Ik zag geen apart draadje over deze lens dus bij deze...
Ik heb deze lens nu sinds een paar dagen. De eerste reacties thuis zijn al binnen: mijn dochter van vijf merkte nuchter op: “Papa, je hebt nieuw glas.” en mijn vrouw merkte op: “Hij is de verkeerde kleur, hij is grijs.”. “Eh... zilver!” corrigeerde ik. Hieronder een foto van de lens gemonteerd op een MZ-5 waar de kleuren inderdaad mooier matchen dan op mijn zwarte K-30.
De foto’s in de tuin hieronder zijn de eerste proeffoto’s. De lens zal vooral dienen als portretlens voor mijn kinderen maar de tuin was de eerste gewillige slachtoffer. De lens is zoals verwacht scherp op f/4, etc maar ik was vooral benieuwd naar hoe hij wijd open tekent qua scherte, out-of-focus gebieden en kleuren. Ik heb ook een FA 50mm f/1.4 en die vind ik een beetje wollig helemaal open (kan ook functioneel zijn), de FA 43 blijft strakker, zelfs de hoeken blijven redelijk. Daarnaast wilde ik weten hoe de kleuren zijn.
De tuin foto’s zijn onbewerkt behoudens enige croppen. Camera stond op JPEG en Natural kleuren, Highlight Correction Off en Shadow correction Low. Mijn eerste indrukken zijn in ieder geval erg goed, dit is precies waar ik op hoopte. Ik vermoed dat de FA 40 f/1.4 en DA 40 f/2.8 XS - hoewel beide zeer fijn - binnenkort in de verkoop gaan.

1. f/2.8, 1/200, ISO 100

2. f/1.9, 1/100, ISO 100

3. f/1.9, 1/160, ISO 100