Auteur Topic: De toekomst van Pentax.....  (gelezen 5305 keer)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: De toekomst van Pentax.....
« Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2013, 20:12:36 »
Wat is het "lenzen probleem"?

Het gebrek aan FF lenzen op de roadmap.

(geen enkel probleem voor mij trouwens. Zou de cropfactor niet willen missen.)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 1 februari 2013, 20:12:36 »

newmikey2

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 1 februari 2013, 20:06:56 »
Lost meteen het lenzen probleem op.....
Wat is het "lenzen probleem"?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #19 Gepost op: 1 februari 2013, 18:24:33 »
Dit lijkt me een heel goed (en groot) nieuws dan. Lost meteen het lenzen probleem op.....

http://www.pentaxforums.com/news/tokina-confirms-pentax-full-frame-under-development.html

Dat zou iemand zo maar verklappen?
Maar goed, we gaan het zien. Tokina lenzen in K-mount is op zich al niet verkeerd voor APS-C voor mijn gevoel.
Zitten een paar mooie lenzen tussen.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #18 Gepost op: 1 februari 2013, 18:10:40 »
Dit lijkt me een heel goed (en groot) nieuws dan. Lost meteen het lenzen probleem op.....

http://www.pentaxforums.com/news/tokina-confirms-pentax-full-frame-under-development.html

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #17 Gepost op: 1 februari 2013, 10:21:39 »
Allereerst: volgens mij is de overname medio 2011 geweest, en alhoewel ik geen rekenwonder ben is dat volgens mij net 1½ jaar. Maar dat even ter zijde.

Ik vind dat er best wel het nodige gebeurd is: een upgrade van de K-5 waarvan ik begrijp dat het ook echt een upgrade is, de K-30 die goed ontvangen is, en de X-5 was er dan ook nog in een ander segment.
Een FF zit ik niet op te wachten, en wie wél eigenlijk? (Oei..... :-X ). Als de K-5II de beste censor in zijn soort heeft waar hebben we het dan over? Pentax moet de strijd niet aangaan met FF naar mijn mening: er zullen weinig profs zijn die daarom wél een Pentax gaan kopen. Als ze op het DSLR gebied Canon en Nikon kunnen bijhalen/evenaren/voorbijstreven vind ik dat al heel wat, het maximale.

Andere segmenten kunnen ook interessant zijn om het gaatje naar een mobiel te vullen, als dat maar kwalitatief goed is (en niet die pruts compactjes uit vroegere tijden) is ook niet verkeerd. Er zijn zoveel mogelijkheden bijgekomen om foto's te maken dat bijna iedereen iets fotografisch op zak heeft. Onderscheid je dan met degelijke DSLR en andere serieuze systemen.
Laten we niet vergeten hoe de eerste K-5's over de toonbak/door de brievenbus gingen.... :( :schaam:. Beter later en goed dan proberen een achterstand in te lopen op die manier.

En laten we al die prullaria als dopjes met gaatjes, hippe kleuren overlaten aan de anderen. Als je écht FF wilt/moet... tja. Maar o wat zijn wij allen blij dat wij onze oude lenzen nog kunnen gebruiken. Wie doet dat "ONS" na?

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #16 Gepost op: 1 februari 2013, 09:49:56 »
Ik vind het allemaal wel meevallen, het gaat toch best goed. Er is een hele mooie line up geweest van uitstekende camera´s in het verleden en ik denk dat die lijn doorgetrokken wordt. Willen we elk half jaar of jaar een nieuwe camera uitbrengen en kopen ? AUB niet.
K5 K01 en K30 daar mag je toch trots op zijn als je deze camera´s achter elkaar uit kunt brengen.

Waarom moet het allemaal groter en sneller ? Wij zitten bij de SNS bank, groot geworden door klein te blijven, ging fantastisch, goed product, goed personeel, leuke kantoren en snelle afwikkeling.
Nee het moest allemaal groter worden, Reaal werd het dat was de toekomst, snellere kantoren en personeel, bij veel kun je al geen cash geld meer storten, zeer actief op beurzen, hypotheken en vastgoedmarkten. We kunnen vandaag in de krant lezen waar dat toe geleid heeft.

Pentax, blijf maar gewoon goede producten maken voor een wat kleiner publiek, besteed je geld maar aan onderzoek en innovatie in plaats dan dure marktcampagnes en reclames.
Ik kocht je vroeger toen je in een verdrongen hoekje stond in een kleine vitrine en ik blijf je wel trouw als je soort camera´s als K5 blijft maken.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

RonHendriks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2013, 23:41:48 »
Dat klinkt als dat jij meer weet dan wij allemaal?

Zo te horen hele positieve gesprekken?

Dat is al een paar jaar zo ;)

:D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2013, 23:19:51 »
O ja, even nog wel ietsje meer.

Ik heb recent wat conversaties gehad met Pentax Europa en ik kan gerust zeggen dat er zeker wel wat dingen gebeuren rondom Pentax. Ik heb vertrouwen in de toekomst zoals het gaat met Pentax en dat is ook heel belangrijk. Technologische verbeteringen kosten tegenwoordig nu eenmaal klauwen met geld en enorm veel tijd. Komt Pentax daarmee professioneel op het niveau van Canon/Nikon? Nou ik zie het niet zo vlug gebeuren voor wat het segment sportfotografie betrefd met D4 en 1Dx van de concurrenten, maar de markt eronder hoeft denk ik echt nergens zijn heil elders te zoeken.

Over die gesprekken komt later nog wel iets, maar daarvoor wel wat maanden geduld hebben.

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2013, 23:12:52 »
Het grootste bezwaar van een mogelijke FF van Pentax is dat heel veel lenzen van Pentax daar niet geschikt voor zijn. In mijn optiek is het dan ook of gewoon met Pentax blijven fotograferen op aps-c en je huidige lenzenset of overstappen naar een ander merk.

Zoals een aantal van jullie weten ben ik overgestapt naar Nikon voor FF en ik had daarbij de luxe om één Pentaxset te houden, de K5 met 3 lenzen. Het mooie is dat de primes bij Nikon heel betaalbaar zijn en net als bij Pentax ook het 'oude' glas van zeer goede kwaliteit en heel betaalbaar is. Zoomlenzen op 2.8 zijn bij Nikon erg duur, maar ook helemaal niet nodig. Als voorbeeld, ik heb nu primes op 24mm 2.8, een 50mm 1.4 en een 85mm 1.8 voor minder dan de nieuwprijs van een zoom 28-70mm 2.8 en geloof mij, de primes verslaan de zoom moeiteloos en je hebt geen zware klomp glas aan je body hangen.

Dus mijn tip, blijf lekker met je Pentax aps-c fotograferen en wil je op korte termijn FF? Stap dan gewoon over want je Pentax gear is nu nog heel courant en maakt de overstap betaalbaar. Zelf was ik binnen twee weken al mijn aangeboden Pentax spullen kwijt!

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2013, 22:46:06 »
Die erste Vollformatkamera des Herstelleres soll Ende 2013/Anfang 2014 für umgerechnet ca. 2250 € auf den Markt kommen.

En nog meer info http://fotoblogazin.de/pentax-ricoh-rumors.html#pentax-k-1

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2013, 22:31:51 »
Iets aankondigen als het niet af is, doe je niet als bedrijf zijnde.

Ze kondigen nu wel een flitser aan en een body cap met een gaatje erin waar ze al 1 ½ jaar aan bezig zijn  :-X
Verwachte levering: deze zomer...........

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2013, 22:30:17 »
+1

En of pentax nou wel of niet een FF uitbrengt maakt me niet uit, hoef er geen.
2,5 jaar wachten op wat nieuws lijkt lang, maar liever 1 keer per jaar iets goeds uitbrengen dan 6 cameras wat het eigenlijk allemaal net niet is.
Ontwikkeling van nieuwe producten doe je niet in een maand, en helemaal niet als je goede producten wilt leveren aan je klanten.
Ricoh zit nog te kort in het zadel om een definitief oordeel te kunnen vellen maar september j.l. hadden ze nog 9 releases. De K5IIs is best een primeurtje op APS-C gebied.
Voorlopig in 1,5jaar (niet 2,5) hebben ze meer aan marketing gedaan dan Hoya bij elkaar.

Be patient, ik denk dat Ricoh nog wel met een verrassing komt dit jaar (FF of niet)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline jeffrl

• Senior Member
  • **
    • flickr
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2013, 22:29:56 »
Een FF heeft voor mij eveneens geen prioriteit, maar enige ontwikkeling of zicht op ontwikkeling, dan wel aankondiging van ontwikkelingen in het APS-C segment zie ik nu ook niet bepaald.
Iets aankondigen als het niet af is, doe je niet als bedrijf zijnde.
Als ik een super zoom ontwikkel met de kwaliteit van een primelens en dat aankondig als die nog niet af is weten de andere ook al wat ze te doen staat.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2013, 22:29:17 »
Even een paar realistische zaken op een rijtje:

• De sensor in de K-5 II is nog steeds de beste APS-C sensor.
  • De sensor in de 645D is nog steeds de beste middenformaatsensor die ook in de nieuwe Hasselblad zit.
  • De Q heeft nog steeds een minuscule, maar voor zijn doen goede sensor.
  • Er is ook een nieuwe hi-end compact MX-1 gekomen wat een nieuw segment is voor Pentax.

Had ik meer gewild, ja best wel eigenlijk. Echter de markt brengt op dit moment ook weinig wat veel betere fotokwaliteit levert. Tsja die full frame ben ik ook benieuwd naar wanneer ze die uit de hoge hoed toveren. De verkoop van de D600 is ondertussen tot een niveau van bijna niks gedaald, dus die boot is nog lang niet gemist.

Ron, mee eens, de K5(II) is (nog steeds) de beste APS-C camera.
De 645 D prijstechnisch beste middenformaat camera.

Canon en Nikon brengen laatste twee jaar ook niets baanbrekends.
Zeker Canon gaat steeds verder achter lopen met de kwaliteit van de sensor.

Dat is op zich mijn issue niet.

Ricoh heeft aangekondigd met Pentax op zelfde niveau te gaan komen als Canon en Nikon.
Dat wil zeggen meer ontwikkeling dan wat we nu hebben gezien, dit is niet meer dan "bijblijven", niet "inhalen".

In die zin vind ik het zeer teleurstellend wat ze nu op de CP+ laten zien.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2013, 22:24:51 »
Je vergeet geloof ik de X5 en de retro nog Edzo.

Mee eens Lennart, maar concurreren met Canon en Nikon doe je niet op het gebied van compactjes.
Als ze nu heel erg baanbrekend zouden zijn...... maar dat zijn ze ook niet bepaald.

Er staan aantal K-mount lenzen en een TC op de raodmap, maar geen enkele gepresenteerd en/of aangekondigd op de CP+.

Een FF heeft voor mij eveneens geen prioriteit, maar enige ontwikkeling of zicht op ontwikkeling, dan wel aankondiging van ontwikkelingen in het APS-C segment zie ik nu ook niet bepaald.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2013, 22:23:57 »
Even een paar realistische zaken op een rijtje:

• De sensor in de K-5 II is nog steeds de beste APS-C sensor.
  • De sensor in de 645D is nog steeds de beste middenformaatsensor die ook in de nieuwe Hasselblad zit.
  • De Q heeft nog steeds een minuscule, maar voor zijn doen goede sensor.
  • Er is ook een nieuwe hi-end compact MX-1 gekomen wat een nieuw segment is voor Pentax.

Had ik meer gewild, ja best wel eigenlijk. Echter de markt brengt op dit moment ook weinig wat veel betere fotokwaliteit levert. Tsja die full frame ben ik ook benieuwd naar wanneer ze die uit de hoge hoed toveren. De verkoop van de D600 is ondertussen tot een niveau van bijna niks gedaald, dus die boot is nog lang niet gemist.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2013, 22:19:27 »
Je vergeet geloof ik de X5 en de retro nog Edzo.

Offline jeffrl

• Senior Member
  • **
    • flickr
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2013, 22:17:47 »
Ik neem mijn K-5 bloedserieus! Het boeit me eigenlijk ook niet zo héél erg waar ze nu wel of niet mee komen. Tegen de tijd dat de K-5 uitgerangeerd is, is het opnieuw tijd voor een evaluatie.
+1

2,5 jaar wachten op wat nieuws lijkt lang, maar liever 1 keer per jaar iets goeds uitbrengen dan 6 cameras wat het eigenlijk allemaal net niet is.
Ontwikkeling van nieuwe producten doe je niet in een maand, en helemaal niet als je goede producten wilt leveren aan je klanten.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2013, 22:12:10 »
Ik neem mijn K-5 bloedserieus! Het boeit me eigenlijk ook niet zo héél erg waar ze nu wel of niet mee komen. Tegen de tijd dat de K-5 uitgerangeerd is, is het opnieuw tijd voor een evaluatie.

Op zich mee eens, ben tevreden met wat ik nu heb en ga nog de K5IIs aanschaffen, maar in dit tempo vraag ik af of Pentax wel toekomst heeft.
OK, overnemen van een merk en je eigen stempel erop drukken duurt even, maar 2 ½ jaar verder zonder enige aansprekende resultaten is wel heel erg mager.
En wat ze nu op de CP+ laten zien is alleen maar heel erg bedroevend. Sterker nog, een deceptie voor Pentax gebruikers voor mijn gevoel.

newmikey2

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2013, 22:07:53 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
De toekomst van Pentax.....
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2013, 22:01:03 »
Vandaag is de CP+ 2013 gestart, in het thuisland van Pentax.
HET nieuws van Pentax: twee all-weather camera's en nog een compactje.
En dan nog een flitser en een body dop voor de Q met een gaatje erin die pas in de zomer van 2013 geleverd kunnen worden. :-X

Wat heeft Ricoh ondertussen gebracht?
Naar mijn idee nog niets.
Ricoh heeft in juli 2010 aangekondigd met het merk Pentax de concurrenten Canon en Nikon eens een "poepie te laten ruiken".

We zijn echter nu ruim 2 ½ jaar verder en heeft Ricoh Pentax nog niets meer laten zien dan wat compact camera's, een nieuwe Q in alle kleuren van de regenboog en een body dop met een gaatje erin die ze al in juli 2012 hebben aangekondigd en nu schijnbaar pas in de zomer van 2013 gereed is. Sorry, maar dat kun je toch nauwelijks serieus nemen? Ik heb net in twee minuten tijd een gaatje geboord in een body dop met K-mount.......... daar heb ik geen 1 ½ jaar voor nodig  :-X

Oh ja, een K-30 en een upgrade van de K5...........

Dus nog geen FF, geen 645D mark II en geen opvolger voor de K5.

Kunnen we Pentax nog wel serieus nemen?
Wellicht dat ik erg teleurgesteld ben in wat ze op de CP+ laten zien, maar het is toch ook wel heel erg triest toch?