Auteur Topic: Sigma 10~20 - HSM?  (gelezen 1749 keer)

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Sigma 10~20 - HSM?
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2012, 12:25:26 »
Bedankt voor de reakties :)
Met de andere sigma's had/heb ik erg positieve ervaringen (ik had ook de 50mm), dus ik dacht 'zou 'niet gek zijn op de 10~20'.

Ik heb zelf ondervonden dat de afstandsschaal op de 10~20 erg onnauwkeurig is, waardoor handmatig/hyperfocaal instellen niet echt goed werkt op deze lens.

Nee, ik was ook niet van plan om de 3.5-versie te gaan kopen, Eric :-\.

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2012, 12:25:26 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2012, 21:14:17 »
Heb zelf de 4-5.6 versie en voor het echte groothoek/landschap werk gebruik ik toch echt altijd een statief. HSM mis ik geen moment, zou voor mij ook niet eens hoeven.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2012, 16:53:29 »
Prima lensje die 10-20 mm, mits je oude variant hebt. Er is geen HSM. Ik heb het nooit gemist.
Staar je bij dit soort lenzen niet blind op HSM.
Zet 'm op handbedienen, Hyperfocale afstand (eerder uitgelegd op dit forum, maar kijk zonodig ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperfocale_afstand )
De f3,5 zou ik nooit kopen, hij is zijn geld niet waard. Het is een uitgesproken slechte lens (enorme randonscherpte, die bij sterk diafragmeren nog zichtbaar blijft) Een miskleun van Sigma... Ik snap niet waarom deze firma hem niet terug trekt !
Je bent dus gewaarschuwd !!!!
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2012, 09:43:55 »
Gewoon even een heel nieuwsgierig en positief bedoelt vraagje.

Wat is het nut van HSM op een groothoek ?

Ik heb een Tamron 10-24 en die zet ik meestal op handbediening om de volgende redenen :
1 Het scherptebereik is heel groot.
2 Wat ik dan fotografeer heb ik veel meer tijd voor om alles in te stellen dan bv een onrustig vogeltje.
3 Mijn lens soms gaat hunten als het licht niet goed is.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
    • FotoSeq.NL
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2012, 23:46:57 »
Er is inderdaad een nieuwere versie van de 10-20 mèt HSM en een iets lichtsterkere constante f3.5 opening. Hij is wel, als je de tests moet geloven, optisch de mindere van zijn oudere broer.

Nee, dat weet ik, dat de 3.5-versie wel HSM heeft. Die is ook wel weer een stuk duurder en idd optisch de mindere, naar wat ik zoal gelezen heb :).
Ik vroeg me af of er ook van de 4~5.6-versie HSM-exemplaren voor Pentax in omloop zijn. Bij veel verkopers staat ook bij de Pentax-versie de aanduiding HSM.

Jan.
FLICKR

newmikey2

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2012, 07:57:35 »
Ik heb al vrij lang de Sigma 10~20mm F 4~5.6. Deze heeft geen HSM, zoals bijvoorbeeld de 85 F1.4 dat wel heeft - en dus ook bijregelbare scherpstelling (Quick-shift heet dat toch?).
Volgens de Sigma-benelux-website hebben alleen de CaNikony-varianten HSM.
Is dit nog steeds zo? Op ebay worden ze voor Pentax vaak met de aanduiding HSM aangeboden, zoals deze.... Of is deze verkoper aan het neppen?
Andere vraag is: blijft dit ook zo? Als er toch een HSM-variant zou komen, zou ik die wel willen hebben.

Jan.

Er is inderdaad een nieuwere versie van de 10-20 mèt HSM en een iets lichtsterkere constante f3.5 opening. Hij is wel, als je de tests moet geloven, optisch de mindere van zijn oudere broer.

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
    • FotoSeq.NL
Sigma 10~20 - HSM?
« Reactie #1 Gepost op: 9 december 2012, 23:43:40 »
Ik heb al vrij lang de Sigma 10~20mm F 4~5.6. Deze heeft geen HSM, zoals bijvoorbeeld de 85 F1.4 dat wel heeft - en dus ook bijregelbare scherpstelling (Quick-shift heet dat toch?).
Volgens de Sigma-benelux-website hebben alleen de CaNikony-varianten HSM.
Is dit nog steeds zo? Op ebay worden ze voor Pentax vaak met de aanduiding HSM aangeboden, zoals deze.... Of is deze verkoper aan het neppen?
Andere vraag is: blijft dit ook zo? Als er toch een HSM-variant zou komen, zou ik die wel willen hebben.

Jan.
FLICKR