Auteur Topic: experimenten met zwart/wit...  (gelezen 1412 keer)

Offline S-ster

• Junior Member
  • Geslacht: Vrouw
  • To old to die young
Re: experimenten met zwart/wit...
« Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2013, 21:38:06 »
Dank allemaal voor de reacties en opbouwende suggesties.... Ik experimenteer verder...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2013, 21:38:06 »

Offline S-ster

• Junior Member
  • To old to die young
« Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2013, 21:37:31 »
Eens met de sensorvlekjes en contrast. Scherpte mag ook wat meer. Qua uitsnede twijfel ik... Ja, het onderwerp staat wat minder gecentreerd, dat is waar. Aan de andere kant: dit is het hoofdonderwerp en er is mi voldoende kijkruimte. Tevens vind ik de diagonale schouderlijn wel heel erg mooi in de hoek lopen.. Kortom, laat hem zo maar ;) (wat mij betreft). Verder is het haar voor het oog ook wel leuk: combi van ongedwongen, iets mysterieus, en het weer... Overigens leuke spontane dame zo te zien! Straatfotografie of kennis?
Een vriendin...

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2013, 14:44:44 »
Ester,
Als ik zou moeten kiezen tussen zw/wt en kleur, zou ik hier toch voor kleur gaan. Kleur voegt echt de zonnigheid toe. Overigens is jouw kleur versie net wat te gelig, dat komt door de wat laag staande zon en waarschijnlijk mede door het strandzand dat ook sterk geel reflecteerd. Onze hersenen weten dat snel te corrigeren, maar helaas de camera/sensor kan dat (nog) niet.
Ik heb ook een zw/wt versie gemaakt, na eerst de kleurversie gecorrigeerd te hebben.
Ik heb hier alleen binnen AdobeCameraRaw (is gelijk aan engine van Lightroom) gewerkt en vooral met de kleuren gespeeld.
Daarna heb ik voor de aardigheid binnen photoshop twee wolkjes geplaatst (laag met penseel wolk).
al met al heb ik geprobeerd het zonnige in het zw/wt te krijgen. Overigens blijft mij voorkeur hier voor kleur.
Als je het niets vind haal ik het weg
Cire

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2013, 13:21:36 »
Eens met de sensorvlekjes en contrast. Scherpte mag ook wat meer. Qua uitsnede twijfel ik... Ja, het onderwerp staat wat minder gecentreerd, dat is waar. Aan de andere kant: dit is het hoofdonderwerp en er is mi voldoende kijkruimte. Tevens vind ik de diagonale schouderlijn wel heel erg mooi in de hoek lopen.. Kortom, laat hem zo maar ;) (wat mij betreft). Verder is het haar voor het oog ook wel leuk: combi van ongedwongen, iets mysterieus, en het weer... Overigens leuke spontane dame zo te zien! Straatfotografie of kennis?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline S-ster

• Junior Member
  • To old to die young
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2013, 09:35:56 »
Ester,
Ik ben het helemaal eens met Edzo, door simpel links wat weg te halen, wordt deze prent direct een stuk interessanter.
Overigens vraag ik mij af of deze foto het wel zo goed goed in zw/wt.
Als je hem zw/wt maakt speel dan vooral met de kleuren, Het vrij dondere grijs van de blauwe lucht verstoort de zonnige sfeer.
Laat de kleurversie eens zien, gevoelsmatig lijkt mij dat hier prettiger dan zw/wt.
Cire
Haai Cire, hier de kleurenvariant...

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2013, 23:48:44 »
Eerste aanblik is niet verkeerd, de verbeter puntjes zijn al aangehaald.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2013, 15:10:43 »
Ester,
Ik ben het helemaal eens met Edzo, door simpel links wat weg te halen, wordt deze prent direct een stuk interessanter.
Overigens vraag ik mij af of deze foto het wel zo goed goed in zw/wt.
Als je hem zw/wt maakt speel dan vooral met de kleuren, Het vrij dondere grijs van de blauwe lucht verstoort de zonnige sfeer.
Laat de kleurversie eens zien, gevoelsmatig lijkt mij dat hier prettiger dan zw/wt.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2013, 12:39:15 »
Mee eens. Iets meer contrast maakt hem denk ik sterker.
Op zich mooie foto. Wellicht links heel klein beetje er vanaf halen, zodat model meer uit het midden van de foto komt.
En inderdaad even de stofzuiger over de sensor halen  ;) (drie velkjes links bovenin).

Blijven experimenteren Esther!!

Offline Alien

• Pentaxian
  • **
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
« Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2013, 11:58:01 »
Voor mij is het nog net niet, ik vind hem nu nog wat soft het mag wel wat pittiger.
Er mag er nog wel meer contrast (alhoewel dat dat persoonlijk is) en ik zie een aantal (sensor)vlekjes.
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Offline S-ster

• Junior Member
  • To old to die young
experimenten met zwart/wit...
« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2013, 11:01:07 »