Auteur Topic: Pentax maakt digitale camera's  (gelezen 1802 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re: Pentax maakt digitale camera's
« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2013, 08:56:50 »
Het gaat immers niet eens om de camera, of die nou van Pentax of Canon of Nikon is.
Hebben we het net over Calimero-complex en dan vergeet je de meeste camera merken  ???
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2013, 08:56:50 »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2013, 08:47:31 »
Aan de andere kant hebben sommige PENTAX gebruikers ook wel last van het Calimero-complex: "Maar zij zijn groot en ik is klein.....".

Ik denk ook dat dat er deels wel achter zit. Ik bedoel, waarom zo je het je anders zo aantrekken wat een ander over je camera zegt? Het gaat immers niet eens om de camera, of die nou van Pentax of Canon of Nikon is. Dus daar gaat het al mank.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2013, 07:36:37 »
Het gaat er denk ik meer om dat die Canon en Nikon gebruikers denken dat hetgeen ze in hun handen hebben het beste van het beste is, daar vaak ontzettend over lopen te "schreeuwen", terwijl ze niet eens ook maar enigzins het besef hebben dat er ook andere merken zijn, die wellicht net zo goed, of soms wel beter zijn. Dit is niet generaliserend bedoeld, maar vaak toch wel een redelijke kern van waarheid.

Aan de andere kant hebben sommige PENTAX gebruikers ook wel last van het Calimero-complex: "Maar zij zijn groot en ik is klein.....".
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2013, 00:07:25 »
Soms kan het ook heel positief
Een goede kennis van mij heeft de nieuwe Nikon D800 gekocht. Een dijk van een camera, daar lijkt mij weinig discussie over.
Hij gebruikte daarop zijn oude lezen van de zijn Nikon D300
Dat kan, maar dan ziet de sensor niet veel meer dan onze pentax camera's .
Nu was hij tijdens een mini theatervoorstelling (max 30 personen)aan het fotograferen met een nikon flitser en zag mij met de K-01 zonder flits werken.
Nou zei Fons, dat zal moeilijk gaan met zo'n cameraatje.. Ach zei ik; ik zit gewoon op iso 6400 en eventueel ga ik naar 12800... Hij keek mij lachend en meewarig aan maar toen ik hem de resultaten liet zien op het schermpje van de K-01 en ook nog eens fors uitvergrootte was hij totaal verrast.
Hij ging het ook maar eens uitproberen met zijn D800 (welleswaar met de apslenzen; ff had hij (nog) niet
Je gelooft het misschien niet, maar beiden moesten constateren, dat de K-01 eigenlijk bij 12800 beter presteerde.
Ik geef een paar voorbeeldjes
Let ook op de sluitertijden bij de 50-135 lens (eigenlijk kan dit natuurlijk niet).  Het zijn maar plaatjes voor mijn kennis die zijn woonkamer terbeschiking stelde voor deze eenacter; dus let niet op artistieke kwaliteiten
cire

foto1 iso 12800 f3,2 1/13de sec

foto2 iso 6400 f2,8 1/40ste sec

foto3 iso 6400 f3,2 1/13 sec

foto 4 iso 12800 f3,2 1/50ste sec
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2013, 23:35:42 »
Reactie van een medewerker bij ons op de zaak....

"Goh .. je maakt zoveel mooie foto's en je hebt geeneens een Nikon ........"

Daar kan ik echt heel lang op teren hoor  8)

Moet je de volgende keer zeggen: jij kookt altijd zulk lekker eten en je hebt geeneens dure pannen. ;)

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2013, 19:51:40 »
Reactie van een medewerker bij ons op de zaak....

"Goh .. je maakt zoveel mooie foto's en je hebt geeneens een Nikon ........"

Daar kan ik echt heel lang op teren hoor  8)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #19 Gepost op: 17 juni 2013, 18:11:34 »
Het gaat er denk ik meer om dat die Canon en Nikon gebruikers denken dat hetgeen ze in hun handen hebben het beste van het beste is, daar vaak ontzettend over lopen te "schreeuwen", terwijl ze niet eens ook maar enigzins het besef hebben dat er ook andere merken zijn, die wellicht net zo goed, of soms wel beter zijn. Dit is niet generaliserend bedoeld, maar vaak toch wel een redelijke kern van waarheid.
Net zoiets als BMW en Audi rijders, zonder die nu tegen de schenen te schoppen. Dat zijn namelijk niet DE BESTE auto's. En ja, er zijn ook andere merken auto's.
Het is dan ook vaak "hoe" die Canon / nikon fotograaf zegt "Is dat een digitale camera?". Ik geef dan vaak tegengas door te zeggen dat als Pentax er niet geweest was, zijn camera er wellicht heel anders uit had gezien :-) Veel SRL ontwikkelingen komen namelijk bij Pentax vandaan en dan staan ze je aan te kijken alsof je ze wat staat voor te liegen. Mij een biet. Als zij denken dat Canon / nikon het enige merk is en ze daar gelukkiger van worden. Zielig......

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 17 juni 2013, 17:23:03 »
Misschien kan ik het beter zo verwoorden: de topicstarter heeft het over "de normale fotografiewereld". Ik denk dat er niet iets bestaat als een "normale fotografiewereld". Het is eigenlijk ook helemaal niet relevant of hij wel of niet bestaat. Ik weet heel veel van mijn materiaal, en heel veel van ander materiaal, maar dat heeft me nog nooit een betere fotograaf gemaakt, terwijl ik lange tijd wel dacht dat dat wel zo was. Ik wou dat ik het meer kon loslaten, meer richten op de fotografie zelf. Op een bepaalde manier ben ik misschien wel jaloers op die Canon gebruiker.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #17 Gepost op: 17 juni 2013, 17:08:51 »
Maar ehh... even een vraag, gezien jullie verontwaardiging. Op wat voor manier maakt het iemand een betere fotograaf als hij of zij van het bestaan van andere cameramerken dan het eigen af weet?
Is een beetje vragen of een schilder bestaan van ander verf en kwast merken af weet en of die dat hem beter maakt.

Dit hoort gewoon een stukje bij materiaal kennis, je kies voor een product voor bepaalde voordelen of nadelen. Dus tja... je word er niet een betere fotograaf door maar misschien wel vakkundiger.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2013, 16:25:29 »
Maar ehh... even een vraag, gezien jullie verontwaardiging. Op wat voor manier maakt het iemand een betere fotograaf als hij of zij van het bestaan van andere cameramerken dan het eigen af weet?

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #15 Gepost op: 16 juni 2013, 23:19:11 »
Een hele hoop mensen gaan naar een winkel en kunnen kiezen tussen een kit met 2 lenzen van Canon en Nikon.
Heerlijk vinden ze dat rondlopen met zoŽn falus symbool, maar het ding komt nooit van zijn automaat af en als je vraagt in welke modus ze schieten zeggen ze hoogste kwaliteit  :)

Digitaal heeft de drempel voor fotograferen wel heel laag gemaakt.
Ik ben blij dat ik met een Pentax op dit forum zit, soms wel pixelneukers maar wel verder denken dan de groene neus lang is.

Met vriendelijke groeten,
Albert
Keb vanmiddag iemand anders met mijn camera wat foto`s laten maken, het was de 1e keer sinds aanschaf dat de K5 op de groene stand stond  :D

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline maarten70

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2013, 23:18:25 »
Mij kijken ze ook altijd vreemd aan als ik met mijn pentax op pad ben, maar kan ook aan mijn uiterlijk liggen :D :D :D

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2013, 23:02:13 »
Een hele hoop mensen gaan naar een winkel en kunnen kiezen tussen een kit met 2 lenzen van Canon en Nikon.
Heerlijk vinden ze dat rondlopen met zoŽn falus symbool, maar het ding komt nooit van zijn automaat af en als je vraagt in welke modus ze schieten zeggen ze hoogste kwaliteit  :)

Digitaal heeft de drempel voor fotograferen wel heel laag gemaakt.
Ik ben blij dat ik met een Pentax op dit forum zit, soms wel pixelneukers maar wel verder denken dan de groene neus lang is.

Met vriendelijke groeten,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 16 juni 2013, 22:26:28 »
klopt, het hinderlijke is alleen dat je in het begin steeds naar de zwarte achterkant kijkt en wacht op een "jpeg"...

:D :D

Ik stond op de Photokina met een K-01 in mijn handen en probeerde ook door de zoeker te kijken  :D :D
Ach ja, gewoontedieren hè  ;)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #11 Gepost op: 16 juni 2013, 22:21:15 »
klopt, het hinderlijke is alleen dat je in het begin steeds naar de zwarte achterkant kijkt en wacht op een "jpeg"...

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 16 juni 2013, 22:09:11 »
Geeft niets hoor. Op vakantie kwam ik ook nog iemand met een analoge Minolta tegen.

Een tijdje terug sprak ik iemand die bewust nog met analoog fotografeert.
De reden was heel eenvoudig: je hebt maar 36 opnames ter beschikking, dus je maakt veel bewuster foto's......

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2013, 22:01:49 »
Ik kwam vandaag iemand tegen met een analoge Minolta, dus dino's bestaan nog steeds. Mij wordt ook wel eens gevraagd of dat zilveren ding digitaal is.
Dank je voor het compliment, ik heb er ook nog steeds een en hij wordt met zw/w-film soms  nog gebruikt.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2013, 21:39:39 »
Ik kwam vandaag iemand tegen met een analoge Minolta, dus dino's bestaan nog steeds. Mij wordt ook wel eens gevraagd of dat zilveren ding digitaal is.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2013, 21:38:15 »
Pentax......????  ;C ;C ;C ;C

Bizar is het wel......

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2013, 21:23:57 »
Klassiek geval van oogkleppenlitus

+1
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2013, 21:20:31 »
Tja... ik zou zeggen, klassiek geval van projecteren van verwachtingen. Jouw verwachtingen, that is.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2013, 20:55:49 »

Klopt helemaal. Dat soort blinde "liefhebbers" hebben nergens anders oog voor. Had er met een Leica of iets dergelijks gestaan en je had precies de zelfde opmerking gekregen.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2013, 20:31:04 »

:D
Inderdaad.
Valt me wel meer op bij Canikon gebruikers hoor. alsof de wereld ophoudt bij zo een toestel  ;)
Erg beperkt.........

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2013, 20:22:26 »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline mocca

• Super Pentaxian
Pentax maakt digitale camera's
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2013, 20:15:49 »
Tja, je leest die titel en denkt, wat bedoelt hij nu weer? Nou met Zomercarnaval wat grappigs meegemaakt. Aangezien ik er met m'n zoontje naar toe ging, en ik toch niet echt de tijd zou hebben om veel foto's te maken, had ik geen zin om de K-7 mee te nemen. Dus de K-01 maar mee. Sta je daar dan te kijken naar de dames en te swingen op muziek met je K-01 in de hand. Staat er een fotograaf naast je met z'n dikke 5D met 70-200 lens. Kijkt naar m'n camera en vraagt : is dat een digitale camera? (ja serieus). En dit nadat ik al een aantal foto's heb gemaakt op z'n digitals zonder zoeker. Velvolgens kwam de vraag welke camera, ik zeg dus Pentax, krijg je de opmerking, ik wist niet dat Pentax digitale camera's maakte.

hoe ver buiten de normale fotografie wereld bevind je je als je niet ens weet dat Pentax digitale camera's maakt. In iedergeval lees je nooit iets, anders zou je toch wel iets moeten weten, toch?