Auteur Topic: Twijfel, twijfel.  (gelezen 2156 keer)

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Twijfel, twijfel.
« Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2013, 23:09:53 »
Ook al eens aan de DA 18~135 gedacht?
Ik heb een vergroting op 76 x 110 cm gezien en de scherpte is verbluffend. Als ik niet beter wist, had ik gezworen dat-ie met een vastbrandpunt gemaakt was.
En ook de DC-scherpstelmotor is stil, erg snel en accuraat. En ook nog spatwaterdicht, prettig als je met de K5 werkt :)

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2013, 23:09:53 »

Offline Erik

• Newbie
« Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2013, 09:03:11 »
IK ga op mijn gemak maar eens aan de slag met de lens die ik al heb. Wat hele,aal handig zou zijn is wanneer je de verschillende mogelijkheden uit zou kunnen proberen. In diverse branches zijn experience centra waar je alles uit kunt proberen. Keukenfabrikanten, electrisch greedschap e.d.

De Sigma die ik heb werkt prima. Zou alleen voor de visfoto's echt iets scherps aanschaffen, maar alles op zijn tijd (als ik me kan beheersen tenminste). Bedankt voor jullie adviezen!

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2012, 21:14:19 »
Ja lekker dan nog meer twijfel. :P Ik heb al wel gekeken naar Primes. Welke prime zou jij mij adviseren dan Joost?
Tja, dat ligt toch echt aan wat je het liefst fotografeert. De nieuwe DA 35 en DA 50 zijn beide heel betaalbaar. Met een DA 35 2.8 Limited Macro heb je tevens Macro mogelijkheden in huis. Maar als je vooral straatfotografie zou willen doen dan wil je waarschijnlijk wel wijder dan 35 mm. De feedback op de recente sigma primes is ook erg goed.

Wat ik wel weet is dat de eerste lens die ik kocht, na mijn kitlens, een FA 50mm 1.4 was. Daarmee kan ik mooie foto’s van mijn meiden maken en dat is ook de lens die ik pak als ik het écht scherp wil. Met een zoom ga je die scherpte (en mooi bokeh) heel moeilijk halen.
Verliefd op de K-1

Offline Erik

• Newbie
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2012, 19:36:39 »
Ja lekker dan nog meer twijfel. :P Ik heb al wel gekeken naar Primes. Welke prime zou jij mij adviseren dan Joost?

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2012, 19:13:22 »
En om je wat meer twijfel te geven: gaat een 'betere' zoomlens, zeker binnen hetzelfde bereik als je al hebt, werkelijk een toevoeging zijn? Het blijft een zoomlens. Over het algemeen zal een prime een veel grotere stap voorwaarts qua beeldkwaliteit geven.
Verliefd op de K-1

Offline Erik

• Newbie
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2012, 18:30:16 »
Dank je Andre!

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2012, 17:58:17 »
Hier de link naar de site van de maker van het tooltje. De laatste versie gaf volgens mijn virusscanner geen problemen.
http://www.wega2.vandel.nl/

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Erik

• Newbie
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2012, 17:28:36 »
Dank allemaal voor jullie info. Geeft weer een zetje in de richting. FF een tip: Is ongetwijfeld helemaal goed bedoeld en ook echt alleen een tip van mij. Pas op met de link naar de gratis software. Mijn virusscanner begon direct te stuiteren en heeft 36 verdachte advertenties in quarantaine geplaats.

Ik ga wel even zoeken naar een andere manier om er achter te komen of ik < 28 mm zou missen.

bedankt en voorzichtig vanavond!

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2012, 17:13:27 »
Erik: ben je bekend met de lens database van de Amerikaans Pentax forums? Natuurlijk zijn die 'reviews' ook niet objectief maar omdat het er best veel zijn helpt het wel om een beeld te vormen.
Verliefd op de K-1

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2012, 17:04:57 »
Kijk ook eens in de exif gegevens of je veel foto's hebt van tussen 50 en 70 mm. Als dat wel zo is, is misschien de tamron 28-75 bij 2.8 ook nog een optie. Maar dan moet je natuurlijk even zien of je tussen 17-28 teveel gaat missen.
Zoek mbv Google even naar het tooltje exposureplot en zet dit op je PC. Je kan met dit tooltje heel fraai zien (JPG only overigens) welke brandpuntsafstanden, sluitertijden en diafragma's je het meest gebruikt en zo een hulp zijn om je keuze te bepalen.
Je kan het oa hier downloaden : http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Graphic/Digital-Photo-Tools/ExposurePlot.shtml

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2012, 16:37:56 »
Voor familie-kiekjes en visvangsten heeft Bert een hele mooie optie. Een lichtsterke vervanger van de kitlens voor een redelijke prijs!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2012, 16:23:48 »
Kijk ook eens in de exif gegevens of je veel foto's hebt van tussen 50 en 70 mm. Als dat wel zo is, is misschien de tamron 28-75 bij 2.8 ook nog een optie. Maar dan moet je natuurlijk even zien of je tussen 17-28 teveel gaat missen.
Dat is inderdaad wel slim advies en die 28-75 van Tamron is wel een heel fijn lensje, maar dat zijn die andere lenzen ook wel.
Je hebt wat geluk nodig, dat je geen breekbaar exemplaar hebt en het moet passen bij wat je doet, daarvoor moet je toch wat reviews vergelijken.
Dan moet je goed opletten waarom een lens afgebrand wordt en dan kan jij alleen bepalen of het voor jou een punt is.

Het meest extreme voorbeeld hiervan is een test van de consumentenbond, waarin een computer matig was omdat er geen goede gebruiksaanwijzing bij zat.
In al het overige scoorde hij hoog tot heel hoog, maar dat was voor de test minder van belang, dus jij moet zelf de plussen en minnen optellen.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2012, 15:41:48 »

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2012, 13:32:01 »
Beste Erik,

Ik zal het er niet makkelijker op maken: bij Foka in Rotterdam was ik aanvankelijk van plan de Sigma 17-70 te kopen. Er waren er destijds drie op voorraad maar alle drie sloegen ze op hol (hunten). Niet alleen op mijn K5 maar ook op een andere Pentax. Ik heb toen de Pentax 17-70 aangeschaft, maar die is al een keer vanwege focus problemen terug naar de winkel gestuurd. Inmiddels heb ik deze retour, doet het beter (mooie scherpte en dito keuren!) maar nog steeds niet helemaal perfect (met name scherpstellen op oneindig). Vooralsnog zou ik je deze tip willen geven: maak je niet teveel zorgen om de lichtgevoeligheid van de lens: jouw K5 is een wondertje bij hoge iso-waarden.

Groet,

Wytze

Offline Erik

• Newbie
Twijfel, twijfel.
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2012, 13:15:01 »
Vandaag ga ik mijn K5 body ophalen (yes!)

Op mijn KM heb ik een 18-200mm Sigmalens. Dit is een superfijn ding die ik zeker houd. Daarnaast wil ik graag een kwalitief betere lens om echt scherpe foto's te maken op de kortere afstand.

Al surfend kom ik dan uit op een Pentax 17-70mm een Tamron 18-50 mm f2.8  of een Sigma 17-70mm f2.8-4. Ik weet niet wat zwaarder zou moeten wegen. Het extra bereik van de Sigma of de lichtsterkte van de Tamron.

Hoe maak ik nu de afweging? Reviews helpen me niet echt verder. De een dweept met een lens terwijl de volgende hem affikt.

Kan iemand mij een advies geven dat gebaseerd is op feitelijkheden i.p.v. Verliefdheid op een bepaald merk?

Voor mij zijn de belangrijkste punten:
Scherpte
Betrouwbaarheid
Autofocus
Lichtsterkte boven extra bereik of niet?

In de voorstelhoek heb ik een aantal foto's geplaatst die min of meer onderwerpen aangeven die ik graag fotografeer.

Voor nu een fijne jaarwisseling en bedankt voor jullie gewaardeerde adviezen.
Bedankt!