Auteur Topic: welke lens voor groepsfotografie...  (gelezen 1577 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: welke lens voor groepsfotografie...
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2013, 17:27:40 »
Voor groepsfotografie, en zeker groepen waarbij je een paar rijen achter elkaar hebt staan is die 2.8 veel te weinig. Dan heb je rij 2 onscherp. Daarom is juist bij groepsfotografie een diafragma van 8 tot 11 aan te raden.

Dus wat dat betreft is een 17-70 ook geschikt.

Psies....en daarom bij een groep met meerdere rijen dan ook niet scherpstellen op de voorste rij.....
Het scherpstelvlak bevind zich gedeeltelijk voor en gedeeltelijk achter het punt waarop je hebt scherpgesteld. Hoe groot dat vlak is, is mede afhankelijk van het diafragma dat je hebt ingesteld (F/2.8 klein scherpstelvlak en F/16 groot scherpstelvlak).
Stel je bij een groep met meerdere rijen op de eerste rij scherp dan verlies je een deel van het nuttig scherpstelvlak in de voorgrond.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2013, 17:27:40 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 1 februari 2013, 15:47:15 »
Zo, een heel bericht. Voor portret is een groot diafragma mooi(2.8 bijv). Voor groepsfotografie, en zeker groepen waarbij je een paar rijen achter elkaar hebt staan is die 2.8 veel te weinig. Dan heb je rij 2 onscherp. Daarom is juist bij groepsfotografie een diafragma van 8 tot 11 aan te raden.

Dus wat dat betreft is een 17-70 ook geschikt.

Overigens over die foto op de trap, het model viel niet echt weg door de 70mm, dat kwam vooral door een heel groot diafragma. Het klopt dat hoe meer tele je gebruikt hoe "platter" de foto word, maar dit merk ik persoonlijk pas echt richting de 100-150 mm.

Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken hoor.

Goed verwoord!
Een 16-50 of 17-70 maakt naar mijn idee ook niet zoveel uit.
Voor verschil f/2.8 versus f/4 hoef je het niet bepaald te doen voor de DOF.
Gaat dan alleen om beschikbaar licht en ISO een standje hoger lost dat ook al op naar mijn idee.

« Laatst bewerkt op: 1 februari 2013, 15:55:30 door Edzo »

Offline jansje

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • klein van stuk, groot van dromen!!!
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2013, 12:11:27 »
Echter als je in portret fotografie verder wil is het de vraag of je deze lens veel gaat gebruiken, meestal zullen je groepen kleiner zijn neem ik aan en dat zou mooi in de 16-50 of 17-70 passen.
Voor portret fotografie is dan een groter diafragma weer mooier (kleinere DOF), dus zou de 16-50 beter geschikt zijn.

DDA 16-50 f2,8 is daar uitstekend gedschikt voor.
Het een en ander heeft ook veel te maken met de beschikbare ruimte. M.a.w. hoever kun je naar achteren.

Allemaal wéér bedankt voor het meedenken! Zelf tob ik nog even verder  :(...zit namelijk te denken....16-50 is mooi met een 2.8! Maar een 17-70mm heeft meer bereik, (ook al zou ik die ruimte tussen 50-70...die ik mis bij de 16-50 weer op kunnen vullen met de 70mm 2.4 die ik in huis heb). Het is zo vervelend om iedere keer heen en weer geslingerd te worden...opaatje die nog uit de tijd stamt van: Pentax is de rolls royce in foto-apparatuur...zegt: je kan beter die 17-70 nemen, omdat hij die toen ook had! Maar dan zit ik weer vast op die F4.0.
Bestaat er gewoon niet een 17-70 in een 2.4 ofso ;-)!
Het is mijn plan iid om door te gaan in portret en verwacht dan ook (als ik tenminste mijn best doe en snel vooruit gaat!) kleine gezinnetjes (4) op de foto...Dan zou ik in mijn beleving ook goed moeten zitten met die 16-50 toch? Dan mis ik toch niet het gedeelte tussen 50-70mm? Of zou je dan toch al snel in een diafragma van 4.0 moeten fotograferen, waardoor je toch meer heb aan de 17-70? ik hoop dat iemand mijn wirwar verhaal begrijpt... ;D
Daarnaast nog een ding: ik hoop dat jullie de foto op de trap nog kunnen herrrinneren.... ;)...is het niet mogelijk dat wat ik zei over het wegvallen van het model op de trap komt door het fotograferen in de 70mm? Stel dat ik hiervoor een 50 had gehad of zelfs iets lager, dan had mijn beeldhoek groter geweest en dus had mijn modelleke er toch ook meer uit gesprongen?
Een heel verhaal weer...
Groetjes Janneke

pentax K 5 ii2, 70mm F2.4 Limited, 50-135 F2.8, 16-50 F2.8

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2013, 16:33:00 »
Teveel groothoek geeft ook wat vervorming. Ik zou hiervoor denk ik mijn DA35 F2.4 voor gebruiken, tenzij je niet genoeg afstand tot de groep kan houden.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2013, 21:30:13 »
Zelf doe ik groepen (hoewel ik dat niet zo vaak doe) altijd met de DA 16-45. Gaat prima. De Sigma 10-20 heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dat beviel niet echt. Levert heel snel vervorming op als je te dicht op de groep staat en ook maar iets voor- of achterover helt. De 16-45 is het kleine broertje van de 16-50 2.8 en is met F4 iets minder lichtsterk maar wel erg scherp (en een stuk goedkoper: 2e hands ca. een factor 4)

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2013, 20:51:12 »
Thoran heeft het eigenlijk al beantwoord.
Het een en ander heeft ook veel te maken met de beschikbare ruimte. M.a.w. hoever kun je naar achteren.
Nog meer groothoek kan, maar geeft ook meer vervorming. Sigma 10-20 (oude versie pakken, nieuwe versie is voor de prullebak bedoeld) of sigma 8-16
Als je bij mij in de buurt woont mag je 'm wel voor een dagje lenen.
Groet
Cire

Als je wil dat iedereen erop past is de Sigma 8-16 mm inderdaad een goede optie voor erg grote groepen  :)
Echter als je in portret fotografie verder wil is het de vraag of je deze lens veel gaat gebruiken, meestal zullen je groepen kleiner zijn neem ik aan en dat zou mooi in de 16-50 of 17-70 passen.
Voor portret fotografie is dan een groter diafragma weer mooier (kleinere DOF), dus zou de 16-50 beter geschikt zijn.

Anders eens denken aan een M-28 mm of iets rond dat bereik. OK, geen zoom, maar wel redelijk groothoek nog en relatief erg goedkoop.
Als je met zo een grote groep werkt is de ruimte waar je staat vaak groot genoeg om wat naar voor- of achter te lopen met je statief met camera lijkt me.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2013, 17:28:47 »
Thoran heeft het eigenlijk al beantwoord.
Nog meer groothoek kan, maar geeft ook meer vervorming. Sigma 10-20 (oude versie pakken, nieuwe versie is voor de prullebak bedoeld) of sigma 8-16
Als je bij mij in de buurt woont mag je 'm wel voor een dagje lenen.
Groet
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2013, 15:11:31 »
Alles wat wijd is 16-35mm is denk ik voor zo'n groep wel gewenst......  maar dat is het meest open deur antwoord wat ik kan bedenken :)
Welke lens ligt vooral aan je beschikbare  light en opstelling van de groep ... en hoe herkenbaar willen ze in beeld komen  :lolk:

Hoe die dingen te combineren met welke lens zullen de echte kennis dragers van dit forum  je zo vast wel vertellen  :evil:

als ze alle 17 op een rijtje willen gaan staan ..  dan word het wel een uitdaging whahaha

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline jansje

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • klein van stuk, groot van dromen!!!
welke lens voor groepsfotografie...
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2013, 15:04:59 »
ha luitjes,

ik weet gewoon simpelweg niet waar ik deze vraag op het forum neer moet planten!!! dus dan maar hier...
Uhm, hoe zal ik het eens uitleggen... ik werd gevraagd door iemand om een shoot te doen met wat kids en ouders! Deze hele partij bestaat uit 17 mensen...(overigens kan ik wel een beter iemand bedenken, dan dat ze dat door mij willen laten doen, maar alla...nooit geprobeert is altijd mis) We hebben toch nog een hoop tijd om te oefenen en we gaan een goede periode tegemoet, als ons kikkerlandje tenminste wat wil opdrogen! Aangezien ik toch in portret verder wil (en waar een wil is, is een weg...hoe lang die ook is)...zal ik ook een groep moeten kunnen fotograferen, toch?! Daarom is mijn vraag....welke lens zou je het beste kunnen gebruiken wat betreft groepsfotografie (heb nu alleen nog maar een 70mm 2.4 limited)? Is wel een lastige vraag vrees ik, maar ik hoop toch dat jullie erover na willen denken....het liefs zie ik een lens waar ik meerdere kanten mee op kan...(zoom?)
Alvast bij deze...IEDEREEN BEDANKT VOOR HET MEEDENKEN!!!! groetjes Janneke
pentax K 5 ii2, 70mm F2.4 Limited, 50-135 F2.8, 16-50 F2.8