Auteur Topic: waarom over op ander merk?  (gelezen 4361 keer)

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: waarom over op ander merk?
« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2013, 23:05:08 »
Met een K5 II maak je 99% van alle foto`s die je wil maken.... Met de duurste camera van merk X maak je 99,5%....

Dat gezegd hebbende, heft Pentax toch ook wat nadelen:
- AF zeer matig
- simpele zaken als thetered shooting ontbreken
- waardeloos flitssyteem (vergeleken met bijv Nikon CLS)
- assecoires worden vnl voor Nikon en Canon uitgebracht
- aanbod moderne lenzen niet compleet
- geen professionele ondersteuning/reparaties
Enz

Vanuit een professioneel oogpunt absoluut waar mogelijk, maar volgens mij is dit niet waar TS naar op zoek is, volgens mij fotografeert hij voor de hobby en als AF een probleem zou zijn zou ie waarschijnlijk veel eerder zijn overgestapt.
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2013, 23:05:08 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2013, 22:58:20 »
Met een K5 II maak je 99% van alle foto`s die je wil maken.... Met de duurste camera van merk X maak je 99,5%....

Dat gezegd hebbende, heeft Pentax toch ook wat nadelen:
- AF zeer matig
- simpele zaken als thetered shooting ontbreken
- waardeloos flitssysteem (vergeleken met bijv Nikon CLS)
- assecoires worden vnl voor Nikon en Canon uitgebracht
- aanbod moderne lenzen niet compleet
- geen professionele ondersteuning/reparaties
Enz
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2013, 08:43:42 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2013, 22:48:19 »
Tja waarom overstappen? Goede vraag en maar net aan iemands zijn eigen momentum wat je daarover aan antwoorden krijgt  :D

Voorbeeld? Tot een paar weekjes terug was ik nog all into Pentax, maar wel wat op een laag pitje qua foto fun & inspiratie. Kwam mijn collega eens buurten met zijn Fuji X-Pro, voor mij gaf dat ineens weer wat inspiratie en het neuzen wat er aan die kant van het gras te krijgen is. Ik ben namelijk zelden merken trouw. (Alles bijna al gereden aan auto's bijvoorbeeld :) )
Overweeg ik nu om over te stappen? Mwoh misschien. Omdat het gras groener is? Neuh, zeker niet, maar gewoon omdat het maar een luxe middel is voor mij en ik het zou kunnen doen als ik mijn huidige set-up in de verkoop zou doen. Is het verstandig? Ag nogmaals, voor mij een hobby, ben geen professional.

Maw, doe vooral waar jezelf van denkt dat is leuk/goed/mooi en wat jouw je centjes waard is.

Just my 2 cents in het kort.

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2013, 22:32:41 »
Als merk? Nee. Sommige modellen? Als je het topmodel van Pentax (€1200) vergelijkt met het topmodel van Nikon (€3000) is Nikon beter ja. Als dat je wat zegt zou ik als de wiedeweerga overstappen.
Is de Pentax 645D afgeprijsd, heb je een linkje?  ;)
De 645D kan je best tegen de top van canon en nikon zetten hoor als het om beeld kwaliteit gaat.
Maar ja de Pentax is 9000 eurootjes ongeveer.

FF overigens is niet enkel wat hierboven is genoemd, ga je op een forum waar meren deel medium format gebruikt dan zaai je behoorlijk wat verwaring  ;)
De Pentax 645D is bijvoorbeeld een crop en niet een full-frame 645.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2013, 22:36:17 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Scheepsspotter

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2013, 22:31:21 »
Buiten de camera om zijn de kwaliteit van de lenzen ook van groot belang voor het resultaat.
Dan kan je nog een dure camera hebben maar met lenzen van mindere kwaliteit krijg ook geen goed resultaat.
Voor nood:
Olympus Stylus SP-820UZ
http://www.scheepsspotter.webs.com

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2013, 22:29:13 »
Kijk helder antwoord. Dank je.
Dus met ander woorden: ik moet nog een hoop leren   :D

Ha,  ;D dat zeg ik niet, want veel foto's van je heb ik nou niet echt voorbij zien komen hierzo, maar het zou kunnen, of misschien is het een kwestie van beter uitvoeren wat je eigenlijk al weet of geleerd hebt.. :D :D :D want dat is toch vaak waar fotograferen om draait,

In ieder geval, veel plezier ermee, Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline stoney1

• Senior Member
  • **
  • Het gras aan de overkant is altijd groener!!
    • vanweenenFotografie
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2013, 22:23:34 »
Sorry dat ik op je tenen trap.
Pentax *istDL2, K200D, K7 en K5II met 18-55mm, 35-80mm, DA50-135mm, Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC, Sigma DC 55-200mm, Sigma DG 70-300mm,Tamron AF 90mm f/2.8 macro, Sigma 170-500mm, Sigma 50-500mm div. flitsers,teleconverters enz

newmikey2

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2013, 22:17:30 »
Ik zie sommige mensen van dit forum na loop van tijd de pentax inruilen voor een ander merk. Ik ben benieued waarom.
Omdat de meesten denken dat het gras groener is aan de andere kant.

Citaat
Is pentax dan toch wat minder?
Als merk? Nee. Sommige modellen? Als je het topmodel van Pentax (€1200) vergelijkt met het topmodel van Nikon (€3000) is Nikon beter ja. Als dat je wat zegt zou ik als de wiedeweerga overstappen.

Citaat
Wil eigenlijk een ander toestel kopen (k5II)maar doe ik er wel goed aan om bij pentax te blijven?
Hoezo doe je er goed aan? Wat doet het antwoord ertoe? Wat zijn je criteria?

Citaat
Ik twijfel of de kwaliteit (SCHERPTE EN KLEURECHTHEID)van mijn foto, s niet beter kan maar kom dit door mij, mijn k7, en wordt dit beter met een ander merk?
De kwaliteit van je Pentax is uitstekend al zeker op het gebied van scherpte en kleurechtheid, de symptomen die je beschrijft wijzen er op dat de fotograaf achter de camera beter moet leren fotograferen. Met een nieuw merk schiet je niets op, je fotos worden niet als bij toverslag beter.

Offline franck

• Senior Member
  • **
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2013, 22:17:13 »
Het is vooral wat iemand denkt nodig te hebben. Door mijn vriendengroep heb ik eigenlijk alle merken camera wel in de handen gehad
en uitvoerig getest. Vooral een Nikon D7000 heb ik ervaring mee. De camera is wat sneller met de scherpstelling maar maakt daarintegen weer
overbelichte foto's als je zelf niet controle neemt. Mijn K30 heeft qua bediening weer veel makkelijker en de D7000 heeft weer een topLCD.
Het is dus voor velen puur wat ze denken nodig te hebben. Ze denken dat ze een FF nodig hebben om nog mooiere foto's te maken
of een kleinere camera van andere merken. Ik blijf er toch bij dat 90% van de foto door de fotograaf komt en de laatste 10 met de camera te maken heeft.
ik heb 5 jaar een simpele K-m gebruikt en nu een K30. Met de K30 kan veel meer en de pixelkwaliteit is beter maar of de beelden zelf veel beter geworden zijn......
+1
Daar moet ik wel bij zeggen : de overgang van de k100d super naar k20D was toch een heel verschil: vooral meer mogelijkheden .
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline stoney1

• Senior Member
  • **
    • vanweenenFotografie
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2013, 22:14:51 »
Kijk helder antwoord. Dank je.
Dus met ander woorden: ik moet nog een hoop leren   :D
Pentax *istDL2, K200D, K7 en K5II met 18-55mm, 35-80mm, DA50-135mm, Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC, Sigma DC 55-200mm, Sigma DG 70-300mm,Tamron AF 90mm f/2.8 macro, Sigma 170-500mm, Sigma 50-500mm div. flitsers,teleconverters enz

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2013, 22:13:16 »
Oh.. ik was niet zo snel met typen, zie Berend's verhaal hierboven, perfect uitgelegd wat ik bedoelde  :lolk:

Modbreak: Als je zelf de laatste post heb, gebruik dan voortaan de "Verander"-button i.p.v. een nieuwe post te maken.

Zie ook: Welkom en wat huishoudelijke regeltjes
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2013, 10:31:35 door Vulcan »

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2013, 22:10:52 »
Persoonlijk denk ik absoluut niet dat een vergelijkbare camera van een ander merk werkelijk beter of slechter is dan een Pentax, natuurlijk zijn er op deelgebieden (iso prestaties, focus (AF) snelheid en accuratesse, (spat)waterbestendigheid wel verschillen tussen de merken. Als je daar dan bij het aankopen van je eerste digitale body een keuze tussen maakt dan is die dus vooral te baseren wat je (denk dat..) je voorkeuren zijn. Bij mij gaf een goede review van de K5 op DPreview in combinatie met het erg fijn in de hand liggen (t.o.v. de D7000) de doorslag.

Maar goed, jij hebt inmiddels ook al een aardig setje lenzen verzameld zo te zien en dan wordt een overstap naar een ander merk toch al wat complexer want je moet je lenzen ook gaan vervangen.

Daarnaast geef je als belangerijke zaken aan: scherpte en kleurechtheid van de foto's en dat zijn (met de huidige stand van zaken) nou net twee dingen die absoluut niets te maken hebben met welk camerasysteem je werkt maar alleen maar beter kunnen worden danwel goed kunnen blijven door de techniek van de mens die de camera vasthoudt (of 'm indien nodig op een statief zet  :laugh: ) ..

Ik denk dat de K5 (II) t.o.v. de K7 een droom zal zijn, de K7 is een prima toestel, maar nu heb je er opeens eentje in je handen waar een hele goede sensor inzit die tot hele hoge ISO's zeer goed presteert een toestel dat je geen duimbreed in de weg zal liggen als je je fotografie naar een hoger plan wil trekken.  Dan zou ik lekker bij Pentax blijven dus.   Groetjes Sander 

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2013, 22:04:16 »
FF= Fullframe, 35mm, kleinbeeld, FX etc.
Het is simpelweg het sensorformaat, een oude regel is dat hoe groter het formaat des te hoger de beeldkwaliteit.
Van APS-C naar APS-C overstappen levert een kleinere kwaliteitssprong dan een overstap naar APS-C naar FF.
Vandaar dat de meeste overstappers overgaan naar een full-frame van Canon of Nikon.

De grotere sensormaat leidt er ook toe dat je een groter zoekerbeeld hebt maar dat de camera ook zwaarder wordt vanwege de grotere componenten.
Ook de scherptediepte is kleiner op full-frame waardoor je gemakkelijker je onderwerp kunt isoleren.
De objectieven zijn doorgaans ook forser en duurder voor FF echter worden de objectieven met de jaren goedkoper.
Het aanbod van (tweedehands) objectieven is daarentegen groter bij de grotere merken (van ultragroothoek tot super-tele).
Ook lopen ze op bepaalde gebieden voor met technologie zoals autofocus-sytemen, blablablah  :lolk:
Voor een aantal ex-Pentax gebruikers waren dit denk ik de belangrijkste redenen om over te stappen.

Het bovengenoemde gaat eigenlijk allemaal om kwaliteiten echter staat 'fotokwaliteit' hier volkomen los van.
In essentie zou je net zo goede foto's met Pentax als met Canikony moeten kunnen maken.
Een fototoestel is een gereedschap de persoon die het apparaat bediend bepaald de output.
Als je zelf vindt dat er geen goede foto's uit de K-7 komen dan ligt dat in principe niet aan de camera maar aan de kennis waarover jij beschikt.
Gelukkig kun je alles leren en een forum als dit is een mooie plek om kennis op te doen, in de eerste plaats om zelf foto's te plaatsen maar het is minstens zo belangrijk om andermans werk te bestuderen en te beoordelen.
Een nieuwe camera kan overigens wel een impuls teweegbrengen in je hobby omdat je meer mogelijkheden ter beschikking krijgt om tot een resultaat te komen.
De vraag is alleen of je dit allemaal wel nodig hebt?  ;)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2013, 21:20:47 »
Het is vooral wat iemand denkt nodig te hebben. Door mijn vriendengroep heb ik eigenlijk alle merken camera wel in de handen gehad
en uitvoerig getest. Vooral een Nikon D7000 heb ik ervaring mee. De camera is wat sneller met de scherpstelling maar maakt daarintegen weer
overbelichte foto's als je zelf niet controle neemt. Mijn K30 heeft qua bediening weer veel makkelijker en de D7000 heeft weer een topLCD.
Het is dus voor velen puur wat ze denken nodig te hebben. Ze denken dat ze een FF nodig hebben om nog mooiere foto's te maken
of een kleinere camera van andere merken. Ik blijf er toch bij dat 90% van de foto door de fotograaf komt en de laatste 10 met de camera te maken heeft.
ik heb 5 jaar een simpele K-m gebruikt en nu een K30. Met de K30 kan veel meer en de pixelkwaliteit is beter maar of de beelden zelf veel beter geworden zijn......

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2013, 21:20:35 »
Misschien doordat er bij Pentax weinig FF is.  :-\

Ik blijf in ieder geval bij Pentax.

Dennis

FF= Full Frame .. 

And all good things come to those who wait ...    :evil:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline stoney1

• Senior Member
  • **
    • vanweenenFotografie
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2013, 21:18:03 »
Sorry, maar wat bedoel je met ff?

densch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2013, 21:16:19 »
Misschien doordat er bij Pentax weinig FF is.  :-\

Ik blijf in ieder geval bij Pentax.

Dennis

Offline stoney1

• Senior Member
  • **
    • vanweenenFotografie
waarom over op ander merk?
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2013, 21:12:23 »
Ik zie sommige mensen van dit forum na loop van tijd de pentax inruilen voor een ander merk. Ik ben benieued waarom.
Is pentax dan toch wat minder?  Wil eigenlijk een ander toestel kopen (k5II)maar doe ik er wel goed aan om bij pentax te blijven? Ik twijfel of de kwaliteit (SCHERPTE EN KLEURECHTHEID)van mijn foto, s niet beter kan maar kom dit door mij, mijn k7, en wordt dit beter met een ander merk?