Goed komt ie!
Dank voor alle antwoorden.
Ik was benieuwd naar jullie reacties. Dit zijn foto's van door mij zeer bewonderde fotografen. Sommigen zijn zelfs de reden dat ik zo enthousiast over fotografie ben geworden. De eerste is van Saul Leiter. Dat is 1 van mijn helden. Google hem eens. Zijn foto's zijn fantastisch, vind ik (dat mag je er in het vervolg altijd achter denken :-)
Ik was ook benieuwd naar jullie reacties op foto's die ik wel degelijk zeer goed vind en die voor mij veel betekenen. Ik heb expres de wat 'ontoegankelijker' foto's uitgekozen van fotografen die ik bewonder. Foto's met een verwarrende of onorthodoxe vorm bijv. Ik weet niet of ik daarin geslaagd ben, de selectie was uiteindelijk vrij random. Maar dat maakt me niet zoveel uit uiteindelijk.
Ik ben op dit forum terecht gekomen vanwege een paar lenzen die ik nog had liggen, Pentax. Mijn vader gebruikte dat merk altijd en uit een soort nostalgie wilde ik daarmee doorgaan. Nu, een ruim jaar later, ben ik flink ah digitaal fotograferen (daarvoor een ruim jaar analoog) en de bovenstaande foto's zijn van fotografen die me erg hebben gestimuleerd. De eerste foto is een foto die ik vaak onwillekeurig in mijn hoofd heb als ik op straat loop met mijn camera. De kleuren komen afgedrukt prachtig tot zijn recht, zoals vorig jaar in het Joodsch Historisch, in Amsterdam. Leiter fotografeerde met verlopen en verkeerd ontwikkelde film. Dat was natuurlijk een kleine stap van mijn Lomo -geschiedenis :-)
Foto 2 is van Eggleston. In het Stedelijk te Amsterdam staan een paar van zijn boeken. Hij bezit het vermogen om prachtige platen te maken van alledaagse onderwerpen. Deze foto's werken natuurlijk vooral goed in een serie. Het is een tijdsbeeld, maar ook de foto's zelf toch wel. Hij fotografeerde bij bepaald licht, zag alledaagse dingen en legde ze vast als tijdsbeeld, kunstbeeld, serie... Prachtig, prachtige kleuren (diafilm met veel verzadiging, a la Martin Parr, maar dan anders...) Deze foto vind ik mooi omdat het ook een alledaags beeld is. Je komt het overal tegen, althans een paar decennia geleden. Dat alleen geeft een bepaalde nostalgie aan dit plaatje. Je ziet een vervallen maar wel kleurrijke muur, mensen die er wat van probeerden te maken. Ik houd sowieso erg van diners...
3. Meyerowitz is de intellectuele. Eric ziet er ongeveer hetzelfde in als ik zie. De hectiek van de stad, maar ook gelaagdheid, lijnenspel, er is hier zo veel te zien, als je goed kijkt. Let bijv. eens op de handen die je ziet... Een ogenschijnlijk 'normaal' shot, maar uiteindelijk geniaal.
4.
PRachtig poetisch. Heel goed beschreven hier beneden. Je moet het maar zien. Ik heb veel mannequin shots gemaakt, maar geen zoals deze. Geloof het of niet, ik ben even de fotograaf vergeten. Hij is van de site in-public, waar ik relatief veel tijd doorbreng. Een straat collectief.
5.
Als ik mensen op een bankje zie denk ik aan deze foto. Er gebeurt ook weer zoveel. Dit type fotografie is prachtig omdat het een klein moment uit het 'echte' leven vastlegt, en laat zien dat het 'echte' leven vol schoonheid, kunst, betekenis zit. Deze foto is al veel geprobeerd na te doen. Hij is van Gary Winogrand. Iemand die een rolletje per NY blok volschoot. Nog steeds, decennia na zijn dood, zijn niet al zijn foto's ontwikkeld of ge-edit. Winogrand is een voorbeeld. Iemand die echt Zen was als hij schoot. Hij keek en klikte, zonder na te denken. Check hem als je dit wat vindt. Er is veel meer.
Dit leek me een leuk experiment omdat veel van wat hier op dit forum gebeurt over techniek en 'formele' compositie gaat. Dat is te gek natuurlijk en daar leer ik heel veel van. Meer in veel opzichten is dit soort fotografie de free-jazz van de fotografie. Ontoegankelijker, vrijer, niet altijd een succes, veel hoogtepunten, maar ook veel momenten van afwachten en geduld.
Dit is waar ik warm voor loop. Ook vanwege mijn vak denk ik. Klassieke compositie, correcte techniek, daar ben ik al genoeg mee bezig. In fotografie zoek ik rauwheid, korrel, blues, etc...
Mijn foto's bijv. zijn zeker niet de geniaalste foto's, en ik vind het een uitdaging om ze hier te posten, om te kijken of ik jullie voorbij wat hier normaliter gebeurt kan trekken. Maar ik realiseer me ook dat mijn foto's daar misschien niet goed genoeg voor zijn. Daarom deze serie ook wel een beetje...
of zoiets...
You dig?
Later!
T