Auteur Topic: EV compensatie  (gelezen 1218 keer)

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: EV compensatie
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2013, 15:39:02 »
Duidelijk filmpje, ik gebruik het eigenlijk nooit. Misschien iets om een keer op te gaan letten.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2013, 15:39:02 »

newmikey2

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2013, 14:14:15 »
Prima uitleg voor wie er nooit gebruik van maakte. Vergeet ook niet een correctie voor sfeershots bij weinig licht, veel lucht in je landschappen, witte of gekleurde wanden en plafonds in interieurshots etc.

Op mijn camera is de +/- knop zowat de meest afgesleten knop, samen met de RAW knop die ik heb ingesteld als bracket-knop.

Vergeet ook niet: wat er niet meer in zit bij een RAW file, haal je ook niet meer terug in de nabewerking! Volledig uitgebeten hooglichten of dichtgelopen zwarten kunnen makkelijk meer dan 2 stops verschil hebben en dat haal je nooit meer terug. Géén detail is exact dat: géén details. Voeg daar aan toe de vermeerdering in ruis bij het oplichten in nabewerking en de functie van de EV correctie knop wordt nog veel duidelijker.

Kan ik nog aan toevoegen voor de landschappers onder ons: bladgroen is ongeveer 18%-30% grijs en dat geeft je een beetje idee welke kant je op moet compenseren om detail in de lucht te houden.

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2013, 13:19:08 »
Zover mijn kennis reikt: in LR kan ik een paar stops corrigeren, ook uitgebeten stukken. Uitgebeten is, dacht ik, relatief!

Uitgebeten is uitgebeten, maar het histogram wat je op je camera ziet is op basis van de JPEG, niet de RAW. M.a.w. wat je ziet is de RAW data, langs een bepaalde curve gelegd. Die curve bestrijkt niet het volledig dynamisch bereik wat de sensor kan opnemen (en wat dus in de RAW data zit). Vandaar dat je nog wat "achter de hand" hebt.

Hetzelfde geldt voor Lightroom: de RAW data wordt langs een curve gelegd en daaruit zie je het histogram (en de foto zelf). Die curve kun je in Lightroom beinvloeden waardoor je de "verborgen" informatie kunt gebruiken.

Het zekere voor het onzekere nemen is echter: nooit laten clippen, vooral de highlights niet, tenzij het niet anders kan. In mijn ervaring zit daar de minste speling. Veel verder dan -20 wil ik in LR niet gaan.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2013, 16:36:50 »
Natuurlijk... oneindig corrigeren kan niet.. maar in RAW kan je 2-3 stops bijstellen..

Net even nagekeken: in LR kan ik van -5 tot +5 gaan...

Ja snap ik, de schuif in LR loopt van - 5 tot + 5   :) maar van een meer dan 2 stops overbelicht gebied (en al helemaal niet 5 stops) ga je nooit meer het originele detail en /of de kleur terughalen in LR, (indien wel dan graag een praktijkvoorbeeld ;D ) want als ik 5 stops volledige correctie tot m'n beschikking zou hebben hoef ik behalve op extreem zonnige dagen voor landschappen nooit meer iets te bracketen of grad filters te gebruiken, zou relaxt zijn  ;) :)
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2013, 16:09:05 »
Natuurlijk... oneindig corrigeren kan niet.. maar in RAW kan je 2-3 stops bijstellen..

Net even nagekeken: in LR kan ik van -5 tot +5 gaan...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2013, 16:03:39 »
Informatieve video, thanks. 

Zover mijn kennis reikt: in LR kan ik een paar stops corrigeren, ook uitgebeten stukken. Uitgebeten is, dacht ik, relatief!

Nou zeker aan de highlights kant kan ik met RAWs uit de K5 niet meerdere stops overbelichting compenseren, misschien max 1 a 2 stops, hangt wellicht een beetje van het onderwerp af, bij zijn hemt meestal wolkenluchten. Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2013, 15:17:31 »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2013, 14:36:33 »
Ik zeg niet dat het correct is, maar in RAW kan je aardig wat bijstellen ;)
Uiteraard, maar uitgebeten wit of zwart kun je niet meer bijstellen.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2013, 12:47:31 »
Ik zeg niet dat het correct is, maar in RAW kan je aardig wat bijstellen ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

JohnnieS

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2013, 12:38:08 »
Prima en duidelijke instructie,
Dank je wel voor het delen,tja ook ik vergeet de EV compensatie wel eens :D :D

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
EV compensatie
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2013, 09:38:54 »
Een tijdje geleden heeft Jacco mij uitgelegd hoe de EV +/- eigenlijk werkt en hoe je het moet gebruiken. Het bleek dat ik het al die tijd verkeerd had begrepen en het dus eigenlijk ook niet goed gebruikte :-X.
Hier een handige video(engels) voor diegene die hier meer over willen weten:

Digital Photography 1 on 1: Episode 26: Metering Part 2: Exposure Compensation
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg