediepte ..  hoe groter je diafragma .. hoe smaller je dof
ik zou voor deze foto zeker naar 5.6 gegaan zijn  of ze alle drie strak naast elkaar gezet hebben hihihi

newmikey2

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2013, 10:01:30 »
Welke lens Frank en wat was de zoomstand? Wat was de afstand?

Why am I asking?
Je hebt hier drie personen die dicht tegen elkaar/achter elkaar staan. De meest rechtse staat dus dichterbij dan het punt waar je op focust en de meest linkse staat iets verder weg. De totale diepte van 3 personen achter elkaar schat ik op ca. 1.20 meter.

Bij f2.8 is je scherptediepte vaak minder dan dat, soms zo'n 20 - 30 cm.