Auteur Topic: (ons) forum vol met foto's  (gelezen 2104 keer)

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: (ons) forum vol met foto's
« Reactie #27 Gepost op: 8 april 2013, 14:07:57 »
Ok, Ok, maar voor we helemaal off topic gaan  :police: ;C mijn vraag ging over het gebruiken van foto's in een forumtopic, dus niet een topic over de bewuste foto, maar de foto gebruikt iets te illustreren of iets grappigs (proberen ;-) ) te plaatsen. Da's gebruik binnen een in beginsel beperkte groep lezers met als doel hun gesprek op te leuken, niet een openbare publicatie zoals op www.werkaandemmur.nl waar je geld probeert te verdienen met je eigen foto, al dan niet van een gebouw of persoon dat/die beschermd is onder copyright.
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 8 april 2013, 14:07:57 »

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #26 Gepost op: 8 april 2013, 12:24:39 »
dat betekent dus dat je dit soort foto's ook nooit mag publiceren op sites als werkaandemuur.nl of worldoflandscapes.nl !!

het is nog veel ingewikkelder dan dat.

In Parijs mag je mensen fotograferen, maar niet ze niet publiceren zonder toestemming van de personen. Let wel, in Frankrijk. Dus hier zou je zelfs een boek mogen uitgeven, als je het maar niet in Frankrijk doet.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #25 Gepost op: 8 april 2013, 12:15:15 »
Probeer maar es :)  ->  http://atomium.be/authorsrights.aspx?lang=nl

Ik heb even gelezen, en als ik een foto maak van het atomium mag ik hem hier gewoon plaatsen, zonder probleem.

En aangezien ik in Nederland zit, heb ik het dus ook over nederlandse wetgeving en regels, ik weet ze echt niet van elk land.

En vaak is er een verschil wat er in de wet staat, en wat architecten, beveiligings mensen, eigenaren van gebouwen etc ons willen laten geloven

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #24 Gepost op: 8 april 2013, 12:14:31 »
dat betekent dus dat je dit soort foto's ook nooit mag publiceren op sites als werkaandemuur.nl of worldoflandscapes.nl !!

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #23 Gepost op: 8 april 2013, 12:08:33 »
het plaatsen van een foto (die jij hebt gemaakt) van een gebouw of kunstwerk waar auteursrecht op zit mag helemaal geen problemen geven...

Probeer maar es :)  ->  http://atomium.be/authorsrights.aspx?lang=nl
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #22 Gepost op: 8 april 2013, 12:00:08 »
het plaatsen van een foto (die jij hebt gemaakt) van een gebouw of kunstwerk waar auteursrecht op zit mag helemaal geen problemen geven. Als je het vanuit een openbare plaats kan fotograferen, mag je plaatsen. Zelfs een afdruk van jou foto verkopen mag geen probleem zijn volgens mij (als ik de regels goed heb gelezen)
Het gaat pas knellen als je het ook voor commerciele doeleinden wilt gebruiken, zoals in reklame. Dan dien je toestemming te vragen.

Maar het is een gekke wereld gewroden, men wil overal geld voor krijgen, en tegelijkertijd wil men nergen geld aan uitgeven.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #21 Gepost op: 8 april 2013, 11:27:34 »
zelfs het plaatsen van een foto van een kunstwerk of gebouw waarop een auteursrecht rust kan al problemen opleveren.
Ook merknamen en logo's in beeld zijn niet zonder risico.

Dieverse grote buitenlandse stockbureau's willen dit soort foto's dan ook niet meer opnemen. rare wereld.

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 8 april 2013, 08:17:32 »
Even voor mijn begrip van dit geheel:

stél dat ik in deze post een foto erbij wil plaatsen (van ouwe koeien bijvoorbeeld  :angel: )
en die ergens van internet pluk, waarbij ik er overigens meest wel even op let dat het niet een foto is die van bijvoorbeeld iemand z'n flickr-account of z'n (fotografie of andere) site komt. Meest komt dit soort foto's van andere fora en dergelijke, de uiteindelijke exacte oorsprong van zo'n foto is moeilijk te achterhalen meest.

Zou ik dan éigenlijk met een exif reader moeten checken of er geen expliciet copyright op de foto zit ? 

Het is toch tegenwoordig zo (denk even aan het hele 'meme' gebeuren) dat er honderdduizenden, zo niet miljoenen foto's, die zelden fotografische 'waarde' hebben, naar hartelust worden gekopieerd en geplaatst in fora of andere discussie/lol/etc. platforms, dat is toch niet iets waar 'men' denkt serieus iets tegen te kunnen doen ?  Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat echte inbreuk op iemands copyright keihard moet worden aangepakt, maar de 'cijfers' hebben de realiteit inmiddels een beetje veranderd, er worden hede ten dage op een site als Flickr rond de 1200 - 2000 foto's per minuut geüpload..dat zijn er 2,3 miljoen per dag, hoe ga je serieus bijhouden of daar het e.e.a. op andere plekken wordt gebruikt om een verhaal op te leuken en is dat dan ook erg ? De foto wordt toch niet als print verkocht o.i.d. ?

Maar vind het zeker goed om bijv. wat richtlijnen op te stellen die ervoor zorgen dat de leden een idee hebben van wat wel en wat eventueel niet kan omdat het potentieel problemen kan opleveren voor het forum/de beheerder.

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #19 Gepost op: 7 april 2013, 10:04:42 »
Zullen we ons bij het onderwerp houden? Dank.

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #18 Gepost op: 6 april 2013, 22:22:21 »
Niemand ontkent dat het Exif te wijzigen is, Bert. Dat kan zelfs zònder exif-reader. Los daarvan had je dat ook kunnen "bewijzen" in een gewone tekstpost of een discussie in een technische rubriek.

Exif's truckeren is geheel not done.
In geen enkel geval, nooit of te nimmer, te rechtvaardigen en zéker niet in een fotowedstrijd.
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #17 Gepost op: 6 april 2013, 22:03:21 »
Eerste alinea heb je gedeeltelijk gelijk, tweede niet.
Ik heb ooit een foto ingediend, met exif, voor een maandelijkse wedstrijd met het onderwerp "communicatie".
In de exif stond duidelijk K-5 terwijl de foto met een Sony A700 was gemaakt. Alleen maar om aan te geven dat een exif niet zaligmakend is. Ook een exif-bestand zonder inhoud is een exifbestand.

Hoe en wat zijn niet belangrijk, maar ik ben blij dat je nog af en toe aan me denkt.  :-*

Trouwens mijn streken hou ik en mijn haren ook, ik heb gelukkig nog geen last van een 'vleeskleurige badmuts'

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #16 Gepost op: 6 april 2013, 21:59:36 »
Maak je met hotlinken trouwens inbreuk?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #15 Gepost op: 6 april 2013, 21:04:40 »
Tnx voor het aanvullen van het verhaal!  :police:

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #14 Gepost op: 6 april 2013, 20:54:24 »
Het exif-bestand is op heel eenvoudige wijze aan te passen met daarvoor speciaal gemaakte software.
[off topic] op het zusterforum heb ik daarover een hele discussie gehad. De moderator beweerde dat het onmogelijk was. Ik deed aan de maandelijkse wedstrijd voor "pentax-foto's" mee en won. Toen ik de moderator daarna vertelde dat de camera oorspronkelijk een Sony A700 was en ruim drie jaar eerder was gemaakt werd hij kwaad en werd ik geroyeerd.[/off topix] 

Bert, leuk dat je nog steeds aan je tijd bij ons terugdenkt, maar doe het dan wel zonder de waarheid geweld aan te doen. Een stukje geschiedenis: je bent twee keer (!) van Pentaxian.nl verbannen en 1 keer (!) van dit forum, en dat is niet omdat jij nou de meest voorbeeldige forumgebruiker ooit bent. Helaas ben je hier opnieuw toegelaten omdat je bij het forumbeheer hebt aangegeven je leven gebeterd te hebben, maar helaas laat je je alweer van je slechtste kant zien.

Dan nu even jouw verhaal maar dan zonder de leugens: je bent verbannen omdat je een foto hebt geplaatst in een board waarin een EXIF in de foto verplicht is. Conform de forumregels hebben wij het topic naar een ander board verplaatst waarin een EXIF niet verplicht is. Van deze gang van zaken was je blijkbaar niet gediend, waarna je begon met het verwijderen van je al posts in dat topic en andere topics. Aangezien dat een doodzonde is op elk forum heb ik daarom meteen je lidmaatschap beeindigd. Dat was je eerste ban; hierna heb je je onder valse voorwendselen wederom bij Pentaxian.nl aangemeld. Dit resulteerde in de tweede ban.

Tot slot een woord van waarschuwing aan het forumbeheer: deze vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2013, 18:26:35 »
Bert toch  :o :o :o

Maar goed de volgende tekst geeft dan weer hoop denk ik :
Op grond van het beperkte aansprakelijkheidsregime is een beheerder niet aansprakelijk indien de beheerder niet weet en redelijkerwijs niet behoort te weten van de auteursrechtinbreuk dan wel zodra hij dat weet of redelijkerwijs behoort te weten, prompt de foto verwijdert of de toegang daartoe onmogelijk maakt (notice-and-take-down). Dit beperkte aansprakelijkheidsregime kan onder omstandigheden ook gelden voor de beheerder van de forumsite.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2013, 15:41:11 »
Het exif-bestand is op heel eenvoudige wijze aan te passen met daarvoor speciaal gemaakte software.
[off topic] op het zusterforum heb ik daarover een hele discussie gehad. De moderator beweerde dat het onmogelijk was. Ik deed aan de maandelijkse wedstrijd voor "pentax-foto's" mee en won. Toen ik de moderator daarna vertelde dat de camera oorspronkelijk een Sony A700 was en ruim drie jaar eerder was gemaakt werd hij kwaad en werd ik geroyeerd.[/off topix] 

Hum...... ik hou je in de gaten meneertje!

:D :D :D      :-\

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2013, 15:24:52 »
 ;) :D :D heerlijk Bert, niet eerlijk maar zeker heerlijk  ;D

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2013, 14:01:59 »

:respect:

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2013, 13:58:32 »
Z........Ik denk dat al door de exif data het op een merkgericht liefhebbers forum de kans dat iemand een "vreemde" foto plaatst heel erg klein is.
...........

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2013, 12:08:57 »
Denk dat je voorzichtig moet zijn als je een foto van het internet plukt om je verhaal te verduidelijken.
Dit gebeurd heel snel en het is zo gemakkelijk. Of wat er ook gezegd wordt hier in dit topic over het plaatsen van een productfoto om jou spulletjes te verkopen.

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

JohnnieS

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2013, 11:58:25 »
 ::)
Is weer stof om over na te denken

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2013, 11:51:14 »
Ze bemoeien zich ook overal mee  :( maar van de andere kant als ze ongevraagd onze foto´s zouden gebruiken  :evil:

Ik lees dat er o.a. een onderscheid is wat een moderator doet, jullie zijn geen redacteurs als zodanig, jullie modereren bij "excessen" dus dan niet aansprakelijk meen ik zo.

Ik denk dat al door de exif data het op een merkgericht liefhebbers forum de kans dat iemand een "vreemde" foto plaatst heel erg klein is.
Er is op dit forum weinig gewin als je iemand anders foto gebruikt, of het zou de eerste plaats met de maandopdracht moeten zijn. ;)

Misschien rekening houden met het plaatsen van niet eigen productfoto´s in de Te Koop en Pentax Nieuws sectie.

Fora zoals Fok.nl kunnen wel een groot probleem krijgen/hebben.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2013, 11:51:05 »
@Robbie

De rechter vond het *ook* van belang... Maar dus niet alleen bepalend. lees ook maar het stuk van kluun...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2013, 11:31:24 »
Gelukkig gaat het bij dit forum over zelfgemaakte foto's en niet zozeer het doorplaatsen van foto's van anderen, al gebeurd dat natuurlijk wel in het algemene gedeelte.

En weet jij zeker dat iedereen alle foto's zelf heeft gemaakt?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2013, 11:30:06 »
Ja, lastig... Ik moet dan meteen ook denken aan het verhaal van Kluun, die zijn hele blog nu gesloten heeft... (kluun.nl) En natuurlijk ook bij fotowedstrijden / inzendingen waar iemand meende dat het inzenden van andermans foto normaal was <sigh>

Misschien dat Erik hier iets meer over kan zeggen, maar als ik dit zo lees betekent het dat als je moderators hebt, je je dus met de inhoud bemoeit, automatisch aansprakelijk zou kunnen zijn...

Langzamerhand gaat bescherming van auteursrechtelijk materiaal zo ver, dat het onbedoeld meer negatieve dan positieve effecten heeft!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda