Auteur Topic: Statief vraagje  (gelezen 2044 keer)

Offline Polvora

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax for life!
Re: Statief vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:13:52 »
Heeft Benro ook die middenpoot die zijwaards geplaatst kan worden dan ?
Ik zal eens gaan Googlen.

Yep, ik heb de Benro A-297N6 met midden-zijpoot. Sinds 2007, ik weet niet of deze nog leverbaar is. Ongetwijfeld is er een vergelijkbare opvolger. Vind het een heerlijk stevig statief tezamen met een een 488RC4 balhoofd.

Voor lange wandelingen en reizen heb ik de Feisol CT3441S (carbon) lekker compact om mee te nemen en nog redelijk hoog voor zo'n statief.

En ja, het ligt er aan waar je 'm voor wilt gebruiken.
K-5 8 t/m 500mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:13:52 »

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:09:20 »
Ik kan bij Benro geen vergelijkbaar / gelijkwaardig alternatief vinden...
Dus ik denk dat mijn keus nagenoeg wel gemaakt is .. alleen het balhoofd is nog niet zeker ...

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2012, 11:31:55 »
Dat lijkt me een uitstekende combinatie.

Ik heb zelf: Manfrotto 055CXPRO4 die is zo'n beetje gelijk, maar van carbon.

Van Carbon is de 055CXPRO3 ook maar deze heeft de poten in 3 delen ipv 4 zoals de jouwe ..  dat zou net iets stabieler zijn.

Koop daar gewoon een paar plaatjes van, dan kun je die vastzetten onder je telelens zonder te hoeven wisselen.

Extra plaatjes  goeie tip neem ik mee...

Voor het geval je ook zo'n draagriem wil gebruiken kan ik wel een andere schroef aanraden.
http://www.cameranu.nl/nl/accessoires/draagriem/blackrapid/blackrapid-fastenr-t1/h400_8864_132594/
Het is een duur schroefje, maar bedenk wel dat al je geld aan zo'n schroefje hangt.

Yep, die tip had ik van Edzo ook al eens gekregen ..  die zal zeker meegenomen worden.

De vraag is alleen wat voor moois je erop gaat plaatsen?

K5 met 50-500 of DA300 zal die geen moeite mee gaan hebben .. zonder kristalen bol .. koop ik liever iets op de groei zullen we maar zeggen.

Het balhoofd dat je kiest lijkt me ook waar voor z'n geld te bieden maar het soort snelkoppeling dat er opzit is niet zo universeel beter is wat ze noemen Arca style koppelplaatjes en die zijn van meerdere merken compatibel. Je hebt plaatjes in verschillende lengtes wat ook bij macro van belang kan zijn. Bij Manfrotto is/was dat de RC3 maar de Q5 lijkt er ook op. Daar zou ik me eerst in bevragen veranderen van systeem is altijd duur.

Niet zo universeel ....
Humm  daar had ik nog niet over nagedacht eerlijk gezegt...  eens kijken wat ik daar over kan vinden en of Manfroto iets niet kan leveren wat andere wel zouden kunnen wat een meer universeel plaatje noodzakelijk maakt.

allen bedankt voor de input zover !

Ik heb zelf een benro statief. Wellicht ook een interessant merk om naar te kijken

Heeft Benro ook die middenpoot die zijwaards geplaatst kan worden dan ?
Ik zal eens gaan Googlen.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2012, 11:36:13 door Thoran »

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2012, 20:39:28 »
moest even in de bestelhistorie zoeken:
Manfrotto 055PROXB Tripod - £129.00
Manfrotto 498RC2 Midi Ball Head - £85.00

en tot volle tevredenheid. Of je nou op de kop in het bos ligt of van 2 meter hoogte op een krukje staat.
En inderdaad, zoals al gezegd, een statief gaat zo lang mee (mijn oude is meer dan 40 jaar oud, wellicht ouder dan ik zelf ben), ver vooruit kijken en niet bezuinigen.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2012, 19:54:52 »
Hier nog een manfrotto-gebruiker :)

De vraag is wat je ermee wilt gaan doen? Ik werk veel buiten in diverse weersomstandigheden en heb daarom voor een zwaarder alu-statief gekozen (055XproB). Puur met het oog op omwaaien en beschadiging (alu is te repareren, carbon niet).

In eerste instantie had ik daar een 486RC2 bij maar die was niet precies genoeg. Door het vastzetten met het hendeltje wilde hij nog wel eens het kader ietsjes verschuiven. De kop die jij hebt gekozen zal ongetijfeld beter zijn maar maar is wel hetzelfde systeem. Ik heb uiteindelijk de 468MG RC2 gekocht. Dit is een hydrostatisch ballhoofd, dwz dat je de bal vergrendelt dmv oliedruk door de grote knop (met 2 vingers en dan zittie echt muurvast), bovendien kan je de weerstand van de bal instellen als hij los staat (best handig, dan dondert het zooitje niet meteen om, als je eens vergeet om vast te zetten)

@ Berend: die 057 heeft een panorama-base, de 468MG ook.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2012, 13:06:52 »
Dat is wel een behoorlijk (geprijsd) statief.
Op het oog zou ik mijn twijfels hebben bij de dikte van de poten onderin en de grootte van de voetjes.
De vraag is alleen wat voor moois je erop gaat plaatsen?
Dit statief is duidelijk gemaakt voor grote telelenzen (vanwege zijn draagvermogen).
Wat betreft de kop dat is een kwestie van smaak, ik ben meer van de panorama koppen op driepoten.
Op mijn monopod gebruik ik een balhoofd.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2012, 13:12:03 door Berend »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2012, 13:05:03 »
Ik heb de Manfrotto 055XDB maar heb een andere kop, de 804RC2.
Op die combo kan ik zonder problemen mijn K5+Sigma 120-400 zetten zonder dat enige vorm van instabiliteit heb. Ik heb wel een extra snelkoppelings plaatje aangeschaft die standaard op de 120-400 zit.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2012, 13:09:34 door andre-mz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2012, 10:32:37 »
Dat lijkt me een uitstekende combinatie.

Ik heb zelf: Manfrotto 055CXPRO4 die is zo'n beetje gelijk, maar van carbon.

Ik heb een andere kop. De jouwe is zeker stabieler en handiger voor wat je er mee wil. Voor mezelf gekozen voor iets wat beweeglijker is en dus meer past bij wat ik doe. Je aansluiting is een prima keuze, ik heb RC2 met een kleiner plaatje. Koop daar gewoon een paar plaatjes van, dan kun je die vastzetten onder je telelens zonder te hoeven wisselen.

Voor het geval je ook zo'n draagriem wil gebruiken kan ik wel een andere schroef aanraden.
http://www.cameranu.nl/nl/accessoires/draagriem/blackrapid/blackrapid-fastenr-t1/h400_8864_132594/
Het is een duur schroefje, maar bedenk wel dat al je geld aan zo'n schroefje hangt.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2012, 10:10:04 »
Dit specifieke statief ken ik niet maar de ervaringen met Manfrotto zijn zeer goed, ik denk dat anderen dat ook kunnen bevestigen. Bedenk vooral dat een statief nogal lang mee gaat dus de service en vooral leverbaarheid van onderdelen telt ook mee. Als voorbeeld: ik heb vorig jaar een setje klemkoppelingen op een statief uit midden jaren '80 vervangen, waren uit voorraad leverbaar, wel bestellen via de importeur in Duitsland maar zonder problemen.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
Statief vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2012, 09:52:42 »
Ik ben voornemens deze te gaan kopen omdat deze combo als degelijk en stabiel beschreven word.
Manfrotto 055CXPRO3 & Manfrotto 057-RC4

Wie heeft ervaring met deze combo en kan de toegeschreven kwaliteiten onderschrijven of juist ontkrachten?
Of mogelijk een betere combo aanraden? Prijs maakt niet zo gek veel uit .. ik ben niet per definitie op zoek naar een goedkopere set. Als een betere combo goedkoper is, is dat mooi meegenomen maar kwaliteit en betrouwbaarheid zijn veel belangrijker voor mij.