Auteur Topic: Portret met OM-D 200 ISO  (gelezen 1366 keer)

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Portret met OM-D 200 ISO
« Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2013, 12:26:59 »
De keuze is denk ik ook een hele goede geweest, heb al wat hele mooie foto's voorbij zien komen, maar om weer even on topic te blijven  ;D deze vind ik niet erg prettig ogen, kam het niet precies omschrijven, iets met het felle licht erin denk ik, Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2013, 12:26:59 »

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2013, 11:59:39 »
Echter geld er maar 1 echt criterium: welke camera past het beste bij je. Wat voelt goed?

Dit is de enige juiste reden om voor een bepaald type camera te kiezen.
Het is heel persoonlijk en daarom heb je goed gekozen.
Voor mij was het probleem de reumavingers. Bij canon kwam ik niet goed uit, bij Nikon en Pentax wel. Uiteindelijk heb een aantal jaren geleden voor de K10D gekozen, die was precies goed voor mijn handen. In het begin had ik best wel aanpassingsproblemen met de K5, maar met het batterypack ging het een stuk beter. Ander voordeel van dat batterypack is de extra ontspan knop voor vertikale stand.

Zo zie je dat er naast technische kwaliteiten, ook veel andere argumenten bestaan voor de aanschaf van de camera.
En simpel weg het lekker in de hand liggen is een van de belangrijkste redenen.
Dus al met al "een goede keuze"
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2013, 19:30:58 »
Maar weer even on topic.....

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2013, 19:27:17 »
Maar je zou je toch eigenlijk helemaal niet hoeven te verdedigen/uitleg te geven waarom je voor een bepaald merk kiest??? Het gaat toch om de foto's die eruit komen rollen? En dat wordt toch voor een groot gedeelte bepaald door de fotograaf die de camera bediend!
Ik zie foto's van mensen die met simpele en/of 'oude' spullen werken die subliem zijn, en er zijn ook foto's die gemaakt zijn met het meest dure spul wat je kan vinden die nietszeggend zijn...verhaal van de timmerman zeg maar.

Mee eens Monique, echter vind ik het altijd wel interessant waarom iemand overstapt.
Vaak kun je daar ook wel weer van leren. De AF van Pentax is bekend, maar wellicht zijn er nog aantal "eye openers".
Zo zijn voor mij 35 scherpstelpunten, betere filmmogelijkheden en 9 frames per seconde totaal onbelangrijk.
Die 5-assige beeldstabilisatie is dan weer interessant om een keer iets over te gaan lezen.

En inderdaad, het is ook vaak een "gevoel". Dat heb ik net als Kees ook met Pentax (hoewel het door mij gestarte CP+ topic dat niet zou zeggen  :D).
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2013, 19:30:38 door Edzo »

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2013, 18:45:06 »
Voor mij is de 'overstap' eenvoudig. Ik had al een Olympus E-5 en OM-D.
De reden dat ik er een K-5 bij kocht, was de iets grotere sensor en sublieme ruisonderdrukking.

Echter grote minpunt van de K-5 voor mij: AF snelheid. De autofocus van Pentax is gewoon niet best.

Mijn OM-D is veel sneller. Daarnaast zijn er een aantal andere pluspunten:

- kleiner
- 5-assig beeldstabilisatie systeem
- 9 frames per seconde
- betere film-mogelijkheden
- elektronische viewfinder (WYSIWYG)
- 35 scherpstelpunten

Ik kreeg bij mijn overstap allerlei argumenten om Pentax te kiezen. Echter geld er maar 1 echt criterium: welke camera past het beste bij je. Wat voelt goed?
En dat is voor mij de OM-D. Ik heb het idee creatiever te zijn met de OM-D.

Maar je zou je toch eigenlijk helemaal niet hoeven te verdedigen/uitleg te geven waarom je voor een bepaald merk kiest??? Het gaat toch om de foto's die eruit komen rollen? En dat wordt toch voor een groot gedeelte bepaald door de fotograaf die de camera bediend!
Ik zie foto's van mensen die met simpele en/of 'oude' spullen werken die subliem zijn, en er zijn ook foto's die gemaakt zijn met het meest dure spul wat je kan vinden die nietszeggend zijn...verhaal van de timmerman zeg maar.

newmikey2

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2013, 18:44:46 »
+1.

Als men mij vraagt waarom Pentax? Gevoel! Dat snapt dan niemand, maar dat is wel heel belangrijk.
Waarom OM-D? Same story. Maar fijn dat je je ervaringen hier blijft delen en zoals gezegd: je hebt er hele mooie platen mee gemaakt.
En een +1 op beide! OM-D, K-5, Nikon, Canon - gevoel is niet te vangen in cijfertjes.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2013, 18:17:09 »
En dan is je 'overstap' geheel geslaagd! Op naar nog veel meer mooie platen!

+1.

Als men mij vraagt waarom Pentax? Gevoel! Dat snapt dan niemand, maar dat is wel heel belangrijk.
Waarom OM-D? Same story. Maar fijn dat je je ervaringen hier blijft delen en zoals gezegd: je hebt er hele mooie platen mee gemaakt.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2013, 18:10:16 »
[...]
Echter geld er maar 1 echt criterium: welke camera past het beste bij je. Wat voelt goed?
En dan is je 'overstap' geheel geslaagd! Op naar nog veel meer mooie platen!

Offline tomtax

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2013, 18:07:45 »
Voor mij is de 'overstap' eenvoudig. Ik had al een Olympus E-5 en OM-D.
De reden dat ik er een K-5 bij kocht, was de iets grotere sensor en sublieme ruisonderdrukking.

Echter grote minpunt van de K-5 voor mij: AF snelheid. De autofocus van Pentax is gewoon niet best.

Mijn OM-D is veel sneller. Daarnaast zijn er een aantal andere pluspunten:

- kleiner
- 5-assig beeldstabilisatie systeem
- 9 frames per seconde
- betere film-mogelijkheden
- elektronische viewfinder (WYSIWYG)
- 35 scherpstelpunten

Ik kreeg bij mijn overstap allerlei argumenten om Pentax te kiezen. Echter geld er maar 1 echt criterium: welke camera past het beste bij je. Wat voelt goed?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2013, 15:57:38 »
Ook mij kan deze foto niet bekoren.
Zou op zich mooi zijn indien meer detail en minder overbelicht.

Ook ik kon de overstap K5 > OMD niet volgen. Heb het al een keer gevraagd, maar ik zie de voordelen niet, eerder nadelen.
Ben echter wel erg beniuewd hoe jij het nu zelf ziet na een tijdje de OMD gebruikt te hebben.
Wellicht zou het leuk zijn jouw mening en visie daarover te horen (zoals Kees zegt in een apart topic).

Het zou denk ik best interessant zijn gebruikers ervaringen te lezen van Pentax overstappers en wat de nieuwe camera hun heeft gebracht en of ze dat heeft gebracht wat ze verwacht hadden.
Is voor anderen weer interessant lijkt me die ook overwegen om over te stappen, of juist naar Pentax te komen.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2013, 15:55:10 »
Ik begrijp de foto niet, zeker niet naar grote hoeveelheid kwaliteitsfoto's die ik eerder van je zag.
Ik ben het dus met Kees eens
De Olympus zal ongetwijfeld een goed toestel zijn (er worden geen slechte gemaakt op dit moment)
Maar het onderscheid bij de DXO sensor rating is toch best groot tussen de K5 en deze Olympus (in het voordeel van de K5)
Nu zegt dat zeker niet alles.
Dus ook ik ben benieuwd naar deze switch
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2013, 08:48:13 »
Ik heb eens rondgekeken wat je hebt gepresteerd met de Olympus (en ook een welles/niets verhaal op een belgisch forum gelezen,  :lolk: ). De portretfoto's die je onlangs geplaatst hebt vind ik sprekend, scherp, mooi.

Maar deze foto kan mij niet bekoren. Ik vind hem te licht, details vallen weg. Misschien is dat juist de bedoeling maar het spreekt mij niet aan.

Over de uitsnede twijfel ik, ben benieuwd naar de andere reacties.

Even off-topic: waarom de keuze voor dit toestel t.o.v. de K-5? Is het er voor jou ook zo uitgekomen? (Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid).
(Een evt. discussie hoeft hier niet over te worden gestart, tenzij in een apart topic)

Offline tomtax

• Senior Member
  • **
Portret met OM-D 200 ISO
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2013, 00:32:22 »