Zéér onwetenschappelijk op de eettafel een stukje krant neergelegd, camera op statief en even wat reeksjes geschoten. Eén van de resultaten wil ik jullie hier niet onthouden op wat ik denk dat de optimale F-stop is waarbij de lens op z'n scherpst is en het tilt effect duidelijk zichtbaar. Uiteraard is de DOF bij f16 zoweel groter dat het effect wat minder duidelijk is. Bij f2.8 vind ik de Arsat niet optimaal scherp in de hoeken en is het contrast nog ietwat laag maar dat trekt bij f5.6 volledig bij.
Dit is een "poor man's" setje bestaande uit een Arsat-B 80mm f2.8 lens met Pentacon-six mount op een K-mount tilt adapter (géén shift), samen als setje voor €155 nieuw aangeschaft en in 10 dagen thuisgeleverd vanuit de Oekraine. Kwaliteit is van oerdegelijk Sovjet nivo maar helaas de afwerking ook

De tilt adapter werkt soepel en mooi, het glas van de lens is schoon en krasvrij, de diafragma lamellen zijn metaalkleur (niet zwart) wat waarschijnlijk iets bijdraagt aan het verlaagde contrast.
De linker opname is met 0 graden tilt en de camera op statief onder een ca. 45 graden hoek met het tafelblad waarop een reklamekrantje ligt. Verlichting is de halogeenlamp die boven de eettafel hangt, SR is uitgeschakeld en de ontspanner wordt met de 2-seconden zelfontspanner geactiveerd om shake te voorkomen.
Het tweede deel van de afbeelding is met de volledige tilt naar beneden om optimaal gebruik te maken van het Scheimpflug effect zodanig dat het scherptevlak vrijwel evenwijdig met de tafel loopt.
Bij de derde opname wordt het objectief juist tegengesteld gekanteld waardoor het DOF gebied extreem beperkt wordt.
Details uit beneden en bovenrand volgen daarna.
Nu op zoek naar een echt onderwerp!