Hé Jacco,
Bekend "probleem".
Wij hebben hier ongeveer dezelfde configuratie als bij jou thuis, behoudens dan een Android tablet i.p.v. dat Aai-spul (ASUS Transformer Pad).
Vorige week voor mijn ega een nieuwe PC gekocht, met Windhoos 8 en SSD schijf, maar bewust met een slechts beperkte HDD erin (1Tb).
De beperkte HDD naast het feit dat zij de PC alleen maar gebruikt voor wat te surfen en fotoboeken maken, ook met name omdat ik voornemens ben wat meer bestanden centraal te zetten.
Ik ben aan het kijken naar installeren van een NAS server, die via USB direct op de router aangesloten kan worden.
Mijn ideeën daarbij:
- Alle bestanden staan centraal, dus vanuit elke PC en tablet kun je de NAS server op (zowel thuis als via "extern"). Met name ook voor mijn tablet voor uitwisseling met werk PC.
- De NAS server krijgt (zoals nu in gedachten) 4 HDD's van 4 Tb, waarbij één of twee HDD's als backup station dienen.
- Eén HDD kan ingericht worden als mogelijk eigen "host" voor mijn internet fotoalbum (nu nog via jAlbum).
- Foto's die ik nog moet bewerken staan op mijn eigen PC en gaan na bewerken naar de NAS server.
- Op vakantie direct via je tablet de foto's over te hevelen naar je NAS-server.
Voordelen:
- Alle bestanden centraal.
- Alles via internet benaderbaar.
- Eenvoudige backup.
Ik heb de volgende NAS-server op het oog:
SYNOLOGYDit zou voor jou eventueel een optie kunnen zijn >
LINKEn niet eens zo duur >>
LINK Paradigit