Auteur Topic: Even frustraties neerzetten  (gelezen 1380 keer)

Serpiente

• Gast
Re: Even frustraties neerzetten
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2013, 00:41:07 »
We leven nou eenmaal in een klein land met postzegeltjes natuur. Dat kleine beetje 'natuur' dat we hebben beschermen wij. Als wij geen regeltjes hebben dan komen overal die families met honden. Hondenbezitters vertellen dat ze ergens niet mogen komen staat zo ongeveer gelijk aan het afpakken van een sigaret van een roker, maar dat is een andere discussie. Natuurwaarden kunnen niet hoger worden met te veel menselijke aanwezigheid.
Orchideeënsoorten hebben simpel gezegd een zuurstofrijke bodem nodig. Wanneer mensen daar rond gaan stampen (of grote grazers) dan trap je de grond 'dicht' en kunnen zij daar niet meer groeien. Wanneer je op paden loopt en ze met een verrekijker bekijkt is er niets aan de hand. De meeste mensen bezitten deze kennis niet en interesseert het ook geen biet (als hun hond maar kan schijten). Voor deze mensen volstaat: 'Verboden toegang'.
Veel mensen die zich natuurfotograaf noemen verstoren ook een hoop, omdat zij zo dicht mogelijk bij het onderwerp willen komen. Een nestfoto is prachtig, maar kan er wel voor zorgen dat de ouders vluchten. Je moet echt kennis hebben over wat wel of niet kan.
Ik kom zelf ook erg dichtbij en ik vang ook weleens een dier. Je moet alleen weten wat wel of niet kan. Kennis is belangrijk. Ook moet het niet te lang duren. Dieren krijgen stress.
Om nog even terug te komen op Nederland vergeleken met andere landen. Grotere landen zijn minder streng omdat ze meer waardevolle natuur hebben. De natuur heeft dan ook de ruimte om zich te verplaatsen. Wanneer je in Nederland een dier van zijn plekje jaagt is er misschien geen andere plek die voldoet (territorium of ongeschikt). In landen als Polen is er genoeg ruimte. Veel soorten die in Nederland nogal zeldzaam zijn kun je daar makkelijk spotten. Wil je een zeearend zien, dan moet je hier geluk hebben dat ze net overvliegen, daar zie je ze overal. Visarenden zie je daar ook veel. Ik ken een weggetje waar je een hoop ortolanen hebt. Ook de wielewaal zie je daar veel. In Bosnië zag je ijsvogels, bijeneters en hoppen op dezelfde locatie (in een uitzicht). Ook een hele poel vol met geelbuikvuurpadden zijn in bijvoorbeeld Montenegro niet raar. Voor dit soort dieren heb je in Nederland files met verrekijkers en camera's. Wil je het goedkoop houden dan zijn Polen, Bosnië en Herzegovina, Slovenië en Montenegro aanraders. Ik ga komende zomer zeer waarschijnlijk naar Roemenië voor onder andere de Ursus Arctos.     

- Ik raad je aan om mee te gaan met georganiseerde excursies en raak in gesprek met de boswachter.
- Doe mee aan tellingen van organisaties en vraag dan ontheffing aan om in een bepaald gebied te tellen. 
- Word vrijwilliger (vogelwerkgroep/RAVON)
- Ga naar gebieden waar het wel kan. Bermen en andere kleine stroken kunnen ook waardevol zijn (check waarneming.nl).

Gaan jullie nooit met de opleiding op excursie? Ik ging met de biologieopleiding naar onder andere Terschelling, Naardermeer (in fluisterboot), Zuid-Limburg (+Ardennen), Zeeland, Zweden (Falsterbo) en Costa Rica. Je kwam altijd op plekken waar 'normale' mensen geen toegang hadden. Ik zal nooit de Bothrops asper vergeten in Costa Rica, maar ook niet mijn eerste kennismaking met de Europese Boomkikker, geelbuikvuurpad en vuursalamander (Ardennen). Daarvoor hoef je niet ver te gaan.  Ga altijd mee met elke excursie die wordt aangeboden!!
De bultrug bij Egmond aan Zee staat op mijn lijst, maar ik heb steeds geen tijd. Ik hoop komende week.   

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2013, 00:41:07 »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2013, 22:38:45 »
Vandaag mijn soorten "wens" lijst voor dit jaar afgemaakt. Meteen maar weer meerdere mailtjes rond gestuurd naar verschillende
groepen en mensen voor wat toestemmingen. We zullen zien :D

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #15 Gepost op: 31 december 2012, 08:05:54 »
En als je nu de boswachterij een aantal foto's beloofd? Kunnen ze misschien in e.o.a. blad plaatsen.
Zij blij, jij blij?

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2012, 07:50:18 »
Begrijp je frustraties. Ik heb dat ook op het gebied van de vliegtuigen. Op Schiphol kon je vroeger ook op veel meer plekken staan, en dat is tegenwoordig ook veel beperkter. Dat is toch Nederland, het land van allerlei regeltjes ;). Probeer er toch een weg in te vinden, want door de regels te overtreden, maak je het alleen maar lastiger en komen er steeds meer gebieden waar je niet meer mag komen!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2012, 23:18:30 »
Ik snap je frustraties.....maar het meerendeel van de zogenaamde "natuurfotografen" overschatten hun eigen kennis en verstoren zo onbewust veel meer dan ze kunnen bevroeden.
Staatsbosbeheer heeft nog wel natuurgebieden(*) waar je wel mag rondstruinen. Zo ook in de Amsterdamse waterleidingduinen. Er zijn vast nog wel meer van dit gebieden. Wellicht kun je daar je geluk beproeven  ;)

(*) voor zover je uberhaupt nog van natuur kunt spreken in Nederland......maar dat is een andere discussie  :police:

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2012, 23:17:34 »
Een weekend terug heb ik bijvoorbeeld met 2 vrienden meegedaan aan de klapekstertelling. Dit is een landelijk onderzoek van het SOVON.
Hiervoor hebben we 2 dagen in een ander gebied rond gelopen. Beide dagen ruim 9 km door diepe modder en water gelopen (de wandelpaden waren een drama door alle regen). We hebben hier tijdens de dagen snert gegeten op een benzine brander van mij. Alle spullen die we daarbij gebruikt werden gingen ook weer mee in de tas. De lege blikken, lucifers en broodzakjes gingen bij de auto in de prullenbak. De plekken waren daarbij zo gekozen dat de wind de lucht over weilanden gedragen zou worden. Niet het gebied in.
Tijdens deze dagen is het ons meerdere keren gelukt binnen 6 meter van een Roerdomp te komen. We hebben 1 keer hem zo rustig weten te naderen dat we hem een grote vis hebben zien vangen en eten. We zijn daarna weg gegaan terwijl hij nog zat te vissen. Het zijn schuwe vogels dus we waren erg stil  :D Tijdens de tweede dag zagen we onze sporen van de vorige dag al niet meer door de regen. Dit laat wel zien dat we erg netjes te werk gaan. Als je dan zo netjes doet en nog nergens heen mag...

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2012, 23:03:16 »
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=16661.0

Die regels ken ik inderdaad en hou ik me (voorlopig) ook netjes aan. Ze zijn echter wel zwaar frusterend. Als je netjes omgaat met de natuur (zoals ik doe) stoor je de dieren eigenlijk niet. Vooral omdat de boswachters er ook veel lopen en lekker showen met hun waarnemingen.
Met dit soort regels is de hele natuur in Nederland dicht getimmerd. Je mag en kan nergens meer iets.

Ik ben altijd iemand die nooit sporen nalaat op de voetstappen na. Ik breek nooit takken af of dergelijke schades.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2012, 22:49:34 »

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2012, 22:34:38 »
Probeer eens in contact te komen en een contact op te bouwen met de boswachter, als hij merkt dat je goed bezig bent krijg je misschien wel meer privileges.
Maar schoonzus rijdt met een paardenkar, zij heeft een sleutel gekregen van sommige slagbomen, vind de boswachter fijn dat goed bedoelende mensen meehelpen de boel in de gaten te houden en melden als er wat (ergs) aan de hand is.

Buitenland is ook niet alles hoor  ;) ik krijg bij stations, winkelcentra en het vliegveld vaak (vriendelijk) de opmerking dat ik niet (ook niet normaal snel uit de hand) mag fotograferen, zelfs in de aankomsthal wordt ik met mijn Dlsr aangesproken terwijl er tientallen mensen met compactjes, video´s en telefoons staan. Ik heb het wel eens gevraagd waarom, ze weten het ook niet maar het mag niet. Ik hoef overigens nooit foto´s te wissen.

Paar tips die mij helpen :
Vriendelijk vragen aan de aanwezige toezichthouders
Met heel veel respect omgaan met de omgeving
Geen mensen fotograferen
Geen strategische objecten (kan ook een brug zijn) fotograferen
Goed opletten of er controle is en onopvallend proberen te werken
Meteen stoppen en de vriendelijke onschuld blijven spelen als je toch betrapt wordt  :angel:

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline jeffrl

• Senior Member
  • **
    • flickr
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2012, 22:14:05 »
Haha  :D Kan natuurlijk ook nog. Zo goed verstoppen dat zelfs de meest oplettende boswachter me niet meer kan vinden  :D
Dan is je schuilhut tenminste geslaagd  :)
Maar ik vind de regels ook absurd en snap de frustratie.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2012, 22:12:16 »
Haha  :D Kan natuurlijk ook nog. Zo goed verstoppen dat zelfs de meest oplettende boswachter me niet meer kan vinden  :D

Offline jeffrl

• Senior Member
  • **
    • flickr
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2012, 22:11:14 »
Klopt inderdaad. Regels zijn er ook om gebroken te worden nietwaar?

Probleem is alleen dat het met een Sigma 150-500 niet zo hard rent  :D :D :D (en de auto die staat de wachten nog langzamer is  :D :D)
Bij natuurfotografie zit je toch verstopt? Hoef je ook niet te rennen :lolk:

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2012, 21:54:13 »
Klopt inderdaad. Regels zijn er ook om gebroken te worden nietwaar?

Probleem is alleen dat het met een Sigma 150-500 niet zo hard rent  :D :D :D (en de auto die staat de wachten nog langzamer is  :D :D)

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2012, 21:33:22 »
Typisch Nederland, land van regeltjes en betutteling, het zal idd voor sommige nodig zijn maar ik begrijp wat je bedoelt. Zelf neem ik het niet altijd even nauw met regels, bv bij een Urban locatie, als je toestemming vraagt krijg je nee dus dan maar stiekem. En hopen dat je niet betrapt word. ;)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2012, 18:50:42 »
Naar het buitenland is inderdaad heerlijk. Vooral Noorwegen en Zweden. Hier gelden de Allemansretten. Deze houden in dat je overal mag gaan en staan waar je wil. Zelf kamperen mag overal. (op uitzondering van aangelegd land (weilanden dus), binnen 150 meter van een huis en in een heel klein deel van de parken). Door deze aanpak zijn de mensen veel meer betrokken met de natuur. Ze weten er veel meer van en houden er echt van. Hier kun je heerlijk door de bossen dwalen enz.

Die situaties die jij noemt met het verkeer zijn inderdaad net zoiets. Ik woon zelf in het noorden dus heb daar geen ervaring mee maar nsap je punt en ergernis.

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2012, 17:06:48 »
Ik ben geen natuurdier dus kan niet uit ervaring spreken. Maar ik kan me je frustratie erg goed voorstellen. Je wordt bijna verplicht om naar het buitenland uit te wijken ;)

Waar ik wel ervaring mee heb, en dit doet me daar aan denken, is autorijden. In Nederland is gekozen voor een systeem van snel- en doorgaande wegen en verder alles dicht, bestemmingsverkeer, eenrichting, etc. Dit levert weer zo veel problemen op: als ergens iets dicht of verstopt is zijn er nauwelijks alternatieven waardoor er sluipverkeer komt langs die ene weg die nog niet is dichtgetimmerd. Prompt klagen bewoners daar en moet dat ook weer eenrichting worden of what ever.

Ik denk dat als alles open was het hele systeem flexibeler zou worden. De drukste stukken zullen iets rustiger worden, de doorgaande stukken ook, en de rest wat nu ontoegankelijk is zou iets drukker worden maar niet extreem, maar in ieder geval wel toegankelijk. En ik kan me voorstellen dat een natuurgebied ook zo ingericht zou moeten worden. Langs dat ene pad waar nu iedereen moet lopen zal wel geen dier te zien zijn.
Verliefd op de K-1

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
Even frustraties neerzetten
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2012, 15:12:32 »
Hey allemaal,

Ik ben al langere tijd een fanatiek natuurfotograaf. Sinds in de Sigma heb meer van de dieren. Daarvoor door gebrek aan
mm's vooral planten en insecten. Ik trek er vaak met 2 vrienden op uit om foto's te maken en mee te werken aan onderzoeken (tellingen enz). In de zomer bijvoorbeeld ook onder doek in dekking.
Ik loop echter steeds vaker tegen de Nederlandse regeltjes aan. Steeds vaker staan er borden dat je nergens heen mag.
In het gebied waar ik vaak ben mag je bijvoorbeeld maar 1 pad overlopen naar de hut en verder mag je nergens heen.
Bij de zijpaden staan hekken en borden dat het kwetsbare natuur is. Dit terwijl die paden met een tractor gemaaid worden...
Nu begrijp ik dat voor 9 van de 10 Nederlanders deze regels nodig zijn aan de troep te zien op drukke stukken.
Voor de natuurliefhebber als mij met een wat grotere kennis van de natuur (student docent biologie enz) is het echter erg frustrerend.
Ik heb de boswachters in de buurt al gemaild of ik niet eens met hun kan meelopen. Zij lopen namelijk erg veel op die weggetjes en spotten steeds soorten die ik al tijden zoek. Deze reageren half lachend dat ik gewoon me maar aan de regels moet houden.
Dit terwijl ze steeds op waarneming enz de meest mooie spots zetten met foto's met de kwaliteit van een mobieltje.
Er zijn hier veel andere fanatieke natuurliefhebbers en vroeg me af hoe jullie hier mee om gaan.