Echter als je in portret fotografie verder wil is het de vraag of je deze lens veel gaat gebruiken, meestal zullen je groepen kleiner zijn neem ik aan en dat zou mooi in de 16-50 of 17-70 passen.
Voor portret fotografie is dan een groter diafragma weer mooier (kleinere DOF), dus zou de 16-50 beter geschikt zijn.
DDA 16-50 f2,8 is daar uitstekend gedschikt voor.
Het een en ander heeft ook veel te maken met de beschikbare ruimte. M.a.w. hoever kun je naar achteren.
Allemaal wéér bedankt voor het meedenken! Zelf tob ik nog even verder

...zit namelijk te denken....16-50 is mooi met een 2.8! Maar een 17-70mm heeft meer bereik, (ook al zou ik die ruimte tussen 50-70...die ik mis bij de 16-50 weer op kunnen vullen met de 70mm 2.4 die ik in huis heb). Het is zo vervelend om iedere keer heen en weer geslingerd te worden...opaatje die nog uit de tijd stamt van: Pentax is de rolls royce in foto-apparatuur...zegt: je kan beter die 17-70 nemen, omdat hij die toen ook had! Maar dan zit ik weer vast op die F4.0.
Bestaat er gewoon niet een 17-70 in een 2.4 ofso ;-)!
Het is mijn plan iid om door te gaan in portret en verwacht dan ook (als ik tenminste mijn best doe en snel vooruit gaat!) kleine gezinnetjes (4) op de foto...Dan zou ik in mijn beleving ook goed moeten zitten met die 16-50 toch? Dan mis ik toch niet het gedeelte tussen 50-70mm? Of zou je dan toch al snel in een diafragma van 4.0 moeten fotograferen, waardoor je toch meer heb aan de 17-70? ik hoop dat iemand mijn wirwar verhaal begrijpt...

Daarnaast nog een ding: ik hoop dat jullie de foto op de trap nog kunnen herrrinneren....

...is het niet mogelijk dat wat ik zei over het wegvallen van het model op de trap komt door het fotograferen in de 70mm? Stel dat ik hiervoor een 50 had gehad of zelfs iets lager, dan had mijn beeldhoek groter geweest en dus had mijn modelleke er toch ook meer uit gesprongen?
Een heel verhaal weer...
Groetjes Janneke