Auteur Topic: Passe-partout snijden  (gelezen 4450 keer)

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Passe-partout snijden
« Reactie #20 Gepost op: 20 december 2012, 19:25:21 »
@Ron
@Henk

Wat is een goed adres voor lijsten en voor passe -partouts ?

En gebruiken jullie ook zelfklevend karton om de foto's op te plakken? Of hoe doe je dat anders om te voorkomen dat de foto's gaan bobbelen na verloop van tij d?

Ik heb een expositie hangen bij ons in de plaatselijke bieb. Alleen met plakband vastgezet op de hoeken. In het begin alles strak, nu begint de zaak wat te golven of bobbelen. Ik heb geen karton gebruikt als opplakmedium.
Als je thuis je foto`s strak achter het passe-partout plakt en je verplaatst ze gaan ze altijd golven, dit komt door temperatuur en luchtvochtigheids verschillen. Vandaar dat al mijn foto`s die ingelijst worden op plakkarton gaan, relatief goedkoop en nooit gegolfde foto`s.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 20 december 2012, 19:25:21 »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2012, 19:22:15 »
Klaas,

niet te ver bij je vandaan: http://www.fotoflexveendam.nl
Behalve de prijs voor de snijder de beste prijzen voor passe-partouts en opplakkarton
Die had ik ook gespot voor diverse zaken, maar helaas wat ver en die versturen niet.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 20 december 2012, 16:42:11 »
@Ron
@Henk

En gebruiken jullie ook zelfklevend karton om de foto's op te plakken? Of hoe doe je dat anders om te voorkomen dat de foto's gaan bobbelen na verloop van tij d?

Ik heb een expositie hangen bij ons in de plaatselijke bieb. Alleen met plakband vastgezet op de hoeken. In het begin alles strak, nu begint de zaak wat te golven of bobbelen. Ik heb geen karton gebruikt als opplakmedium.

Ik heb een pak van 10 vel plakkarton gekocht. Daar moet ik een eind mee komen, maar waarschijnlijk heb ik nog wel een paar vellen extra nodig. Uit zo'n vel komen 4 foto's, maar zit ook te kijken voor een kleine serie A3+ prints (heb ik nog mooi papier van liggen) en die dan in een 50x70cm lijst met een grote passe-partout (staande met een hogere rand onder). Die zijn dan dezelfde formaat als mijn canvassen.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2012, 13:47:11 »
Klaas,

niet te ver bij je vandaan: http://www.fotoflexveendam.nl
Behalve de prijs voor de snijder de beste prijzen voor passe-partouts en opplakkarton

Offline Klaas

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 20 december 2012, 12:25:07 »
@Ron
@Henk

Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #15 Gepost op: 19 december 2012, 23:05:36 »
Vandaag een paar canvasjes binnen gekregen van de aanbieding op Urk. Ziet er goed uit op 50x70cm.
canvasjes

Nog plakkarton gekocht en enkele passe-partouts en lijsten (40x50) besteld (voor A3 print). Komt ook nog een kleine serie in 50x70cm lijst met A3+ print, maar die moet ik nog uitzoeken.

Vrijdag op bezoek bij Henk en dan maakt hij alles in orde en kan ik het zo klaar mee naar huis nemen (tenzij ik het niet goed begrepen heb).
Als je alles bij je hebt Ron, gaan we samen vast ver komen. :lolk: ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2012, 19:28:31 »
Vandaag een paar canvasjes binnen gekregen van de aanbieding op Urk. Ziet er goed uit op 50x70cm.
canvasjes

Nog plakkarton gekocht en enkele passe-partouts en lijsten (40x50) besteld (voor A3 print). Komt ook nog een kleine serie in 50x70cm lijst met A3+ print, maar die moet ik nog uitzoeken.

Vrijdag op bezoek bij Henk en dan maakt hij alles in orde en kan ik het zo klaar mee naar huis nemen (tenzij ik het niet goed begrepen heb).

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #13 Gepost op: 5 november 2012, 17:20:16 »
dezelfde techniek werd ons geleerd bij fa. Bootsma in Zwolle. Zij gebruiken een "swiffer" doekje om de foto op de plaklaag aan te drukken.

( http://www.bootsma-tech.nl/home.html ) Hun workshop is leuk en leerzaam om met fotoclubs te doen.
Ik gebruik in plaats van het doekje een roller van rubber, gaat ook perfect. (soort behangroller)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 4 november 2012, 20:49:18 »
@newmikey2: dezelfde techniek werd ons geleerd bij fa. Bootsma in Zwolle. Zij gebruiken een "swiffer" doekje om de foto op de plaklaag aan te drukken.

( http://www.bootsma-tech.nl/home.html ) Hun workshop is leuk en leerzaam om met fotoclubs te doen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 4 november 2012, 17:43:10 »
Ik weet niet aan welke kwaliteit ze moeten voldoen en hoeveel jij wil uitgeven eraan..
Maar hieronder de link. Je kunt de passe partouts kant en klaar of de vellen kopen om zelf te snijden.
http://www.artsandcrafts.nl/?p=o&t=155&l=1&h=Papier%20en%20karton&x=

Mooie tips allemaal. Tsja ik moet het zelf financieren, dus wel mooi, maar liefst niet te duur en zeker niet te veel werk.

Ik heb een solo-expositie en begin nu een beetje in het georganiseer te komen en dus snap ik ineens waarom mensen graag in verenigingsverband willen exposeren. Met 40 werken liever niet iets wat een paar uur per foto gaat kosten. Zelf snijden is denk ik ook niet aan de orde, want waar haal ik de tijd vandaan voor zoiets. Ik moet ook nog een serie portretten gaan maken voor die tijd.

newmikey2

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 4 november 2012, 16:40:12 »
Heb zelf een paar jaar geleden deze techniek opgepikt op internet. Werkt perfect!

Citaat

Re: Foto's opplakken

Berichtdoor Léon Obers » di apr 27 2010 12:58 pm
Ik gebruik karton waar standaard reeds een plaklaag folie op zit. (Folie beschermt tevens tegen zuur van karton naar de foto toe).
Zorg dat je een afmeting van het karton neemt die groter is als de foto-afdruk.
Schutstrook van de plakfolie aan één zijde loshalen (makkelijkste de korte zijde) en terugslaan naar achteren over pakweg 6 - 8 cm. De schutstrook waar die is omgeslagen gewoon even plat vouwen. Dan heb je in eerste instantie dus een plakrand over de hele breedte van het karton. Dan leg je de foto over het karton (dus met de omgeslagen en grotendeels nog vastzitten schutstrook eronder). Druk dan op die ene plakrand de foto aan over de hele breedte van het karton maar nog niet tot in de "diepte" waar aan de onderkant de vouw zit van die omgeslagen schutsrook.

Dan ga je met de ene hand onder het grote niet vast zittende deel van de foto en pakt daar de omgeslagen schutstrook vast en trekt die langzaam naar achteren. Met de andere hand druk je aan de bovenkant voorzichtig met een schoon doekje over de hele breedte de foto aan, heen en weer in de breedte. Je trek de schutstrook steeds verder naar achteren los, die rolt dan verder om en er komt steeds verder plakfolie vrij van het karton. Met de andere hand druk je steeds verder in de breedte heen en weer de foto vast op die vrijgekomen plakfolie. Op het eind schiet de schutstrook helemaal los van het karton en heb je de laatste 8-10 cm van de foto nog op het karton vast te drukken.

Als alles vast zit, nog even de randen schoonsnijden, klaar. Prachtig mooi strak. Het lukt me prima met afmetingen van 70x100 cm.
(Past net mooi in nog standaard verkrijgbare aluminium wissellijsten).

Zorg van tevoren wel dat er absoluut geen vuil op de montagetafel ligt (in zijn geheel met een zeempje afstoffen en wachten tot het vocht is weg gedampt), en "stof" de achterkant van een foto van tevoren ook even af (met een droge doek) dat er werkelijk ook geen klein "vergeten" stofjes of ongerechtigheden eraan "vast" zitten (bijv. door statische elektriciteit).

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #9 Gepost op: 4 november 2012, 16:10:30 »
Ik heb er gisteren weer vier gemaakt, samen met plakken van de foto's op een ondergrond van speciaal karton en dan het geheel met tape op het passe-partout vastzetten, daar ben je toch wel een tijdje mee bezig. Het waren nu zwarte en grijze PP's en daar zie je echt alles aan/op, je moet dan heel nauwkeurig werken. Resultaat is straks weer wat eigen werk aan de wand  :)

Offline San

• Junior Member
    • mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2012, 14:36:41 »
Ron, ik heb hier eerder kant en klare passe partouts besteld voor mijn assessments.
Ze zijn veruit de goedkoopsten (veel goedkoper dan in een winkel/fotozaak in ieder geval).
Ze zijn snel, prettige service. Ik had de zwarte met witte kern en vond ze kwalitatief ook goed.

Ik weet niet aan welke kwaliteit ze moeten voldoen en hoeveel jij wil uitgeven eraan..
Maar hieronder de link. Je kunt de passe partouts kant en klaar of de vellen kopen om zelf te snijden.
http://www.artsandcrafts.nl/?p=o&t=155&l=1&h=Papier%20en%20karton&x=

« Laatst bewerkt op: 5 november 2012, 19:45:58 door San »
Fotografie blog | website | "Every photo you take is a self-portrait"

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2 november 2012, 10:44:26 »
Het opplakken is een handigheidje, waarbij je het best een rubberen roller kunt gebruiken, indien je wil kan ik je het wel een keer demonstreren.

Daar kom ik zeker nog op terug.

Thanks voor die tip Bert.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #6 Gepost op: 2 november 2012, 07:35:38 »
uhhhhh hoe bedoelt u?

Een foto is van papier dus gevoelig voor temperatuur verschil en luchtvochtigheid dus als je hem achter een passe partout plakt zal hij gaan golven en dit doet afbreuk aan de presentatie, als je ze opplakt op (speciaal karton) voorkom je dat. Dit is verkrijgbaar op dezelfde plaatsen waar je het Passe partout karton haalt. Het opplakken is een handigheidje, waarbij je het best een rubberen roller kunt gebruiken, indien je wil kan ik je het wel een keer demonstreren.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 1 november 2012, 20:08:03 »
Ron, hou je er ook rekening mee dat je je foto's moet opplakken op zelfklevend karton of polystreen voor je ze inlijst?  Als je het niet doet gaan ze vervormen in de lijst.

uhhhhh hoe bedoelt u?

Ik heb inmiddels al wat geregeld. Ik heb 39 fotobond lijsten (40x50cm) tot mijn beschikking. Wat dat betrefd kan ik al prima vooruit. Achter de passe-partouts ben ik nog niet gegaan, maar dat zit in de planning.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2012, 22:34:43 »
Ik heb een logan en een Maped PP snijder, de maped is van slechte kwaliteit in vergelijking met de Logan, Bij antoondejong http://www.4artwebwinkel.nl/logan/passepart-snijder-424-lin-60cm in Tilburg is hij 39 euro. Vergis je niet in het snijden, het is stiekem lastiger dan je denkt, ik zie op een expositie vrijwel meteen wie zelf zijn passe partouts snijdt, na 3 tot 5 passe partouts je mesje vervangen anders loop je het risico op gerafelde snedes, niet per ongeluk te ver doorsnijden want dat zie ik vaak bij zelfgesneden PP`s en je zal merken als je een aantal hebt gesneden achter elkaar dat je een pijnlijke duim krijgt, ik weet niet hoeveel je er gaat snijden maar diverse zaken die het karton verkopen snijden voor een euro per PP de uitsnede er perfect in. Het zijn allemaal afwegingen, ik snijd ook zelf, maar beperk me tot 3 tot 5 per keer. Als ik me niet vergis woon je in de buurt van Eindhoven, je zou dan eens bij http://www.galerievanrijsingen.nl/p7-lijstenmakerij-inlijstservice.html je kunt er voorde deur parkeren. Je krijgt daar ook korting als je bij een fotoclub zit, ook wel als je er niet bijzit en gewoon zegt dat je er bij zit, ook lijsten zijn hier aantrekkelijk in prijs.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2012, 21:17:04 »
Goeie tips al, mogen er nog meer bij.

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2012, 21:11:27 »
Mijn zoon woont in Amerika en heb daar met hem een snijder gekocht. Kostte nog geen 15 dollar. Een superscherp mesje in een houder die wel wat lijkt op die Bert aangeeft.

Probleem bij dat setje: je moet echt in één keer snijden. Als ik probeerde (met name in de hoekjes) om wat te corrigeren door het mes in een iets andere hoek te houden, dan brak de punt er af en moets ik een nieuw mesje plaatsen. Met name de hoekjes, daar moet je even over denken. Als je te ver snijdt dan blijf je dat zien, als je niet ver genoeg snijdt, heb je kans op een pluizig kwastje in de hoek.
Lastig klusje dus, maaaaaaar ... het resultaat mag er zijn!

En ja, het middenstuk wat over is, kan de basis zijn voor weer een kleiner passe partout

Veel succes met de expositie
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

RonHendriks

• Gast
Passe-partout snijden
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2012, 19:32:48 »
Naar aanleding van het te koop gevraagd zijn van een passe-partout snijder eens een stukje hierover. Ik weet er de wereld niet van, maar vraag me dus af wat een en ander zoal kost.

Ik ga op redelijk korte termijn exposeren en dus moet ik ook zoiets hebben:

Vraag is dus:

• Wat kost het om passe-partout vellen te kopen en waar koop je die?
  • Is het mogelijk voor dubbelgebruik: Dus Groot vel een A3 uitsnijden en uit het midden weer een A4 uitsnijden?
  • Hoe makkelijk werken is het zoal?
  • Iemand een idee waar bv expositie materiaal te huren/lenen?