Auteur Topic: Big Stopper test  (gelezen 1313 keer)

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Big Stopper test
« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2013, 18:52:14 »
Ik heb eens ge-experimenteerd met twee polarisatie filters met daartussen een omkeerring.
Je kunt de hoeveelheid licht dan regelen, maar echt goed resultaat gaf dat ook niet.
Dit lijkt beter te gaan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2013, 18:52:14 »

newmikey2

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2013, 16:53:21 »
Wel lijkt het mij dat je ook op de niet-bewegende onderdelen wat scherpte verliest, ik weet niet of dat door kleine bewegingen van de camera komt of toch door een mindere kwaliteit van het glas, het is tenslotte geen optiek-glas.
Nog maar eens geprobeerd, Jaap en je hebt gelijk. Zonde van mijn DA*50-135mm en de scherpte waar dat ding toe in staat is. Sparen voor een èchte dan maar want de techniek spreekt bij buitengewoon aan.

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2013, 08:24:36 »
Ik weet niet of Pentax de optie heeft maar in live-view zou je de helderheid van het scherm op kunnen schroeven, dan inzoomen en manueel scherpstellen

Als je op de K5 in LV de Ev correctie instelt gaat het scherm 'mee', ik heb dit echt nog nooit 'maximaal' geprobeerd en het werkt dacht ik alleen in de niet manuele standen, maar je kunt het scherm zo behoorlijk veel lichter/donkerder krijgen, geen 10 stops natuurlijk..  ;)
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2013, 08:20:34 »
Even niet op gelet maar de doorlaatbaarheid van dit filter is slechts 0.1% van het licht. Compositie bepalen is ietwat problematisch want je ziet letterlijk...helemaal niets.

Ik weet niet of Pentax de optie heeft maar in live-view zou je de helderheid van het scherm op kunnen schroeven, dan inzoomen en manueel scherpstellen

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2013, 08:19:42 »
Interessant Mike,

lijkt zeker een experiment waard te zijn, vraag me af of dit glaasje ook IR filtert, want dat is de reden dat de witbalans zo van slag raakt bij lange sluitertijden. Ben heel benieuwd naar uiteindelijke beeldkwaliteit.
Het instellen van de witbalans is ook nog te vergemakkelijken door er 1 plaat zonder filter met AWB of ingestelde WB te schieten om er later tijdens pp bij te hebben als referentie, wat in die gevallen waar je niet echt een makkelijk referentiepunt hebt waar je de wb pipet op kan droppen.

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

newmikey2

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2013, 21:58:32 »
Dat is hetzelfde als bij de BigStopper van Lee, toch?
Zou hetzelfde moeten zijn, DIN norm 10 EN169

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2013, 21:40:25 »
Even niet op gelet maar de doorlaatbaarheid van dit filter is slechts 0.1% van het licht. Compositie bepalen is ietwat problematisch want je ziet letterlijk...helemaal niets.

Dat zijn 10 stops!

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2013, 21:40:13 »
Dat is hetzelfde als bij de BigStopper van Lee, toch?

newmikey2

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2013, 21:34:07 »
Hoeveel stops heb je nu behaald met dit prachtige ding. Ach, geen probleem met de witbalans, gewoon na afloop doen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2013, 21:25:09 »
Belichtingstijd was 72 seconden bij ISO200 en F8

Hoeveel stops heb je nu behaald met dit prachtige ding. Ach, geen probleem met de witbalans, gewoon na afloop doen.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2013, 21:10:24 »
Ja, soms kan het simpel zijn ben je met een paar euro klaar, net als met de pringels flitsers. Maar dit ziet er wel leuk uit en de mogelijkheden zijn zeker vele. Lange sluitertijden bij daglicht, dat levert zeker bijzondere mogelijkheden op. Wel lijkt het mij dat je ook op de niet-bewegende onderdelen wat scherpte verliest, ik weet niet of dat door kleine bewegingen van de camera komt of toch door een mindere kwaliteit van het glas, het is tenslotte geen optiek-glas. Maar voor een experiment dat nog verbeterd kan worden zeker veelbelovend.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

newmikey2

• Gast
Big Stopper test
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2013, 21:04:48 »
Voordat ik zo'n €150 investeer in een ND10 filter (bijna zwart, vandaar de naam "Big Stopper") eerste maar eens een tip geprobeerd van internet - een lasglaasje van 10x12cm.

Voor wie wil weten wat je met een BS kan doen verwijs ik naar deze voorbeelden https://www.google.nl/search?q=big+stopper&client=firefox-a&hs=TJS&rls=org.mozilla:en-US:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-E6mUbaDBPKb0AXJiYCwAw&ved=0CC4QsAQ&biw=1366&bih=594 en deze blogpagina http://www.pieterdol.com/?p=1807.

Vanmiddag bij de vakhandel even zo'n glaasje gehaal voor exact €2.12 en inderdaad, je ziet er geen barst doorheen. Had nog een 67mm ring liggen van zo'n LED ringlight die ik met gaffer-tape op het glaasje heb bevestigd en voila!

Even heen en weer naar het park, geen interessante luchten, geen leuke waterpartijen die stromen, kortom maar gewoon iets geschoten. Dat is schrikken! DE witbalans is niet goed te krijgen op de camera. Gelukkig lukt het in UFRaw later wel met de automatische witbalans. Hier is voorlopig het resultaat. Let vooral op de scherpte in de gebouwen en de beweging door de wind in de bomen. Belichtingstijd was 72 seconden bij ISO200 en F8

Buitengewoon niet opwindend resultaat maar het smaakt naar méér, zoveel is zeker. Voor wie het ook wil proberen en niet weet waar je de glaasjes kan krijgen: ik heb er 2 over en tegen €2.12 + de postzegels stuur ik je ze toe.